סגור
קידוח גז אסדה אסדת גז לוויתן לווייתן נובל דלק 3
אסדת קידוח לווייתן. הגברת הייצוא תוביל למחסור בגז טבעי (צילום: אלבטרוס)

על אף האזהרות: משרד האנרגיה רוצה להגדיל את יכולת יצוא הגז השנתית ב-60%

במשק החשמל מזהירים שהגברת הייצוא תוביל למחסור בגז טבעי למשק שיחייב את ישראל להיות תלויה בייבוא דלקים – מה שיפגע בבטחון האנרגטי של המדינה

על אף האזהרות החוזרות בשוק האנרגיה כי הגדלת היקפי יצוא הגז הטבעי מישראל עלולה להוביל למחסור בגז טבעי בישראל תוך עשורים בודדים – במשרד האנרגיה שואפים לאפשר לחברות הגז להגדיל את כמות הייצוא השנתית ב- 60%. עד היום ישראל ייצאה גז טבעי למצרים בשלושה צינורות קיימים: שניים לירדן ואחד למצרים כשההיקף המקסימאלי לייצוא עמד על 13 BCM – כמות דומה לסך צריכת הגז הטבעי השנתית בישראל. כעת נבנים שני צינורות גז חדשים לייצוא – אחד לירדן ואחד למצרים שיאפשרו את הגדלת קיבולת הייצוא השנתית ל- 23 BCM בשנה.
שימוע שהוציאה רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה מחלקת את קיבולת הייצוא מישראל לכל מאגר גז טבעי. בין המרוויחות הגדולות מהקמת הצינורות היא חברת ניו מד אנרג'י שבשליטת יצחק תשובה המחזיקה ב- 45% ממאגר לוויתן, שהיום דיווחה לבורסה על כוונת רכישה של 50% ממניות החברה על ידי BP וחברת ADNOC מאיחוד האמירויות, שתקבל 53% מקיבולת הצינורות החדשים לייצוא. בלוויתן מחזיקות גם חברת רציו (15%) ושברון (45%). לחברת הענק האמריקאית שברון אחזקות גם במאגר תמר – שיקבל 33% מקיבולת הצינורות החדשים לייצוא.
במשק החשמל מזהירים שהגברת הייצוא תוביל למחסור בגז טבעי למשק הישראלי שיחייב את ישראל להיות תלויה בייבוא דלקים – מה שיפגע בבטחון האנרגטי של המדינה. בין המזהירים סמי תורג'מן, יו"ר חברת ניהול המערכת נגה ופורום יצרני החשמל הפרטיים.