סגור
הליך צינתור בבית החולים רמב"ם בחיפה
הליך צינתור ברמב"ם. במשרד הבריאות טוענים כי התהליך ייעשה "באופן איטי ובשום שכל" (צילום: אלעד גרשגורן)

משרד הבריאות רוצה לחתוך את תעריף הצנתורים; קרדיולוגים: "זה יהרוג חולים"

מערכת הבריאות סוערת בעקבות יוזמה להפחית את המחיר שמקבלים בתי החולים על צנתורים מ-46 אלף שקל ל-20 אלף שקל. מנהלי בתי החולים: "סכנה לחיי אדם, מחלקות קרדיולוגיות יקרסו". משרד הבריאות: "המשאבים ינותבו לטיפול נמרץ"

עימות חזיתי בין משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים סביב יוזמה חדשה של המשרד להפחית את המחיר (המפוקח) של צנתור מ-46 אלף שקל ל-20 אלף שקל. מדובר במחיר שאותו משלמות קופות החולים לבתי החולים, כאשר במקביל להוזלת הצנתורים הפחתה זו אמורה להיעשות במקביל לייקור של עלויות האשפוז בטיפול נמרץ.
היוזמה של משרד הבריאות, שנתמכת על ידי האוצר, הובילה לזעם של מנהלי בתי החולים שמיהרו לשגר פנייה דחופה בנושא לשר הבריאות משה ארבל (ש"ס): "אנו מבקשים להביע את מורת רוחנו מהמהלך החד-צדדי בו נוקט משרד הבריאות בתחום תמחור הפעולות בקרדיולוגיה", כתבו לארבל כלל מנהלי בתי החולים הציבוריים. המנהלים מזהירים כי השינוי המוצע יביא ל"קריסה של כלל הפעילות בתחום רפואת הלב ולפגיעה בחיי אדם".
יצוין, כי בשלב זה מדובר ביוזמה בלבד של משרד הבריאות: ועדת המחירים (שבה חברים נציגי משרדי הבריאות והאוצר, קופות החולים ובתי החולים) היא זו שאמורה להכריע בנושא ותקיים דיון ראשון בסוגיה ב-5 ביוני.
המחיר של כל פרוצדורה, טיפול, תרופה או שירות רפואי, שאותם נדרשות לשלם קופות החולים, נמצא תחת פיקוח ממשלתי. המחירים מפורטים ברמת רזולוציה מאוד גבוהה, כאשר על בית החולים אסור לגבות מעל מחיר זה.
על רקע המחסור החמור במיטות טיפול נמרץ ואחרי משבר הקורונה (אז בלט במיוחד המחסור), החליטו פקידי במשרד הבריאות בראשות השר ארבל להעלות את מחיר האשפוז במחלקות הטיפול הנמרץ ולקזז את אותה התייקרות על ידי הפחתה במחירי הצנתור - מהלך שאמור לייצר "משחק סכום אפס" ולמנוע העברת כסף מיותר מקופות החולים לבתי החולים.

"הפחתת המחיר תביא לקריסה של כלל הפעילות בתחום רפואת הלב"

