סגור
נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן ו הפגנה נגד ישראל ב איסטנבול 5.4.24
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן והפגנה נגד ישראל באיסטנבול (Photos: Akos Stiller/Bloomberg, AP Photo/Khalil Hamra)

ג'יי.פי. מורגן לא מתרגשים מהחרם הטורקי על ישראל: "ההשפעה - בעיקר בטווח הקצר"

בדו"ח שפירסם בנק ההשקעות הגדול בעולם על החלטת טורקיה להקפיא את המסחר עם ישראל הוא מציין כי "בטווח הקצר ההשפעה עשויה להיות לא טריוויאלית ולהגביר את לחצי המחירים במגזר הסחורות". עם זאת, בבנק לא מתרגשים מהשפעת האירוע בטווח הארוך, בשל אופי המוצרים המיובאים מטורקיה והעובדה שישראל ממוקד בעיקר בייצוא שירותים לארה"ב ולאירופה

"חלקה של טורקיה אשתקד עמד על 2.5% ביצוא הסחורות מישראל ועל 5.8% ביבוא הסחורות. לכן, השפעת החרם הטורקי על זרם הסחר הישראלי עלולה להיות לא טריוויאלית", כך נכתב בדו"ח מיוחד ששיגר בנק ההשקעות הגדול בעולם ג'יי.פי.מורגן ללקוחותיו.
הדו"ח פורסם בעקבות החלטת טורקיה להקפיא את המסחר עם ישראל "עד להפסקת אש קבועה בעזה". עם זאת, בג'יי.פי.מורגן מציינים כמה "נקודות אור" שמציירות את האירוע כפחות דרמטי מכפי שהוא נראה בתחילה.
"אחת הנקודות", מציינים בדו"ח היא שטורקיה כבר הכריזה איסורים על סחר ב-54 סחורות בודדות לפני כמה שבועות, מה שאמור להפוך את ההתאמות בתזרימי הסחר להדרגתיות יותר ופחות משבשות".
בג'יי.פי.מורגן ציינו עוד אלמנט שעשוי למתן את השפעת המהלך הטורקי: "היבוא מטורקיה מוטה לכיוון מוצרים בעלי ערך מוסף נמוך יותר כמו פלדה (17%), מלט (10%) וחומרי בנייה אחרים - מוצרים אשר אמור להיות קל יחסית למצוא להם מקור חלופי לאספקה, גם אם בעלות גבוהה יותר".
עוד מדגישים בבנק ההשקעות כי היצוא הישראלי מוטה שירותים בשני העשורים האחרונים והם מהווים כבר יותר ממחצית מסך היצוא. חשוב לזכור כי קשה בהרבה להטיל חרם על סחר בשירותים לעומת סחורות.
בג'יי.פי.מורגן מזכירים כי יעדי הייצוא העיקריים של ישראל לשירותים עסקיים הם ארה"ב (34%) ואירופה (26%). "במילים אחרות, יידרשו הגבלות סחר של השותפים הגיאו-פוליטיים העיקריים של ישראל כדי לייצר השפעה כלכלית נראית לעין, דבר שנראה לא סביר".
"בסך הכל", מסכמים שם, "הנטייה שלנו היא להמעיט בחשיבותן של מגבלות סחר מצד טורקיה, למרות שבטווח הקצר הדבר עשוי להגביר (באופן שולי) את לחצי המחירים במגזר הסחורות, שכן הדבר מתרחש בצמוד לשיבושי הסחר הימיים שראינו לאחרונה בים האדום".