סגור

בלעדי
הפרטת נמל חיפה: בלינקוב ורמ"י קובעים עובדות בשטח

רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרז ל־500 יחידות דיור בחזית הים בנמל חיפה על אף שהשטח כלול בהליך ההפרטה ולמרות שטרם הוכרע סכסוך בנושא. המכרז יצא בברכת מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, שמעורב כעת גם בסכסוך עבודה על הבונוס בנמל

בשבוע שעבר פורסם באתר של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרז לחכירת שטח שיכיל 500 יחידות דיור בעיר חיפה. ייחודו של המכרז במיקומו בחזית הים של נמל חיפה, ובכך שהוא עלול להשפיע באופן ישיר על הליך ההפרטה של הנמל הממשלתי. פרסום המכרז מהווה נדבך נוסף בסכסוך הקרקעות שמתנהל בחודשים האחרונים בין הנהלת חברת נמל חיפה ורמ"י עליו פורסם לראשונה ב"כלכליסט".

2 צפייה בגלריה
פקק ב נמל חיפה
פקק ב נמל חיפה
נמל חיפה
(צילום: שרון צור)
במסגרת ההליכים לקראת הפרטת הנמל, הציגו אנשי רשות החברות הממשלתיות ונמל חיפה לקבוצות המתמודדות את תוכנית חזית הים ואת כלל שטחי הנדל"ן של הנמל כחלק מהנכסים האטרקטיביים שיינתנו למפעיל החדש, שאמור להחזיק בנמל עד שנת 2054. האטרקטיביות של המתחם נכללה בהערכת השווי של הנמל שעומדת על כ־1.5–2.5 מיליארד שקל.
רמ"י נכנסו לתמונה רק לפני כמה חודשים לאחר פנייה מהנמל, וטענו כי כלל לא היו מודעים לכך שברשות החברות הציגו את מכירת נדל"ן הנמל כחלק מההפרטה, וכי לא הגיוני למכור יחד עם הנמל שטח שמיועד לדיור ששוויו גדול יותר מזה של הנמל עצמו. הוחלט כי הנהלת הנמל ורמ"י ינסו לגשר על הפערים, ונקבעו שיחות משותפות יחד עם עיריית חיפה, משרד האוצר, רשות החברות וחברת נמלי ישראל, שגם להם יש עניין בשטח.
בזמן שהשיחות עוד מתנהלות, החליטו ברמ"י לקבוע עובדות בשטח ולפרסם מכרז לחכירת "מגרש 607" — 500 יחידות דיור בשטחי הנמל. לפי מסמך מ־2017 שנחתם בין רמ"י, האוצר ונמל חיפה, במקרה שרמ"י תצא למכרז על מגרש 607 על המדינה לפצות את הנמל ב־150 מיליון שקל ורמ"י צריכה להעניק לנמל קרקע חלופית בהיקף דומה, ללא תשלום. גורמים מנמל חיפה טוענים כי עוד לא יצרו איתם קשר לגבי פיצוי למרות שהמכרז כבר פורסם. ברמ"י לעומת זאת טוענים כי הקרקע שאמורה להינתן במסגרת חילופי השטחים תועבר לחברת נמלי ישראל וכי טרם הוכרע התשלום לנמל.
כמו כן, גורמים במשרד האוצר ששוחחו עם "כלכליסט" טוענים כי ייתכן שיילקחו שטחים נוספים בהיקף של כ־50 דונם, וחברת הנמל לא תקבל על כך שום פיצוי. לפי האוצר, שיווק המגרשים נעשה בברכת רם בלינקוב, מנכ"ל המשרד וממלא מקום מנהל רשות החברות.
כל גריעה של נכסים מהנמל משפיעה ישירות על ההצעות במכרז וצפויה לעכב עוד יותר את הליך ההפרטה, שיצא לדרך ב־2018 והיה צפוי להסתיים עד סוף שנה זו, אך נכון לעכשיו מתעכב עקב הדיונים מול רמ"י ובגלל שימועים ביטחוניים.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תגובת חברת נמל חיפה: ״אנו מברכים על שיווק אזור המגורים המהווה שלב חשוב בפיתוח תוכנית חזית הים. במהלך השיווק אנו מצפים להשלמת הפיצוי עליו הוסכם ב־2017 מצד כל הגורמים המעורבים. במידה שבהמשך יוקצו שטחים נוספים למגורים, אנו מצפים לפיצוי דומה״.
תגובת רמ"י: "ההסכמים בעניין היו מותנים באישורים ובסיכומים נוספים, לרבות  בסוגיית השתתפות רמ"י במימון העתקת פעילות הנמל. כלל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות האוצר, חברת נמלי ישראל, עיריית חיפהו עוד הסכימו על שיווק מיידי של מגרש 607 על ידי הרשות".
בימים האחרונים מתנהל גם סכסוך עבודה בנמל חיפה, שנולד בעקבות בונוס שהיה אמור להגיע לעובדים בגין עבודתם ב־2018. לפי הנהלת הנמל, ועדי העובדים וההסתדרות, הבונוס בגובה 13.3 מיליון שקל היה אמור להיות מחולק לכל 900 העובדים. בשבוע שעבר החליט בלינקוב כי מי שזכאים לבונוס הם רק 700 העובדים שמרוויחים פחות משכר המנכ"ל — 48 אלף שקל בחודש, בהתאם לנהלי רשות החברות. סכום הבונוס הוא קבוע, ולכן במידה שמרוויחי השכר הגבוה יקבלו גם הם בונוס אז שאר העובדים יזכו לבונוס נמוך יותר.
בעקבות החלטת בלינקוב, העובדים פצחו בעיצומים. ב־15 בדצמבר ייערך בבית המשפט דיון בנוכחות בלינקוב ואבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות. אדרי אמר ל"כלכליסט" כי העובדים שמשתכרים מעל שכר מנכ"ל עובדים שעות נוספות, שבתות וחגים וכי מאחורי המחאה עומדים דווקא העובדים שמרוויחים שכר נמוך כי "היום זה הם ומחר אחרים".
ברקע הדברים, ניכרת מעורבותו הרבה של בלינקוב בכל הקשור לפעילות נמל חיפה. בלינקוב מוביל את שיחות ההפרטה, מעורב בדיונים מול רמ"י וכעת גם בכל הקשור לשכר עובדי הנמל.
גורמים מנמל חיפה הסכימו עם הטענה כי בלינקוב מתערב בנעשה בנמל באופן אישי ו"כמעט ברמה אובססיבית". מנגד, גורמים באוצר טוענים כי מאז שבלינקוב נכנס לתפקידו שוחררו חסמים רבים וקשים בכל הקשור לפעילות הנמל וההפרטה, ושהמעורבות שלו בנמל "מדהימה".