דרעי רוצה נתח ממשרד התחבורה: ביקש סמכויות ותקציבים במיליארדי שקלים
דרעי רוצה נתח ממשרד התחבורה: ביקש סמכויות ותקציבים במיליארדי שקלים
בש"ס ביקשו להעביר את סמכויות משרד התחבורה ברשויות המקומיות - לתיק הפנים המורחב שצפוי לקבל יו"ר המפלגה; כמו כן דורשים לספח את מיזם "המאיץ" לקידום נתצ"ים ושבילי אופניים במסגרתו נחתמו הסכמי גג עם הרשויות המקומיות
המשא ומתן הקואליציוני נמצא בישורת האחרונה והמפלגות השונות מתחרות ביניהן על נתחים מהמשרדים השונים במה שנדמה כמו מכירת חיסול או סוף עונה.
בניגוד למשרדים אחרים כמו החינוך, האוצר או בטחון הפנים, שסמכויותיהם שונו או הנהיגו בהם רוטציות כאלה ואחרות - משרד התחבורה נותר עד כה יחסית שלם. נכון לעכשיו, השינויים שכן צפויים להתרחש בתיק הם מינוריים: בין השאר דווח כי מנהלת תיאום התשתיות שנולדה במקור במשרד האוצר תשוב לאוצר, וכי ימונה סגן שר מטעם יהדות התורה למשרד, ככל הנראה אורי מקלב. למרות שעוד לא הוחלט מי יהיה שר התחבורה הבא, שני השמות שמוזכרים כמועמדים מובילים הן שרת התחבורה לשעבר רגב ושר הכלכלה לשעבר אלי כהן – שניהם מהליכוד.
עם זאת, בימים האחרונים עלתה דרישה חדשה מצד ש"ס במשא ומתן הקואליציוני. בש"ס ביקשו לקבל את האחריות על סמכויות משרד התחבורה ברשויות המקומיות ולהעביר אותן כחלק מתיק הפנים המורחב לאריה דרעי.
סמכויות אלו כוללות חלק מהפיקוח על התעבורה ואת האחריות על רשויות התמרור ברשויות המקומיות (הגופים שאחראים על הסדרי התנועה בערים); כמו כן מבקשים בש"ס לספח למשרד הפנים את מיזם "המאיץ" של משרד התחבורה שהקימה השרה היוצאת מרב מיכאלי.
מיזם "המאיץ" נולד כדי לקדם שבילי אופניים, מסופים ונתיבי תחבורה ציבורית, ולטובת העניין ניתנו תקציבי עתק לחומש הקרוב: 6 מיליארד שקל לנת"צים, 2 מיליארד שקל לשבילי אופניים וכ־4.5 מיליארד שקל למסופים וחניוני חנה וסע. במסגרת מיזם המאיץ נחתמים בשנה האחרונה הסכמי גג לתחבורה, תחת השם "רשויות השינוי", ובמסגרתם מוזרמים מאות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות.
העברת סמכויות אלו לדרעי תהפוך אותו ל"שר על" לענייני הרשויות המקומיות, אך במקביל הדבר ירוקן מסמכויות את מינהל התשתיות של משרד התחבורה. "זה כמו לקחת את אגף התקציבים ממשרד האוצר" אמר ל"כלכליסט" גורם הבקיא בנושא. הוצאת הפיקוח על התעבורה, יחד עם מיזם המאיץ מהמשרד, תוביל לכך שמהמשרד יילקח גם "המקל" וגם "הגזר" בכל הקשור לרשויות המקומיות, וכתוצאה מכך למשרד כמעט ולא תהיה יכולת להשפיע על הנעשה בהן.
מהלך כזה עלול להוביל לעיכובים משמעותיים במגה-פרויקטים חוצי רשויות שמנוהלים היום במשרד כמו הרכבות הקלות ופרויקט המטרו, ויוביל לחוסר תיאום בין מערך התחבורה הציבורית לבין תחום התשתיות – שני תחומים המחייבים שיתוף פעולה הדוק.
בש"ס בחרו שלא להגיב.