סגור
מימין: בנימין נתניהו ו אריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי. דרעי רוצה שליטה בתקציבי הפנים והבריאות וזהו מדרון חלקלק. האוצר: "הוא יצפצף עלינו צפצוף ארוך" (צילום: אלכס קולומויסקי)

נתניהו, סמוטריץ' דרעי ובן גביר מרוקנים את משרדי הממשלה

הממשלה החדשה של בנימין נתניהו תשבור שיא בפירוק, הרכבה ויצירת משרדי ממשלה חדשים, בניסיון לרצות את כל שותפיו לקואליציה

לצפייה לחצו כאן

הדרישה של יו"ר ש"ס שר הפנים והבריאות המיועד אריה דרעי, למתן עצמאות בקביעת התקציב וחלוקתו בשני המשרדים כדי שלא יהיה תלוי במשרד האוצר היא מסוכנת ואסור לנתניהו להיענות לה.
רה"מ המיועד בנימין נתניהו כינס אתמול (יום שני) ישיבה יחד עם דרעי וסמוטריץ', אותה עזב דרעי בכעס. דרעי רוצה להבטיח את תקציבי הפנים והבריאות כדי שלא יצטרך לרוץ אחר סמוטריץ' ופקידי האוצר בפעם הראשונה כדי שיקצו לו את התקציב ובפעם השנייה כדי שיאפשרו לו להוציאו ולבצע את הפרוייקטים.
סמוטריץ' מצידו מתנגד, ובצדק, שהרי היענות לדרישתו של דרעי תוביל לכך שבעצם דרעי יופקד על מעין "אגף תקציבים" למשרדי הפנים והבריאות. כך, דרעי יוכל להעביר כסף לאן שירצה, בלי ביקורת של משרד האוצר, או כפי שהגדיר זאת אחד מבכירי האוצר "הוא יצפצף עלינו צפצוף ארוך".
"במצב שכזה, תולשים מאגף התקציבים באוצר, שהוא האגף הכי חזק בשירות המדינה, את שני המשרדים הללו", חוששים באוצר. כניעתו של נתניהו לדרעי תגרום לכך שהאחרון יוכל להוציא כספים ולממש תוכניות בשני המשרדים שעליהם יופקד, בלא פיקוח ובקרה ציבורית ומקצועית של משרד האוצר.
דרעי יוכל להרעיף כספים על רשויות מקומיות שהוא חפץ ביקרן, ובמיוחד רשויות שבראשן עומדים נציגי מפלגתו. הוא גם יוכל להזרים כאוות נפשו כספים לאוכלוסיות החלשות באמצעות אגף השכונות שייתלש ממשרד הפריפריה ויועבר למשרד הפנים, וגם להזרים כספים למערכת הבריאות, לאו דווקא לפי סדרי העדיפויות המקצועיים של האוצר.
דרעי הוא ראש מפלגה חברתית, שרוצה לסייע לבוחריו, ל"שקופים" ולשכבות החלשות. אין פסול להגדיל את התקציבים החברתיים אם יש כסף בקופה - אבל באמצעות קבלת החלטות מקצועית ומושכלת על ידי כלכלני אגף התקציבים במשרד האוצר ויתר המשרדים למשל: רווחה, עבודה, ושיוויון חברתי.
זאת ועוד, היענות לתביעתו של דרעי תחליש את אגף התקציבים באוצר ובעצם תגרום בפועל להקמתו של מעין אגף תקציבים חדש למשרדי הפנים והבריאות שנוהג כראות עיניו.
אם דרעי יקבל את מבוקשו - מדוע שיו"ר יהדות התורה שר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף לא ידרוש אף הוא להעביר את תקציבי הישיבות וקצבאות האברכים אליו כדי שיוכל לחלקם ביד נדיבה? במצב שכזה, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עשוי לחלק כרצונו את מיליארדי השקלים שיקבל למשטרה, וגם את הכספים להתנחלויות.
ההצעה של דרעי מעוררת ביקורת אצל בכירים במשק ובכירי האוצר לשעבר. הם מזהירים מפריצת סכר, שאחר כך לא יהיה ניתן לתקנה.

2 צפייה בגלריה
אריה מינטקביץ לשעבר סגן יור ה דירקטוריון של איי די בי
אריה מינטקביץ לשעבר סגן יור ה דירקטוריון של איי די בי
אריה מינטקביץ, לשעבר יו"ר דיסקונט, הרשות לני"ע והיועמ"ש של האוצר. ניסוי שהוא הרכבה של כלב ותפוח
(צילום: עמית שעל)

אריה מינטקביץ, שכיהן בשורה של תפקידי מפתח בסקטור הציבורי והפרטי: יו"ר בנק דיסקונט, יו"ר הרשות לני"ע, והיועץ המשפטי של משרד האוצר פסל את הצעתו של דרעי. לדבריו, "זה מזכיר לי את הניסוי החדשני שעשו בפקולטה לחקלאות ברחובות: הרכבה של כלב ועץ תפוח והתוצאה: עץ שמשקה את עצמו, מזבל את עצמו, ונובח כשבאים לגנוב את הפירות".