סגור

חנ"י ורשות מקרקעי ישראל לוקחים נתח נוסף מנמל חיפה

המחלוקת שמעכבת את הפרטת נמל חיפה נמשכת. האוצר הודיע לנמל כי יגרע ממנו 50 דונם בחזית הים ויפצה אותו ב־50 מיליון שקל. הנמל צפוי להתנגד למהלך שמשנה את שוויו. מחלוקת גם בין חברת הנמלים לעירייה לגבי מי ינהל את השטח

המחלוקות על שטחים בחזית הים מעכבות את הפרטת נמל חיפה, ונראה שהן אינן מפסיקות. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתכוונת לגרוע מנמל חיפה שטח בגודל של 50.5 דונם על חזית הים של הנמל לטובת מגורים, ולפצות את הנמל ב־50 מיליון שקל בלבד.


בנוסף, המדינה מעוניינת שחברת נמלי ישראל (חנ"י) הממשלתית תנהל את חזית הים אך עיריית חיפה מתנגדת לכך. יצוין כי גריעת השטח הופכת את הנמל לנכס פחות אטרקטיבי למשקיעים. הכוונה לספח את השטח עם פיצוי מינימלי נחשפה ב"כלכליסט" לפני חודשיים.

3 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה נמל חיפה הנמל החדש
מפרץ חיפה נמל חיפה הנמל החדש
נמל חיפה
(צילום: שירלי זינגר)

ב־24 בינואר שלח סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות רועי כחלון חוזה לנמל חיפה, שכותרתו "הסכם לשינוי ייעוד למגורים בשטח חזית הים העירונית". לפי ההסכם, הנמל צריך להסכים לגריעת שטח 607, שגודלו 23.5 דונם ועליו מתוכננות לקום 500 יחידות דיור בתמורה ל־150 מיליון שקל ושטח חליפי, כפי שכבר פורסם ב"כלכליסט". עם זאת, ההסכם כולל גם גריעה של שטח נוסף בגודל 50.5 דונם לטובת בניית יחידות דיור, וזאת בתמורה ל־50 מיליון שקל בלבד. בהסכם נמל חיפה נדרש לא לבקש כל פיצוי נוסף מחנ"י או מרמ"י עבור גריעת השטחים, וכי עצם העברת הפיצוי על שטח 607 מותנית בהסכמה לשאר סעיפי ההסכם.
גורם המעורה בנושא אמר ל"כלכליסט" כי אינו מאמין שהנהלת הנמל או הדירקטוריון יחתמו על ההסכם של רשות החברות ורמ"י, אך לטענתו הממשלה יכולה לעקוף את החברה מפני שמדובר בחברה בהפרטה. אותו גורם אמר, כי התנהלות הממשלה מובילה לשתי אפשרויות: "או שמישהו רוצה להבריח את מעט המציעים שעוד נשארו להפרטה, או שמישהו רוצה לחתוך את הנמל ולבתר אותו כדי לקבל מחיר מאוד נמוך". מנגד, בכירים בממשלה טוענים כי הסיבה לגריעת השטחים היא שמי שמנהל את הנמל צריך לעסוק בפעילות נמלית - ולא בנדל"ן.
מחלוקת נוספת בנוגע לחזית הים נוגעת לכך שהמדינה פועלת לתת סמכויות לחנ"י, שתנהל את השטח וכל פיתוח או שינוי יצטרכו לקבל את אישורה. בכירים בממשלה טוענים, כי זה הכרחי מפני שתפקידה של חנ"י הוא לדאוג לכך שהשימושים המסחריים לא יסתרו את המהות של הקרקע, שמיועדת בראש ובראשונה לפעילות נמלית.

3 צפייה בגלריה
יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט
(צילומים: אלכס קולומויסקי, זהר שחר)

מהנדס עיריית חיפה, אריאל וטרמן, טוען כי זה לא נכון וכי "ייעוד הקרקע הוא חזית ים ולא לוגיסטיקה. בחנ"י מתכחשים לתוכנית מתאר מפורטת מאושרת - השטח הזה כבר לא בייעוד נמלי, אלא בשטחים ציבוריים, כמו נמל תל אביב. זה דבר שנעמוד עליו". לפי וטרמן, חנ"י חתומה על הסכם מ־2017 שקובע כי העירייה, יחד עם נמל חיפה יפעילו את חזית הים.
כל שינוי בנכסי הנמל יוביל לעיכוב נוסף בהפרטה
במסגרת ההליכים לקראת הפרטת הנמל, הציגו אנשי רשות החברות וחברת נמל חיפה לקבוצות המתמודדות את תוכנית חזית הים העירונית כחלק מהנכסים האטרקטיביים שיינתנו למפעיל החדש של הנמל. האטרקטיביות של המתחם נכללה בהערכת השווי של הנמל כולו, שעומדת על כ־2.5־1.5 מיליארד שקל. כעת, כל שינוי בנכסי הנמל יוביל לעיכוב נוסף בהפרטה, מאחר שהקבוצות המציעות ייאלצו לעדכן את הצעתן בהתאם לשווי החדש.
ברשות החברות בחרו שלא להגיב לדברים. בנמל חיפה אמרו כי "יש התקדמות ניכרת בסיום המחלוקות בנוגע לחזית הים. הצדדים מתוכננים להיפגש בשבועיים הקרובים במטרה לסגור את הסוגיה ולהסיר את המכשול האחרון לפני הגשת ההצעות במכרז ההפרטה".

3 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם. העירייה רוצה לנהל את השטח בחזית הים
(גיל נחושתן)

מרמ"י נמסר: "בחודשים האחרונים מתקיימים דיונים בנושא תוכנית חזית הים ותוכניות עתידיות במקום. נעשית עבודת מטה בראשות מנכ"ל משרד האוצר המשמש גם כמנהל החברות הממשלתיות, בשיתוף רמ״י ויתר הצדדים הרלבנטיים, לגיבוש ומימוש המערכת ההסכמית הנדרשת לשם מימוש המיזם".
תגובת חנ"י: "החברה היא הבעלים של הקרקע, בעוד שחברת נמל חיפה היא חברה שתפקידה לתת שירותי נמל. כנגד השטחים שנמל חיפה 'שחרר' קיבל הנמל הרשאת שימוש בשטחים חלופיים הגדולים מהשטח שחדל לעשות בו שימוש. חברת נמל חיפה אינה הבעלים של המקרקעין, אלא קיבלה בהם הרשאת שימוש מחנ"י ולכן למונח 'פיצוי' אין כל משמעות כלפי הנמל".