סגור
הפגנת חרדים נגד גיוס 3.3.24
הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: יובל חן)

המדינה לבג"ץ: אם ייעצרו התקציבים - 56.5 אלף תלמידי ישיבות יאבדו מימון

הנתונים על תלמידי הישיבות, שצפויים לאבד את התמיכה אם לא יוסדר גיוסם לצה"ל, הועברו לבית המשפט בשעה מאוחרת. 250 ישיבות צפויות לרדת מתחת לסף המינימלי לתקצוב

הישיבות החרדיות צפויות לאבד תקציב עבור 56.5 אלף תלמידי ישיבות ואברכים, אם בג"ץ יעצור את התקציבים כצפוי בשבוע הבא, אם לא יוסדר גיוסם של אלה לצה"ל. כך עולה מהודעה שהעבירה הערב (ה') פרקליטות המדינה לבג"ץ. היום נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להעלות ביום שלישי מתווה חדש לחוק ההשתמטות - מאחורי גבו של שר הביטחון יואב גלנט שיהיה אז בארה"ב.
מההודעה עולה גם שבמצב כזה כ-250 ישיבות צפויות לרדת אל מתחת למספר המינימלי של תלמידים ולאבד את תקציבן כולו. יצוין שהפרקליטות חיכתה עד ליום חמישי בשעת ערב מאוחרת עם העברת הנתונים, כלומר לשעה שבה הסיקור שלהם יהיה מינימלי.
מההודעה עולה ש-63 אלף תלמידי ישיבות החזיקו בסוף יוני 2023 בדחיית שירות, אותה איבדו עם פקיעת תוקף חוק שירות ביטחון שאפשר את השתמטות בחורי הישיבות. זאת, מתוך כ-200 אלף תלמידי ישיבות שמקבלים תקציב מהאגף למוסדות תורניים. לשאר התלמידים יש פטור קבוע משירות אם משום שהוציאו פטור על סעיף נפשי או גופני, אם משום שעברו את גיל 26 (גיל הפטור). מעטים גם לומדים בישיבות לא חרדיות.
מתוך ה-63 אלף, עבור 56.5 אלף התבקשה תמיכה. הם לומדים ב-1,500 ישיבות. ב-440 ישיבות או כוללים אין תלמידים שנמצאים בדחיית שירות, ומתוך 1,500 המוסדות, 250 ישיבות יירדו כאמור אל מתחת לסף התלמידים המינימלי אם תיעצר התמיכה לתלמידים בדחיית שירות ויחדלו לקבל תקציב כלל.
כ-1,250 ישיבות נוספות, שבהן כ-50 אלף תלמידים שאיבדו את דחיית השירות, צפויות להפסיד חלק מתקציבן. סביר שהמוסדות שיאבדו חלק גדול מהתקציב הם בעיקר ישיבות גדולות (מונח שמתייחס לגיל ולא לגודל הישיבה), שבהן לומדים רווקים. בכוללים לגברים נשואים יש יותר תלמידים שלהם פטור מלא.
ב-2017 פסל בג"ץ את שני החוקים שאפשרו אז לא לגייס את בחורי הישיבות. מאז נתן לכנסת בסבלנות אין קץ אורכות להעברת חוק חדש עד סוף יוני אשתקד. החל מה-1.7.2023 אין חוק שמאפשר את מתן דחיית השירות לבחורי הישיבות. הממשלה קיבלה החלטה שמורה לצה"ל לא לגייס את בחורי הישיבות עד ה-31.3 השנה. בג"ץ דן חמישה ימים לפני כן בשלוש עתירות שטוענות שהחלטת הממשלה אינה חוקית ויש לגייס לאלתר את בחורי הישיבות ובשתי עתירות שדורשות לעצור את המימון לתלמיד הישיבות.
בדיון בעתירות שנערך ב-26.2 דרשו השופטים נתונים מפורטים על תלמידי הישיבות שאיבדו את דחיית השירות כד שיוכלו להוציא צו לעתירת התקציבים. זאת, ברוח התקדים שנקבע לראשונה בעתירת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון ב-2014. מ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, הזהיר שאם לא יגיעו נתונים מפורטים יוציא צו רחב יותר, והנתונים הוגשו הערב.
עו"ד גלעד ברנע, המייצג בבג"ץ את התנועה הדמוקרטית האזרחית, אמר בתגובה ש"עתה, משהממשלה מסרה באישון לילה, את הנתונים אותם עיכבה חודשים ארוכים, יש לתת את צו הביניים שימנע המשך העברת כספים שלא כדין לישיבות עבור תלמידים שאין בידם דחיית שירות תקפה כדין. באיחור של למעלה משמונה חודשים, מאז פקע החוק, תיפסק העברת הכספים. לא יתכן שבעת מלחמה יועברו כספי מדינה שלא כדין למי שאינם חולקים בנטל".