סגור
בתי חולים חמץ פסח
חוק החמץ בבתי חולים (צילום: ליאור אל חי)

חוק החמץ אושר לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה את החוק המסמיך מנהלי בתי חולים לקבוע הגבלות על הכנסת חמץ למתחם בית החולים. החוק אינו מקנה אפשרות לחפש בתיקים. יו"ר הוועדה: "חוק מאוזן. מעריכים את שיקול הדעת של מנהלי בתי החולים"

ועדת הבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חוק החמץ. על פי ההצעה, מנהלי בתי חולים יוכלו לקבוע הוראות בדבר איסור או הגבלה של הכנסת חמץ למבנה בית החולים בפסח. החוק מאפשר למנהלי בתי החולים אפשרויות שונות כמו איסור כולל על חמץ, קביעת "אזורי חמץ" או הימנעות מכל הוראות, ואינו מעניק היתר לחפש בתיקים. להצעה הוגשו 118 הסתייגויות שאותן דחתה הוועדה, וזו תועבר כעת להצבעה בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
הצעת החוק קובעת כי מנהל בית חולים יהיה רשאי לקבוע הוראות בדבר איסור או הגבלה של הכנסת חמץ למבנה בית החולים, כולו או חלקו, הנדרשות לשם שמירת כשרות לפסח עבור המטופלים המאושפזים בו. זאת לאחר ששקל חלופות אחרות ובהתחשב בזכויות המטופלים ובצורכיהם, ובכלל זה צורכיהם הרפואיים. הוא רשאי להתחשב לעניין זה בין היתר בצורכי המלווים והעובדים. ההוראות שנקבעו בעניין זה יפורסמו באתר האינטרנט של בית החולים ויוצב שילוט המפרט אותן. כן ניתן להציב עובד של בית החולים שיידע את הבאים בשערי בית החולים בדבר ההוראות.
במהלך הדיון טען בוסו כי "מדובר בהצעת חוק מאוזנת שנותנת מענה בדיוק למה שבג"ץ דיבר עליו - אמר שאין הסמכה, אז אנחנו נותנים את הסמכות למנהלים להחליט, לתלות שלטים, ליידע. לא יהיה חיפוש בתיקים ולא יוצבו מגנומטרים לאיתור חמץ. לאורך כל השנה אנחנו סומכים על מנהלי בתי החולים, מעריכים את שיקול דעתם וכך יהיה גם עכשיו".
ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד אמר: "החוק לכאורה הצהרתי, כאילו אין אכיפה אבל זה עוד נדבך בכפייה הדתית שאתם מנהלים נגד הציבור ששונה מכם, עוד אצבע בעין. אחרי החוק הזה יבואו עוד חוקים, עוד מתקפה, צעדים לצמצום החירויות של הציבור הזה. אתם פוגעים בחוזה הלא כתוב בין האזרחים לממשלה, אז אל תתפלאו שאזרחים יוצאים בהמוניהם להפגין נגד".