סגור

לפיד מגנה את רוסיה: "הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי"

גינוי ישראלי ראשון למתקפה הרוסית הנרחבת נגד אוקראינה. השר לפיד: "קורא לכל ישראלי לצאת מיד מאוקראינה ולהגיע למעברי הגבול - אבל קחו בחשבון שיש נהירה של פליטים"

גינוי ישראלי ראשון לרוסיה: שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה וישראל מגנה אותה". בהצהרה לתקשורת שקיים לפיד היום בצהריים (יום חמישי) בעקבות ההתקפה הרוסית על אוקראינה, הוא הוסיף כי "ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה דרך לפתור סכסוכים. אפשר עדין לעצור וליישב את המחלוקות. לישראל יש יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה".



בשגרירות ישראל באוקראינה מעריכים שבמדינה נותרו כ-8,000 ישראלים. המרחב האווירי נסגר כך שהדרך היחידה לצאת מאוקראינה תהיה יבשתית. ישראל תיאמה כבר בימים האחרונים מול המדינות הגובלות שיאפשרו יציאה חלקה של ישראלים: פולין, רומניה, מולדובה, הונגריה וסלובקיה.


2 צפייה בגלריה
עשן מיתמר מבסיס צבאי ליד חרקוב אוקראינה בעקבות הפצצות של רוסיה
עשן מיתמר מבסיס צבאי ליד חרקוב אוקראינה בעקבות הפצצות של רוסיה
עשן מיתמר מבסיס צבאי ליד חרקוב
(AFP)
הנשיא יצחק הרצוג התייחס לראשונה למבצע הצבאי הנרחב שבו פתחה רוסיה באוקראינה ואמר כי "זה רגע היסטורי מורכב מאוד. אני חש עצב רב מחשש לטרגדיה הומינטרית ופגיעה באזרחים חפים מפשע". מיד לאחר נחיתתו ביוון שם מקיים ביקור מדיני, ובעת הפגישה עם הנשיאה קתרינה סקלארופולו, הפציר הרצוג בישראלים שנמצאים באוקראינה "לחזור דרך המעברים היבשתיים".
ראש הממשלה נפתלי בנט קיים התייעצויות שוטפות מאז שעות הבוקר, במקביל להערכות מצב במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל). בהמשך היום יתקיים דיון מורחב בראשותו בהשתתפות שר החוץ לפיד, שר הביטחון בני גנץ, ראש המל"ל איל חולתא.


2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(אלכס קולומויסקי)
השגרירות הישראלית כבר פונתה מקייב והועברה ללבוב - סמוך לגבול עם פולין. נציגות ישראל בלבוב מקבלת החל מאתמול מאות פניות מישראלים שמבקשים להתפנות מקייב. שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי אמר ל-ynet: "נערכים לקליטת הישראלים והיהודים בלבוב ולהעברתם לפולין. בשעות הקרובות צופים גל של אנשים. קוראים לישראלים לעזוב את אוקראינה מיד".
ישראל העבירה לרוסיה את הקואורדינטות - כלומר את המיקום המדויק - של השגרירות בקייב וגם של הנציגות הזמנית בלבוב כדי שלא ייפגעו ישראלים. לגבי קייב המידע נמסר כבר בשבוע שעבר, ובשלישי בלילה ניתנו נקודות הציון של המשרדים בלבוב.
שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, אמר לאולפן ynet: "אנחנו מוצפים בטלפונים, כולל טלפונים ניידים של כל אחד מאיתנו שלא מפסיקים לצלצל מחמש בבוקר. המסר שאנחנו מעבירים לכולם - מי שצריך סיוע שלנו, שיגיע ללבוב, אנחנו נשתדל לתת סיוע לכולם, לכל האזרחים הישראלים". לדבריו, "אנחנו כרגע נשארים פה, אבל הכל תלוי בהתפתחויות בשטח וכמובן שאם תהיה סכנה לשליחים, אנחנו גם נפנה אותם מכאן".
במשרד החוץ פרסמו הבוקר הודעה בה עדכנו כי המרחב האווירי באוקראינה נסגר וכל הטיסות בוטלו. "משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה מיד אל המדינות השכנות ממערב, בהתאם למצב הביטחוני", נמסר בהודעה. "משרד החוץ גם קורא לאזרחי ישראל באוקראינה לעקוב אחר הדיווחים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים".
אזרחים הזקוקים לסיוע או הכוונה מוזמנים לפנות לחדר מצב במשרד החוץ במספר 02-52303155. מספר הטלפון של המשרד בלבוב: 380935402099+. ניתן להמשיך לפנות גם בקווים החמים של השגרירות: 3536 770 67 380+, 4216 770 67 380+. אזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה יכולים להירשם בלינק הבא: https://survey.gov.il/ru/israelinuk.