סגור
Dun's 100

הדירוג שיסייע לכם למצוא את הרופא המומחה הנכון עבורכם

איך בוחרים את הרופא הנכון? כיצד יודעים מי הם הרופאים המקצועיים שיגדילו את הסיכוי שלנו להתמודד בצורה מוצלחת עם הבעיה הרפואית שלנו או של האנשים הקרובים לנו? דירוג Duns 100 של הרופאים המומחים המובילים בישראל מאפשר למטופלים לקבל חוו"ד מצד גורם מדרג אובייקטיבי שיעזור בהחלטה לאיזה רופא מומחה לגשת כשיש לנו או לקרובים אלינו בעיה רפואית, "דירוג Duns 100 הינו דירוג שרופאים מדרגים רופאים אחרים והרושם הוא שמדובר בדירוג ומדד אובייקטיבי שחולים יכולים להשתמש בו כדי לקבל המלצה על רופא טוב", אומרת ד"ר אביבה לויטס, מרצה בכירה בבית הספר למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, מנהלת יחידת קרדיולוגית ילדים, בית החולים סבן, סורוקה

ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מגלים שהגוף שלנו מתחיל בהדרגה לחרוק. זה יכול להתבטא בראיה ושמיעה פחות טובה, בבעיות בגידים ומפרקים, באיברים מסוימים בגוף שזקוקים לתמיכה והתערבות מצד רופאים מומחים וציוד רפואי מתקדם וחיוני, והדוגמאות הן רבות ונוספות. לעיתים הדבר החשוב ביותר ברגעים בהם הגוף מתריע על בעיה מסוימת הוא אבחון של הבעיה והענקת טיפול תומך. מאחר ורופאים הם בסך הכל בני אדם, ובני אדם כידוע טועים, כל מטופל היה רוצה להגיע לרופא המומחה המקצועי ביותר, זה שיאתר את הבעיה בהקדם וידע לטפל בה עוד כשהיא קטנה. זה שיראה את המטופל וינסה לאתר את הבעיה ממנה הוא סובל ולטפל בה באופן המהיר, היעיל והמקצועי ביותר, כך שהמטופל יוכל להמשיך בשגרת חייו באופן איכותי, ויוכל להמשיך להיות נוכח בחיי משפחתו, בעבודתו, ולהמשיך לתרום לסביבתו ולמארג החיים בו הוא חי.
אם כך, כיצד יודעים מי באמת רופא מומחה מקצועי וטוב? מי הרופא בעל הניסיון שרואה את האדם שמולו ומבין את החששות, החרדות, האתגרים, שאותו אדם חווה בעקבות הבעיה הרפואית שלו, ויכול לתת את המענה המקצועי רפואי והאנושי הטוב ביותר?
את האתגר הזה לקחה על עצמה חברת דן אנד ברדסטריט כשהחליטה להרכיב את רשימת הרופאים המובילה בישראל ולמעשה זוהי השנה השנייה בה מתפרסמת רשימת הרופאים המומחים של Duns 100. חברת דן אנד ברדסטריט לה ניסיון רב במגוון דירוגים, רובם עסקיים, אימצה כלי דירוג מארגז הכלים הנרחב שלה והוסיפה אלמנטים ספציפיים שגובשו באמצעות אנליזות ומחקרי עומק, על מנת לייצר רשימת רופאים מקצועית ואובייקטיבית שתבחן מי הם הרופאים המומחים המצטיינים בישראל. מדובר ברשימה שתאפשר למטופלים להחליט לאיזה רופא הם פונים, וזאת על סמך מידע ממדרג אובייקטיבי שפועל לפי מתודולוגיית דירוג סדורה. רשימת הרופאים המומחים הטובים בישראל על פי Duns 100 מורכבת ונקבעת לפי דירוג איכותני המתבסס על מספר פרמטרים, כאשר הבולט והעיקרי שבהם הוא המלצות עמיתים peer reviews)). מאות רופאים מומחים הכוללים רופאים הנחשבים כ'אוטוריטה' בתחום העיסוק שלהם, מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות, ורופאים מומחים מכל התחומים מילאו שאלונים מפורטים בהם הם המליצו על המומחים המובילים בכל אחת מתת ההתמחויות בתחומם. מלבד חוות הדעת נאספו ונותחו נתונים נוספים אשר סייעו בעריכת הרשימה, כגון: מוניטין של הרופאים, ותק, ניסיון בתחום ועוד. במקביל בוצעו תחקירי עומק שנמשכו לאורך חודשים רבים והובילו לאיסוף מידע רב, עדכני ומפורט לגבי הרופאים ופעילותם. המידע נותח ונבדק על ידי הכלים האובייקטיביים של דן אנד ברדסטריט וממנו נוצר דירוג המהווה מקור מהימן אשר מסייע בקבלת ההחלטות של מטופלים בעת בחירת הרופא המטפל. מתוך סך הרופאים והרופאות המדורגים, 342 עובדים ב־20 בתי חולים ציבוריים כאשר חלקם עובדים, בנוסף, בבתי חולים פרטיים או במרפאות פרטיות. 38 רופאים ורופאות מדורגים, עובדים במוסדות פרטיים / מרפאות פרטיות בלבד.