לפי ההצעה של משרד הבריאות, שכבר יצא לשימוע בנושא, המחיר המפוקח של צנתור יצנח ביותר מ-56%. ואולם, על פי הערכות איגוד הקרדיולוגיה המהלך יגרום לנזק כבד למחלקות הקרדיולוגיות ויגרע מהן כ-870 מיליון שקל. במשרד הבריאות מסתייגים מהחישוב ומסבירים כי המהלך יגרע חצי מיליארד שקל בלבד מהמחלקות שיוסבו להקמת מיטות במחלקות הטיפול הנמרץ.
מנהלי בתי חולים מעדיפים להקים מיטות במחלקות רווחיות יותר על מנת לשמור על האיתנות הפיננסית של בתי החולים שנמצאת באיום קבוע על רקע המחסור במשאבים במערכת הבריאות הציבורית. ל"כלכליסט" נודע כי בעקבות השינוי בית החולים שיבא עלול להפסיד 64 מיליון שקל (בבית החולים נעשים כ-6,000 צנתורים בשנה) ואילו ההפסד לבית החולים איכילוב עלול להסתכם בכ-70 מיליון שקל.
איגוד הקרדיולוגיה, שנחשב לאחד החזקים בהסתדרות הרפואית (הר"י), הקים קול זעקה על רקע ההצעה, והיום כאמור פנו מנהלי החולים לארבל באופן בהול על מנת שיעצרו את המהלך: "הפחתת המחיר תביא לירידה בפעילות בתחום הצנתורים ולפגיעה בחיי אדם".
פרופ' מיקי הלברטל, יו"ר איגוד בתי החולים הממשלתיים ומנכ"ל רמב"ם טען כי חלק משמעותי מהפעילות הקרדיולוגית נעשית על בסיס דחוף, ביום ובלילה, ולכן "עלות הפעילות מצילת החיים גבוהה במיוחד לאור הצורך בזמינות מיידית של אנשי צוות כוננים ותורנים בכל התחומים". לדבריו, "פעולת התמחור נעשתה ללא הסבר ברור כיצד נעשה התחשיב וללא התייחסות כלל לעבודת התמחור הרחבה והמדויקת שבוצעה מצד שני על ידי האיגוד הקרדיולוגי בישראל".
פרופ' הלברטל מזהיר כי "הפחתת המחיר תביא לקיצוץ תקציבי בתי החולים שיוביל להפחתה קריטית במשאבי בתי החולים ולקריסה של כלל הפעילות בתחום רפואת הלב". הלברטל מתייחס לתחשיב "האלטרנטיבי" שגיבשו באיגוד הקרדיולוגיה בהר"י, שלפיו העלות האמיתית של צנתור עומדת על 49,232 שקל.

"במקום להמתין עד 24 שעות לצינתור יווצרו תורי ענק"

"הקרדיולוגיה הישראלית נחשבת לאחת הטובות בעולם ותחום זה אינו סובל מתורים ארוכים", מסביר פרופ' עמית שגב, ראש המערך הקרדיולוגי בשיבא ונשיא איגוד הקרדיולוגיה בישראל. "השינוי המוצע יגרום לא רק לקריסת תוכנית העבודה של שיבא, אבל בעיקר יהרוג חולים".
פרופ' שגב מסביר כי כיום אין בשיבא כלל המתנה לצנתורים וזמן ההמתנה המקסימלי עומד על 24 שעות: "עכשיו יבואו מנהלי בתי חולים ויגבילו את הפעילות. התוצאה היא שיווצרו תורי ענק ופקק אחד גדול שיתורגם לפקק בפנימיות. החלק הכי חמור הוא שנראה נהירה לרפואה הפרטית. אנחנו עלולים לחזור לשנות התשעים, שבהן צריך היה לחכות שנתיים לצנתור".
במשרד הבריאות מציגים גרסא שונה וטוענים כי מערך הקרדיולוגיה מתומחר ביתר, וכי המחסור במיטות בטיפול נמרץ הוא חמור ולכן מדובר בבשורה גדולה לציבור. על פי המשרד, קיים ניצול לרעה של ההליך ונעשים הרבה יותר צנתורים מהצורך האמיתי הקיים.
עוד טוענים במשרד כי התהליך נעשה בשיח עם האיגוד לאורך כל הדרך: "באיגוד לא אהבו את תוצאות התחשיב שלנו", מסביר בכיר במשרד שטוען כי "התהליך רק החל והשינוי ייעשה באופן איטי ובשום שכל, ואם יהיה צורך לחזק את המחלקות הקרדיולוגיות כדי למנוע היווצרות תורים ארוכים- נעשה זאת".
הבכיר הדגיש כי משרד הבריאות יקצה כסף לקידום המהלך והצלחתו במטרה לעודד הקמת מיטות טיפול נמרץ ומבקש "קודם כל למצוא מקורות תקציביים בתוך המערכת", כלומר, במקרה זה - למצוא פרוצדורות או שירותים רפואיים שמתומחרים ביתר ולקצץ אותם.