סגור

דעה
איזה מעבר ישתלם יותר? מסי לפריז או רונלדו למנצ'סטר יונייטד

כבר בימים הראשונים של מסי ורונלדו בקבוצותיהם החדשות רואים את ההשפעה הכלכלית של שני האייקונים. האם ההשפעה הזו היא לטווח הארוך ומי המנצחת הגדולה במעברים שטלטלו את עולם הכדורגל

בדומה לרוח התקופה, גם את זה היה בלתי אפשרי לצפות. ליאו מסי, השחקן שהיה מזוהה יותר מכל עם ברצלונה והפך בעשור האחרון לסמל של המועדון הקטלוני, היה הראשון לטלטל את עולם הכדורגל. לאחר שרשם 18 עונות רצופות במדי הקבוצה, במהלכן זכה עימה ב-35 תארים קבוצתיים, "הפרעוש" הודיע על סיום דרכו. ליתר דיוק, נאלץ להודיע - חוקי הליגה הספרדית לא הותירו לברצלונה לעמוד בתנאי שכרו ולמעשה היה זה הטריגר שסלל את דרכו של הכוכב היישר לקבוצת הפאר הצרפתית פריז סן ז'רמן, כנראה הקבוצה היחידה שמסוגלת לקלוט אותו מבחינה כלכלית ולעמוד בתנאי השכר שלו. צריך לזכור, חוזה עתק כזה נרקם בעיצומו של משבר הקורונה שהנחית מהלומה כואבת על עולם הכדורגל וחנק כלכלית לא מעט ממועדוני הפאר. ועדיין, הכיס העמוק של קטאר, השולטת ב-PSG דרך רשות ההשקעות של המדינה, החזירה את הרוח למפרשים בבירה הצרפתית.

בזמן שבפריז חגגו ובברצלונה התאבלו על עזיבתו של גדול השחקנים בקאמפ נואו, התבשל בשוק העברות מהלך נוסף, דרמטי לא פחות. כריסטיאנו רונלדו, היריב שמלווה את מסי לאורך הקריירה והיחיד שמסוגל לערער את מעמדו כטוב בעולם, עשה טנגו עם שתי הקבוצות ממנצ'סטר. אלא שאם נראה היה שרונלדו עוזב את יובנטוס והולך בדרכו של מסי לאזור הנוחות שהייתה מספקת לו מנצ'סטר סיטי, הקלפים נטרפו מחדש. הפורטוגלי ריגש את עולם הכדורגל כשבחר ללכת עם הלב (ושכר שיא של כל הזמנים בפרמיירליג) – למנצ'סטר יונייטד, האקסית המיתולוגית שעזב לפני 12 שנים.

2 צפייה בגלריה
מימין כריסטיאנו רונאלדו ו ליונל מסי
מימין כריסטיאנו רונאלדו ו ליונל מסי
מימין כריסטיאנו רונאלדו וליונל מסי
(צילום: AP, AFP)
מסי ורונלדו צרבו במהלך השנים רגעים בלתי נשכחים בקרב אוהדי הכדורגל אבל אולי המהלכים שעשו לאחרונה, דווקא מחוץ למגרש, עשויים להיות אלו שיכריעו אחת ולתמיד מי הגדול מכולם. בעוד מסי מגיע לליגה אפרורית ללא יריבות דומיננטיות, רונלדו עושה דרך הפוכה עם קאמבק לליגה הבכירה בעולם כשממתין לו אתגר ענק – להיכנס לנעליו הגדולות שהוא עצמו הותיר לפני 12 שנים.
בעוד על מסי מוטלת בעיקר ה"משימה" לספק את הריגוש ולשדרג את החוויה של חובבי הכדורגל הצרפתי, רונלדו מגיע על תקן הלב הפועם של מנצ'סטר. האתגר של האחרון גדול וקשה הרבה יותר - להחזיר את הקבוצה לימיה המפוארים לאחר תקופת דעיכה ארוכה. יונייטד לא זכתה באליפות מאז 2013 ולא בליגת האלופות מאז 2008, אז עוד שיחק רונלדו בקבוצה בעונתו האחרונה. המוטיבציה של רונלדו להגיע למנצ'סטר מרגשת, מלבד הוויתור הקל שעשה בתנאי שכרו, הוא נוטל על עצמו גם סיכון גדול, מה שאי אפשר לומר על הבחירה של מסי.
ההגעה של הפורטוגלי אמנם לוותה ברגשות עזים של אוהדי הקבוצה ברחבי העולם אבל גם בשורת טענות כי ההחתמה היא מס שפתיים של ההנהלה, לאחר שזו נדחקה לפינה ועלולה הייתה לספוג מכה תדמיתית כואבת בתרחיש בו היה נוחת אצל מנצ'סטר סיטי, יריבתה המושבעת. פרשנים בכירים, בניהם שחקן העבר האגדי של יונייטד, גארי נוויל, טענו שרונלדו הוא לא ה"אקס פקטור" שיונייטד הייתה צריכה כדי להיאבק על האליפות, בייחוד כאשר הגעתו באה על חשבון שחקנים שהיו יכולים בקלות להיות "יורשיו", כדוגמת קיליאן אמבפה הנהדר. הפעם רונלדו יידרש להוכיח שלא שימש רק כלי בניסיון להשקיט את המתח שנוצר בין אוהדי הקבוצה וההנהלה.