סך הכל מדורגים בשנת 2022 חמישה תחומים ו – 44 תת תחומים, כאשר השנה התווסף לראשונה לרשימה דירוג רופאים מומחים בתחום הגניקולוגיה והפריון בו דורגו 79 הרופאים המובילים בישראל בתחום זה. דירוג הגניקולוגיה והפריון המצטרף לארבעה דירוגים הנבחנים כאמור זו השנה השנייה: כירורגיה, קרדיולוגיה, רפואת עיניים ורפואת שיניים.
על רקע פרסום רשימת הרופאים המומחים של Duns 100, מספרות שתיים מהרופאות המובילות בתחומן, אשר נכנסו לדירוג הרופאים המומחים של שנת 2022, על אתגרי אנשי הרפואה בעידן הנוכחי, מסבירות כיצד רופא יכול להבליט את המקצועיות שלו בשוק התחרותי של היום, ומה צריך המטופל לעשות בכדי למצוא את הרופא הנכון עבורו, ולמקסם את יעילותו של המפגש הקצר עם הרופא. לכתבה התראיינו ד"ר אביבה לויטס, מרצה בכירה בבית הספר למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, מנהלת יחידת קרדיולוגית ילדים, בה"ח סבן, סורוקה. וד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת מערך הלב במרכז הרפואי העמק. מומחית בהדמיית הלב, בתחום האקו קרדיוגרפיה לסוגיו ובמסתמי הלב, בוגרת השתלמות עמיתים ב'מאיוקליניק' בארה"ב. ד"ר אילן בושארי מטפלת באופן פרטי במסגרת קבוצת 'קרדיוטים' באסותא רמת החייל (השאלות והתשובות, גם אם חלקן נכתבו בלשון זכר, מתייחסות לגברים ולנשים כאחד).
מה את ממליצה למטופל לבדוק ברופא המומחה שהוא מחפש? על אילו קריטריונים לדעתך חשוב שהרופא יענה?
ד"ר אביבה לויטס: "ראשית, על כל מטופל שמחפש רופא מומחה לבדוק האם הרופא עבר הכשרה מקובלת ומוכרת בתחומו על ידי משרד הבריאות. ישנם רופאים שמציגים את עצמם כמומחים בתחום מסוים אך הם ללא הכשרה מספקת. שנית - יש לבדוק כמה שנות ניסיון יש לרופא המומחה בתחומו? וגם, מה הן חוות הדעת לגביו? הבדיקות שציינתי הינן בסיסיות בהליך בחירת הרופא וקבלת חוות דעת רפואית טובה ומבוססת".
