סגור
שירות באבל bubble
שירות באבל דן. יבוטל בסוף החודש (צילום: באדיבות משרד התחבורה)

פרסום ראשון
הפיילוט נכשל: משרד התחבורה מבטל את באבל בת"א ואת תיקתק בירושלים

השירות יסיים את פעילותו ב-31 בדצמבר לאור חוסר שביעות רצון ממספר המשתמשים בו, והעובדה כי מדובר בשירות שמסובסד בכבדות. נוסעים המחזיקים יתרת נסיעות בשירותים הנ״ל, יזוכו לכרטיס האשראי. בשלב זה השירות של אגד תיקתק בחיפה וקוויקר בעמק חפר והשרון ימשיכו כרגיל

משרד התחבורה מתכוון לבטל את שירות באבל דן של חברת דן ו-VIA ואת שירות אגד תיקתק בירושלים עד סוף השנה, כך שהם יסיימו את פעילותם ב-31 בדצמבר ולא יחודשו ב-2023.
הסיבה לביטול שירות התחבורה הציבורית היא חוסר שביעות רצון בנוגע למספר המשתמשים בו, והעובדה כי מדובר בשירות שמסובסד בכבדות. באבל דן מסובסד ב-18 מיליון שקל בשנה, ותיקתק בירושלים וחיפה מסובסדים בסכום של כ-18 מיליון שקל בשנה. נוסעים המחזיקים יתרת נסיעות בשירותים הנ״ל, יזוכו לכרטיס האשראי. השירות של אגד תיקתק בחיפה ימשיך בשלב הזה.
גם שירות קוויקר של חברת קווים, שפועל בעמק חפר ובלב השרון, צפוי להמשיך למרות חוסר שביעות רצון גבוהה ממנו. הסיבה לכך שהפיילוט בעמק חפר ממשיך הוא שהמשרד חתם על חוזה לשלוש שנים עם חברת קווים. קוויקר עולה למדינה כ-15 מיליון שקל בשנה.
עד לאחרונה, במשרד התחבורה סברו כי חלק משירותי התחבורה הגמישה החדשניים יוכלו להחליף את התחבורה הציבורית המסורתית. לדוגמא, לפני כשנה וחצי התכוונו במשרד התחבורה ובמועצה האזורית עמק חפר להחליף את כל האוטובוסים הפנימיים בשירות קוויקר. בסופו של דבר, נתוני השימוש ופידבקים מהנוסעים הוכיחו כי מדובר בצעד שגוי ומשרד התחבורה נסוג ממנו.
על מנת שהתחבורה הגמישה תוכל להחליף את שירותי התחבורה הציבורית הרגילים היא צריכה להציג "מקדם מילוי" גבוה, כלומר מספר האנשים שנוסעים באותו כלי תחבורה. ביוני האחרון פורסמו נתונים שמשרד התחבורה העביר באופן חלקי הקשורים למקדם המילוי בשירותי התחבורה הגמישה. לפי סט נתונים אחד, מקדם המילוי בשעת השיא של באבל דן הוא 2.15 ובתיקתק חיפה וירושלים הוא 1. משרד התחבורה מסר נתונים על מקדם מילוי בשעת השיא אולם לפי חישוב של "כלכליסט", מקדם המילוי הממוצע נמוך בהרבה. בבאבל הוא עומד על 1.57, בתיקתק חיפה 0.83 ובירושלים 0.71. גורמים במשרד התחבורה אישרו כי מדובר בנתוני אמת. המשמעות היא שבפועל הרכבים האלה תורמים לגודש אפילו יותר מרכב פרטי שלא מסיע אף אחד. לכך יש להוסיף את שיעור הזמן בו הרכבים נוסעים ריקים: 38% בבאבל דן, 32% בתיקתק חיפה ו־53% בתיקתק ירושלים.
