סגור
ציוד הנדסי למיגון מפני מוקשים של פירסון
ציוד הנדסי למיגון מפני מוקשים של פירסון (צילום: Pearson Engineering)

בלעדי
רפאל רוכשת את פירסון הבריטית ב־100 מיליון פאונד

תשלם עד 30 מיליון פאונד נוספים עבור יצרנית הציוד המכני, שהכנסותיה 40 מיליון פאונד בשנה, וכמו כן תקבל אופציה לרכישת נדל"ן החברה. רפאל מקווה שהייצור בבריטניה יסייע לה להשיג דריסת רגל באירופה

חברת התעשייה הביטחונית הממשלתית רפאל חותמת על עסקת רכישת החברה הבריטית פירסון. ל"כלכליסט" נודע כי שתי החברות סיכמו את כל פרטי ההסכם והשלמת העסקה אמורה להתבצע היום. רפאל תשלם 100 מיליון פאונד עבור החברה ועד 30 מיליון פאונד נוספים עבור ביצועים.
רפאל תרכוש באמצעות החברה הבת־ארקאס (ERCAS) את פירסון. רפאל תקבל אופציה לרכוש את הנדל"ן של פירסון במרכז העיר ניוקאסל – נכסים שאינם כלולים בעסקה כרגע. בעסקה כלולה חברה־בת של פירסון שהיא חברה מפסידה. המו"מ ארך זמן רב יחסית לאור קשיים שהעמידה רשות החברות שחששה כי מדובר בעסקה בעייתית. הרשות שכרה את שירותי פירמת רומנו בלנגה שנקבה בשווי של 98 מיליון פאונד לפירסון. רפאל תשקיע בחברה עד 35 מיליון פאונד נוספים.
ארקאס הוקמה על ידי רפאל, נרשמה בהולנד ופועלת מבריטניה. מטרת הקמת החברה היתה לסייע בשיווק מוצרי רפאל באירופה ולשמש שם כחברת אחזקות של התאגידים שאותם רפאל מבקשת להקים או להיכנס אליהם כבעלת מניות.
פירסון, שהוקמה ב־1985, מייצרת ציוד מכני הנדסי לפינוי מיקוש, להגנה ממיקוש וציוד לגישור. מוצרי החברה נועדו למיגון רכב קרבי משוריין. על פי הערכות, רפאל מנסה להשיג דריסת רגל בתחום זה באירופה באמצעות ייצור בבריטניה, וכתחום משלים לפעילות הקיימת שלה. בנוסף רפאל עשויה למנף את פעילות "מעיל רוח" שלה (מערכת הגנה אקטיבית לטנקים ורכב קרבי משוריין) כפעילות מרחיבה לפעילות של פירסון.
פירסון, בבעלות קבוצת Reece הבריטית, פועלת מניוקאסל. הכנסותיה עומדות על 40 מיליון פאונד בשנה והרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) על 10 מיליון פאונד. היא נחשבת למובילה עולמית בהנדסת הסער, ועם לקוחותיה נמנים צבאות בריטניה, ארה"ב, הודו ודרום קוריאה. רפאל, המנוהלת בידי יואב הר אבן, מייעדת את פירסון לפיתוח וייצור מכלולים ומתן שירותי הרכבה ותחזוקה לכלל מוצרי רפאל.
פירסון תעסוק בטיפול במטענים, מכשולים ומיקוש, התורמים ליכולת התמרון היבשתי ושירותי תחזוקה למוצרי רפאל בתחום הרכב המשוריין בעיקר.
לפי הדיווח שהועבר לממשלה, שאישרה בישיבתה האחרונה את הרכישה, פירסון משמשת קבלן מוביל בתוכניות הרק"ם הגדולות בבריטניה, ארה"ב, אוסטרליה, קוריאה, הודו ועוד. כ־80% ממכירותיה הן ליצוא. פירסון תאפשר לרפאל להציע ללקוחותיה מענה רחב יותר בתחום התמרון היבשתי ואמורה להגדיל את המכירות של קבוצת רפאל בבריטניה. תוכנית ממשלתית בריטית בשם (Prosperity Agenda) נועדה לתמרץ חברות בריטיות להגדיל את המכירות שלהן מחוץ לבריטניה, ורפאל מנסה לרכוב על הגל הזה.
כיום אין לרפאל נוכחות תעשייתית בבריטניה. המדיניות של הממשלה הבריטית לא מאפשרת לרפאל לקבל חוזים משמעותיים בהיקף כספי גבוה ללא נוכחות ייצורית משמעותית במדינה. רפאל הקימה בבריטניה חברה שמטרתה לעסוק בשיווק, מכירה וניהול פרויקטים, לתמיכה במוצרים ושירותי החברה בתחומי חימוש טקטי מדויק, הגנה אקטיבית לרק"ם, לוחמה אווירית עמדות נשק, תקשוב והגנה אווירית ותחומי פעילות נוספים של רפאל לרבות בפרויקטים מסווגים. החברה שהוקמה איננה יצרנית ולצורך זה נרכשת למעשה פירסון.
האזור שבו נמצאת פירסון בצפון־מזרח בריטניה מתועדף על ידי הממשלה בהיבטים של יצירת מקומות עבודה וקידום טכנולוגיה, מה שמסייע לה בהתמודדות על חוזים ממשלתיים מקומיים.
"החברה היא סמל בריטי. מובילה עולמית בתחומה, עם בסיס לקוחות רחב המתבסס על רק"ם קיים, ועל תוכניות ההצטיידות ההולכות וגדלות לרק"ם בעולם", ציינה רפאל בהסבר שלה מדוע החליטה לרכוש את החברה, "החברה סולידית, מובילה עולמית בתחומה, עם שיעורי רווחיות גבוהים, העומדת בזכות עצמה ברווחיות גבוהה, ועם פוטנציאל גידול על התשתית הקיימת וערך סינרגטי משמעותי לרפאל".