ד"ר לימור אילן בושארי: "מטופל המחפש רופא מומחה להתייעץ איתו, רוצה לקבל תשובות מקיפות לשאלות שלו ולהרגיש שהוא נמצא בידיים בטוחות ומקצועיות. הקשר האנושי הנרקם בין הרופא למטפל הוא חשוב מאוד ומבוסס על מערכת יחסי אמון. על המטופל לוודא שהרופא המומחה הינו בעל הידע המקצועי, הנרחב והספציפי הדרוש למתן מענה לבעיותיו, בד בבד עם אנושיות, אמפתיה וסבלנות. קריטריונים של תארים אקדמיים ועמדות ניהול לא בהכרח משקפות את יכולותיו המקצועיות הרפואיות של הרופא ועל המטופל לבחון פרמטרים נוספים בבואו לבחור את הרופא המומחה, כגון: ניסיון בתחום, ידע רלוונטי, אנושיות וזמינות".
במציאות שבה הזמן קצר אך המטופל מבקש מהרופא לעשות את המקסימום כדי שיבדוק אותו ביסודיות, יעניק לו יחס ראוי, וישמור על בריאותו, מה הם הצעדים שמתבצעים על מנת להבטיח את איכות השירות עבור המטופלים בישראל?
ד"ר לימור אילן בושארי: "מערכת הבריאות בישראל מתמודדת עם קשיים לא פשוטים. במערכות הבריאות הציבוריות מתמודדים הצוותים הרפואיים עם עומסים גדולים. הקמת מרפאות מומחים ודיסציפלינות שמסוגלות לתת מענה של One stop shop יכולות לספק למטופל את המענה הראוי לבעיותיו. הגדלת התקנים הרפואיים, תמריצים לבחירת מקצועות רפואיים תובעניים מחד, שיפור תשתיות בבתי החולים, הגדלת מיטות ופתיחת שירותים חדשים מאידך, עשויים לשפר את איכות הטיפול הרפואי. השקעה בחדשנות, ברפואה דיגיטלית, והנגשת שירותים לקהילה ולבתי המטופלים, עשויים גם כן לטייב את איכות הטיפול".
ד"ר אביבה לויטס: "בשל דוחק בזמן החולים מקבלים מעט זמן עם הרופא ורשימת ההמתנה למפגש עם הרופא ארוכה, כאשר הדבר מורגש ביתר שאת בבתי החולים. עקב כך אני ממליצה לכל חולה להגיע מוכן לבדיקה והתייעצות אצל מומחה. כדי להגיע מוכן יש להביא את כל הניירת הרלוונטית הזמינה:
1. להביא תוצאות בדיקות דם
2. להביא תוצאות או בדיקות הדמיה שבוצעו
3. להביא את כל רשימת התרופות שהחולה נוטל. לא תמיד החולה זוכר את כל הרשימה
4. אם אפשר, להביא סיכום מחלה מרופא מטפל
5. חשוב לחשוב לפני ההגעה מה אתם רוצים לדעת ולכן כדאי להכין דף עם שאלות לרופא. חלק מהחולים לא מגיעים מוכנים ואחרי הפגישה הם נזכרים שהם שכחו לשאול משהו שרצו לשאול, או שיכלו לשאול מראש, אבל לא עשו זאת במעמד הפגישה
גם לרופא יש אחריות והוא צריך להגיע מוכן לפגישה עם המטופל. עליו להכין את המרפאה, לעבור על מכתבי ההפניה וללקט מידע זמין על החולה, ככל האפשר, כדי להוציא את המקסימום מהפגישה"
רופאים בישראל מתמודדים כל העת מול מציאות לא פשוטה, ממחסור בזמן ומשאבים, ועד, בקצה, מול אלימות המופנית כלפיהם. ובכל זאת, למרות הכל, לרופאים בישראל יש מוניטין טוב בעולם, וכך גם לרפואה המקומית שמייצרת רופאים מעולים ובעלי שם. בהשוואה לעולם, מה הם לדעתך היתרונות של הרפואה הישראלית בהשוואה לרפואה הגלובלית?