מעגל השפעה חוצה גבולות

קשה למפות במדויק את סדרי הגודל באשר להשלכות הכלכליות הנלוות למעבר של שני הפנומנים וגלי ההדף שייספגו המעגלים הרחבים ביותר, הרבה מעבר לכדורגל. במקרה של מסי, מסתמן שמלבד העובדה שברצלונה איבדה נכס ספורטיבי, מקצועי, שיווקי וכמובן כלכלי, גם העיר לא תחזור למה שהייתה. אוהדי כדורגל מכל העולם הגיעו לבירת קטלוניה במטרה אחת – לראות את השחקן הטוב בעולם.
הערכות בספרד דיברו על ירידה של 10% בתיירות השנתית ופגיעה כלכלית מצטברת במעגלים הרחבים יותר שמתפרנסים מתיירות חוץ. לפי חישוב El Periodico מסי לבדו שילם כ-275 מיליון יורו לרשויות המס הספרדית. ההכנסה שלו למעשה שווה לספרד הכנסה ממוצעת של כ-120,000 ספרדים. ההכנסה הזו, כאמור, עוברת לצרפת והערכה היא שפריז סן ז'רמן תהנה מקפיצה של כ-10% במספר האוהדים, והיא כמובן תדע לתרגם את המגמה לרווחיות כלכלית אדירה.
גם במקרה של רונלדו, יש ליונייטד בהחלט על מה להישען. בטורינו דיווחו כי ההגעה של רונלדו לפני 3 שנים הזניקה את תפוסת המלונות בעיר לכמעט מאה אחוז והעסקים בעיר שגשגו. מסתבר שגם המשקיעים הבינו את הפוטנציאל הכלכלי הגדול שנלווה למעבר של הפורטוגלי ומניית המועדון (MANU) הגיבה בזינוק יומי חד של כמעט 10%.

2 צפייה בגלריה
שי שעיה
שי שעיה
שי שעיה
(צילום: מאיה בירגל באומל)
אלא שברשימת המרוויחים מהגעתם של השניים אפשר למצוא, בין היתר, גם תאגידי ענק שצפויים לגרוף לא מעט כסף. כך למשל, מסתבר שההימור שלקחה אמזון בחודש יוני כששמה ידה על זכויות השידור של הליגה הצרפתית, עוד טרם נרקם המעבר המפתיע של מסי, יזרימו לה הכנסות גבוהות בהרבה מאלה שהעריכה. הסכום האסטרונומי ששילמה אמזון – מעל ל-800 מיליון יורו לשלוש עונות – זכה בתחילה להרמות גבה, שכן הליגה האנגלית, הספרדית וגם האיטלקית נחשבו פופולריות הרבה יותר. עד הגעתו של מסי לפחות. האחרון כאמור מביא לביקוש עולמי חסר תקדים בצפייה במשחקיה של PSG ואמזון כנראה לא יכלה לחלום על תסריט טוב מזה.

בינתיים כל אחד קוטף "הישגים" מחוץ לכר הדשא

הטירוף סביב שני הכוכבים כבר הספיק לרסק כמעט כל שיא אפשרי. PSG העלתה לאתר הרשמי 150 אלף חולצות הנושאות את שמו של מסי, שאזלו תוך 7 דקות. גם בהופעת הבכורה של הארגנטיני בליגה נרשם ביקוש שיא במספר כלי התקשורת שסיקרו את המשחק (122 לעומת השיא הקודם שעמד על 113 ב-2013, אז היה זה משחק הבכורה של דיוויד בקהאם בפריז), באקט שמעיד על העניין העולמי שנלווה למעבר. בינתיים ברקע דואג נציג הבעלים של הקבוצה, נאסר אל חאליפי, לתדלק את הטירוף עם הצהרות שהעולם עוד יהיה המום מההכנסות שתרשום PSG בעקבות הגעתו של הארגנטיני, והוא כמובן לא התייחס רק לביצועים על כר הדשא.
גם בגזרת רונלדו ויונייטד כמובן לא רגוע כאשר מכונת היח"צ כבר הספיקה לשבור שיאים ברשתות החברתיות כשפוסט ה"וולקאם" החגיגי לכבוד הפורטוגלי גרף למעלה מ-12 מיליון לייקים. הודעת הוולאקם הפופולרית ביותר אי פעם של קבוצת ספורט, מכל ענף, ברחבי העולם.
מסי ורונלדו, כיאה למעמד של שני הכוכבים הגדולים בעולם, מתבקשים לפרוע את השטרות מהרגע הראשון ואם נשפוט עד כה לפי האפקט הכלכלי והתדמיתי שייצרו, בעיקר מחוץ לכר הדשא, הם בהחלט עומדים במשימה. מלבד זאת, אמנם ברשימת המרוויחות הגדולות ניצבות כמובן יונייטד ופריז אך גם המעגלים הרחבים יותר, החל מקבוצות הליגה שצפויות ליהנות מהכנסות שיא במפגשים מול הקבוצות, דרך זכייניות השידור והספונסרים, ועד עסקים הנשענים על תיירות, זוכים לזריקת עידוד כלכלית מהגעתם של השניים.
בשורה התחתונה, אגדות הדשא כותבים במקביל פרק חדש בקריירה: מסי מצטרף לרשימת הכוכבים החלומית של פריז ונוחת בליגה נחותה יחסית, רונלדו בחר בדרך קשה ומאתגרת הרבה יותר. מי יהיה מוצלח יותר בדרכו החדשה?
שי שעיה הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.