סגור
בניין בנק ישראל ירושלים גבעת רם
בנק ישראל בירושלים (צילום: רויטרס)

אושר בטרומית: רגולטורים בשירות הציבורי יחוייבו בצינון של 3-5 שנים מיום פרישתם

במסגרת הצעת החוק הצינון יהיה לתקופה של 3-5 שנים מיום הפרישה, וזאת עד שיוכלו הרגולטורים להשתלב בגופים עליהם פיקחו. בעד הצעת החוק תמכו 17 ח"כים ולא היו לה מתנגדים או נמנעים. היום הצינון הוא עד שנה מיום הפרישה או עד שנתיים מקבלת החלטת העובד הפורש לאיזה גוף יעבור

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה הטרומית הצעת חוק לפיה הרגולטורים בשירות הציבורי יחוייבו בצינון של 3-5 שנים מיום פרישתם, זאת עד שיוכלו להשתלב בגופים עליהם פיקחו. בעד הצעת החוק שהוגשה ע"י ח"כ שלום דנינו (הליכוד) תמכו 17 ח"כים ולא היו לה מתנגדים או נמנעים.
ועדת השרים לחקיקה התנתה את תמיכתה בהצעה בכך שהמשך הליכי החקיקה יתואמו עם הממשלה. הצעת החוק הועברה לוועדת הכנסת כדי שתחליט לאיזו ועדה להעבירה.
כיום הצינון הוא עד שנה מיום הפרישה או עד שנתיים מקבלת החלטת העובד הפורש המתייחסת ספציפית לגוף שאליו יעבור. כבר כיום, עוד לפני הארכת תקופת הצינון, מתקשים השרים לאייש משרות בכירות בשירות הציבורי ובהם רגולטורים. מאז אוקטובר 2022 אין ממונה קבוע לרשות שוק ההון הביטוח והאוצר, מאז עמית גל משמש כממלא מקום יו"ר הרשות. ועדת איתור לאיוש מועמד לתפקיד מתקשה למצוא מועמד ראוי ומקצועי.
החשש הוא שהארכת תקופת הצינון תהווה תמריץ שלילי לאנשי מקצוע ראויים מהסקטור הציבורי והעסקי לבוא ולכהן בתפקידים בכירים בשירות הציבורי ובהם רגולטורים.
הצעת החוק תחול על: מנהל רשות התחרות, יו"ר הרשות לניירות ערך, מנהל רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון, המפקח על הבנקים בבנק ישראל והמפקח על נותני שירותים פיננסים.
דנינו מציע צינון של 5 שנים מיום הפרישה "אם העובד מפקח על גוף פיננסי", עם זאת לדבריו "אם העובד בדרגת השכר העליונה בשירות המדינה בכל סולם דירוג, אזי ועדת ההיתרים (המוסמכת לקצר את תקופת הצינון-צ"ז) צריכה לאשר שעברו 3 שנים מיום גמר טיפולו של העובד בהחלטה או המלצה (המתייחסות לגוף שבו הוא מבקש לעבוד-צ.ז)".
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "משרת עובד ציבור מחייבת שמירה מפני ניגודי עניינים ובפרט כאשר עסקינן בעובד ציבור ברשויות הפיקוח על גופים פיננסים האמון במסגרת תקפידו על בקרה ואכיפת פעולות של גופים המפוקחים תחתיו".
"עובדים בכירים ברשויות הפיקוח על גופים פיננסיים בעבר מצאו את עצמם מועסקים במשרות בכירות ומתגמלות היטב אצל תאגידים מסחריים שהיו מפוקחים על ידם) סמוך לאחר תום כהונתם. מצב בו לאחר צינון עוברים המפקחים לעבור אצל מפוקחיהם לשעבר, בשכר ובתנאים מתגמלים במיוחד, מייצרת את "בעיית הנציג" ועלולה להשפיע על שיקול הדעת בקבלת החלטות עד כדי נטייה לשרת את המפוקחים".
"על עובד ציבור ברשות פיקוח על גופים פיננסים לבצע את תפקידו מבלי להיות מושפע מרצונו להשתלב בסיום תפקידו ברשות פיקוח על גופים פיננסיים אצל תאגיד מסחרי עליו הוא פיקח עד לאחרונה. לפיכך, כחלק מיישום המלצות ועדת החקירה הפרלמנטרית ("ועדת הטייקונים" בראשות איתן כבל שהגישה המלצותיה ב-2019 והן לא יושמו-צ"ז) ובמטרה לתקן את המצב הקיים - מוצע להחיל תקופת צינון משמעותית לעובד ציבור ברשות פיקוח על גופים פיננסיים של 5 שנים מיום פרישתו. כמו כן, מוצע להגביל את סמכותה של הוועדה למתן היתרים ופטורים בכל הנוגע לתקופת צינון כך שזו לא תפחת מ-3 שנים".