ד"ר אביבה לויטס: "הכשרת הרופא בארץ הינה בין הטובות בעולם, לא רק מבחינה מקצועית, אלא גם מבחינת החינוך הרפואי שהרופאים מקבלים בזמן התמחותם בבית החולים. ההתמחות בארץ הינה ארוכה בהשוואה למדינות אחרות וכדי לקבל תעודת מומחה עליך להיבחן בשתי בחינות. בחינת שלב א' מתקיימת באמצע התמחות ובחינת שלב ב' מתקיימת בסוף ההתמחות. רק רופא שסיים את כל המטלות שלו בהתמחות עם הצלחה בבחינות יקבל תעודת מומחה בתחום. בנוסף, חלק מהמומחים שלנו בארץ נוסעים להתמקצע מעבר לים בתחום התמחות נוסף, לאחר שסיימו את התמחותם בארץ בהצלחה, כך שהלמידה של הרופא בארץ נמשכת לאורך כל חייו המקצועיים. לכך צריך להוסיף את העובדה שהמתמחים בארץ תמיד נמצאים תחת השגחה של מנהל המחלקה ושל הסגל הבכיר אשר משגיח ומבקר את הטיפול שלהם בחולים. ישנו מערך נרחב של רופאים מומחים בתחומים שונים שיסעו לרופא המטפל בבית החולים. לשמחתנו, בשנים האחרונות רופאי הקהילה הינם מומחים בתחומם. רובם שומרים על קשר עם מחלקות בתי החולים על ידי ימי השתלמות קבועים שמתבצעים בבתי החולים, וכך הם מתעדכנים בכל מה שמתחדש בעולם הרפואה, תוך שהם נמצאים בקשר מתמיד עם רופאים מומחים בבתי החולים".
ד"ר לימור אילן בושארי: "רופאים ישראלים מתאפיינים במוסר עבודה גבוה, בתחושה של שליחות ובמסירות גבוהה למטופלים. הרמה המקצועית בבתי הספר לרפואה ובבתי החולים היא גבוהה מאוד. בישראל יש בשנים האחרונות גם דגש ניכר על חדשנות וקידמה רפואית טכנולוגית"
בעולם התחרותי של היום, פעמים רבות לא מספיק להיות 'רק' רופא מומחה מצוין שעושה את מלאכתו על הצד הטוב ביותר. כיצד ניתן להבליט את המצוינות המקצועית מעבר לקהילה הרפואית, כך שתגיע גם למטופלים שהינם לקוח הקצה? האם הדירוג של Duns 100 יכול להיות כלי משמעותי עבור מטופלים, וגם עבור רופאים, לאור היותו כלי מדידה אובייקטיבי?
ד"ר לימור אילן בושארי: "יש המון רופאים ומטפלים מצוינים. לא כולם בעלי תארים אקדמיים ולא כולם מנהלים בכירים. המלצות מקולגות ומטופלים זוהי דרך טובה להנגיש רופאים לציבור".
ד"ר אביבה לויטס: "בעידן הדיגיטלי של היום ישנו חומר רב ונגיש על כל נושא הקיים ברפואה והחולים משתמשים רבות בגוגל, אך לא תמיד מבינים את המשמעויות של מה שהם קוראים. לא פעם אני נתקלת במטופלים שמגיעים למרפאה וחושבים ומשוכנעים שהם יודעים הכל, ולעיתים קשה להסביר להם שהמצב שונה ממה שהופיע בחיפוש ב'גוגל'. לרופא יש משימה להסביר למטופלים בשפה ברורה על חומרתה של המחלה ועל המחלה עצמה, אם אפשר אף על ידי איור, כדי שיבינו מה מצבם האמיתי ששונה ממה שקראו ב'גוגל'. מדובר על התמודדות קשה אשר נוטלת זמן רב יותר מבעבר, אשר נוגסת בזמן המועט גם כך שיש לרופא עם המטופל. אני תמיד מבקשת מהמטופלים שלי שיכינו שאלות שמעניינות אותם טרם המפגש איתי, וכך אני גם לומדת האם הם מבינים את חומרת מחלתם. בסוף הייעוץ אני מבקשת מהחולים שלי לסכם את השיחה שלנו כדי שאבין שהם מבינים את מצבם.
דירוג Duns 100 הינו דירוג שרופאים מדרגים רופאים אחרים והרושם הוא שמדובר בדירוג ומדד אובייקטיבי שחולים יכולים להשתמש בו כדי לקבל המלצה על רופא טוב".
d&b – לדעת להחליט