המשרד העביר גם נתונים על כמות הנוסעים הממוצעת שהשתמשה בכל אחד מהשירותים בין מרץ 2021 לפברואר 2022. מהנתונים עולה כי בחודש ממוצע משתמשים בבאבל דן כ־115 אלף נוסעים, לעומת כ־24 אלף בתיקתק חיפה וכ־18 אלף בירושלים. מספר הנוסעים הממוצע ביום בבאבל דן הוא כ־5,500, בתיקתק חיפה כ־1,000 ובתיקתק ירושלים כ־900. על אף שקיים שוני בין השירותים השונים, כולם מתבססים על צי מיניבוסים הנעים במרחב ואוספים נוסעים המזמינים נסיעה מיעד אחד ליעד אחר. כל שירותי התחבורה הגמישה מבוססים על אלגוריתם שאמור לאסוף כמה שיותר נוסעים בדרך ליעדים השונים שלהם, ובכך לשמש מעין מונית משותפת.
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה קיבל את בקשת החברות 'דן' ו'אגד', המפעילות את שירותי התחבורה הגמישה 'באבל' בגוש דן ו'תיק תק' בירושלים בהתאמה, שלא להאריך את השירות הניסיוני בתנאי הסבסוד הנוכחיים. הניסוי יימשך בשירות 'קוויקר' בעמק חפר ו'תיק תק' בחיפה. המשרד יקצה את המשאבים המתפנים מהניסוי לטובת הרחבת שירות התחבורה הציבורית הסדיר.
"משרד התחבורה בוחן בשלוש השנים האחרונות שירות מותאם ביקוש, במטרה לבחון רובד שירות נוסף של תחבורה ציבורית, השם דגש על רמת שירות גבוהה, אמינה, נוחה, מהירה ויעילה יותר. בתקופה זו נערכו שינויים במודל ההפעלה להיטיב עם השירות בגוש דן ובירושלים, אבל לא הביאו לשיפור במדדי התפעול והשירות המתבקשים. נוסעים המחזיקים יתרת נסיעות בשירותים הנ״ל, יזוכו לכרטיס האשראי. המשרד מודה לציבור הנוסעות והנוסעים בשירות ולמפעילות 'דן' ו'אגד' על השותפות".
מאגד נמסר: "שירות תיקתק של אגד הושק כפיילוט חדשני מבוסס טכנולוגיה לתחבורה שיתופית בהזמנה אישית בעיר ירושלים, בספטמבר 2020. אגד נרתמה למיזם פורץ הדרך של משרד התחבורה והשקיעה מאמצים רבים להצלחתו. אגד תיקתק תוכנן להיות אמצעי תחליפי לשימוש ברכב פרטי ומשלים לתחבורה הציבורית.
"בתקופת הפיילוט התמודד המיזם בירושלים עם אתגרים גיאוגרפיים, תחבורתיים וטכנולוגיים רבים וכן עם השקה בתקופה מורכבת בה התמודדנו עם מגיפת הקורנה. בתום שנת ההפעלה הראשונה, תקופת הניסוי הוארכה לתקופה נוספת. הייחודיות של ירושלים מבחינה תחבורתית, המתאפיינת בתחבורה ציבורית טובה עם רכבת קלה יעילה ושרותי אוטובוסים בתדירות גבוהה, ריבוי חסימות בכבישים שפוגעים ביעילות השירות לצד מבנה סוציו אקונומי שמהווה חסם לשירותי פרמיום דיגיטליים - הביאו להחלטה לא להאריך את הניסוי והוא יסתיים ב-31.12.22. חשוב לציין כי שירות 'אגד תיקתק' בחיפה ימשיך לפעול כסדרו בעיקר בשל היותו יעיל ויציב עבור תושבי העיר וכן בשל הפוטנציאל שלו לגדול ולצמוח בעיר".
מחברת דן נמסר: "חברת דן השקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים ביוזמה להקמת והפעלת שירות התחבורה הציבורית השיתופי באבל דן, כחלק מתפיסת עולמה של החברה לספק שירותי תחבורה ציבורית ברמה הגבוהה ביותר במטרופולין ת"א. בכל תקופת הפעלתו באבל דן זוכה לביקוש רב ונהנה משביעות רצון גבוהה של הנוסעים, ומציע אלטרנטיבה איכותית לנוסעי הרכב הפרטי ולנוסעים נוספים שזקוקים לפתרונות משלימים בתחבורה הציבורית. החברת בוחנת מול הגורמים הרלונטיים את הדרכים שיאפשרו את התנאים להמשך הפעלת השירות למען נוסעי התחבורה הציבורית".