סגור
מרכז ניהול התנועה של נתיבי ישראל
מרכז ניהול התנועה של נתיבי ישראל (צילום: חברת נתיבי ישראל)
פרסום ראשון

נתיבי ישראל מנמיכה את הסף: תאפשר גם לקבלנים בלי רקע בתחבורה להשתלב בפרויקטים

החברה הממשלתית מבטלת את הדרישה להוכחת ניסיון בפרויקט בודד ובצבר פרויקטים, זאת במטרה להגדיל את מספר הקבלנים המתחרים במכרזים. המהלך נועד לשבור את המונופול של עשרות קבלנים ששולטים בשוק, ולאפשר למאות קבלנים נוספים להתמודד על פרויקטים בהיקף של מעל 7 מיליארד שקל בשנה

חברת נתיבי ישראל החלה היום (ה') פיילוט תקדימי לעדכון תנאי הסף במכרזי פיתוח התשתיות, כשהמטרה היא לאפשר לקבלנים עם פחות ניסיון וצבר פרויקטים להשתלב במכרזי החברה.
נכון להיום, כמה עשרות קבלנים פרטיים בישראל שולטים בשוק התשתיות הלאומיות ומסוגלים לעמוד בדרישות המכרזים של חברות התחבורה הממשלתיות, זאת למרות שבישראל קיימים מעל 250 קבלנים בסיווג המקסימלי (200 ג' 5) שנדרש על פי חוק מקבלן שמבקש להשתתף במכרז ממשלתי. כדי לגשר על הפער ולפתוח את השוק לשחקנים חדשים, הוחלט בנתיבי ישראל לבטל את הדרישה להוכחת ניסיון מוקדם ב"פרויקט בדיד", ניסיון הנדסי ספציפי ומורכב בפרויקטים מסוג תחבורה בלבד.
המהלך נועד להאיץ ולייעל את הפרויקטים תוך כדי הגדלת מספר הקבלנים המתמודדים במכרזים, וכך להגדיל את מספר הקבלנים העובדים עם נתיבי ישראל, שבימים אלו מבצעת פרויקטים בתחום התחבורה בהיקף של יותר מ-7 מיליארד שקל בשנה - ויתכן שגם לאפשר לה להאיץ את העבודות.
בנוסף, במסגרת הפיילוט יפורסמו 7 מכרזים שבהם יוסרו גם דרישות הניסיון ב"צבר פרויקטים", דרישה שקובעת כי היקף העבודות של הקבלן בשנים האחרונות צריכה לעמוד על כמה מאות מיליוני שקלים, מהלך שיאפשר גם לקבלנים שטרם עבדו עם נתיבי איילון כקבלנים ראשיים על פרויקטים יקרים להגיש את מועמדותם.
עם זאת, הדרישה לעמידה בסיווג קבלני בלתי מוגבל (ג' 5) ורישום כ"קבלן מוכר" נשארות בתוקפן וכך גם הסיווג של הקבלנים ברשם הקבלנים שנועד לפקח על רמת המועמד.
"המהלך שאנו מובילים הוא בשורה לענף התשתיות ובסוף גם לאזרחי ישראל", אומר מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ. "המטרה שלנו היא לייצר שוק רחב, הוגן ויעיל יותר, שיאפשר לקבלנים איכותיים להוביל פרויקטים. אנחנו מאמינים שהגברת התחרות לא רק תביא לחיסכון בכספי ציבור, אלא גם תאפשר לנו גמישות תפעולית גדולה יותר והאצת הפרויקטים שמשנים את פני המדינה".
סמנכ"ל הנדסה ופיתוח של חברת נתיבי ישראל, גדי מארק: "המהלך הינו חיוני להאצת וייעול עולם פיתוח התשתיות, בתנאי שוק מורכבים ואנו נמשיך לפעול למצוא פתרונות לבעיות העולות מהשטח".