סגור

דעה
יוקר המחיה: הממשלה מחלישה את החלשים

בעת משבר כלכלי חמור הממשלה פועלת במהלכים פופוליסטיים שפוגעים בעובדי המשק. במקום לקחת אחריות ולהוריד את מחירי הדלק, הדירות והמזון שהיא קבעה, או להעלות את שכר המינימום, היא בוחרת לזרוק אחריות על החברות הגדולות ולנסות לטשטש בעיות גדולות יותר

בימים האחרונים אנו עדים לפגיעה והסתה בעובד הישראלי בחסות הקמפיין נגד יוקר המחיה. בעיצומו של משבר כלכלי חמור, שרי הממשלה בוחרים להתעלם מהבעיות שמונחות על שולחנם. נכון, הם שולחים מכתבים ואפילו קוראים לא להעלות מחירים, חלקם קוראים לחרם צרכנים ואף הגדיל לעשות יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, שקרא לקנוס את החברות המסחריות ב-100 מליון שקל. אך זאת לא עשייה למען אזרחי ישראל והעובדים, להיפך, זו שורת מהלכים פחדניים, קלים ופופוליסטיים שפוגעים בעובדי המשק ומסירים אחריות מהממשלה.

הממשלה אחראית לפעול להורדת יוקר המחיה ולעזור לאזרחי ישראל, והיא יכלה לעשות זאת בהורדת מחירי הדלק, הדירות, החשמל, הארנונה, המזון ושאר המסים, או לחלופין להעלות את השכר במשק במסגרת הצעה שהגיעה ממש השבוע לפתחה. אך במקום זאת, בחרה הממשלה לסמן את העובדים והמפעלים. הרי, כשהממשלה קוראת להחרים את אסם היא מודעת היטב לכך שהיא לא פוגעת במנכ"ל, ביו"ר או בדירקטוריון – אלא בעובדי הייצור והמפעלים. הממשלה מחלישה את החלשים, פשוט כך.

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט הציג תוכנית נגד יוקר המחיה
ראש הממשלה נפתלי בנט הציג תוכנית נגד יוקר המחיה
ראש הממשלה נפתלי בנט מציג את התוכנית נגד יוקר המחיה
(עמוס בן גרשום, לע"מ)

חמור וזועק האבסורד, שבמקביל לעליות המחירים הדרמטיות בהובלת הממשלה, היא מביאה בידה השנייה גם מתווה להורדת שכר המינימום. כן, הורדה. האוצר וההסתדרות הכללית יצאו בקול תרועה רמה בתוכנית כלכלית להעלאת שכר המינימום בסכום המשפיל של 54 אגורות לשעה, סכום שלא מתקרב להעלאות המחירים. הסכום שאמור להצטרף לחמש פעימות בחמש שנים יביא בסופו של דבר לשכר מינימום נמוך יותר ממה שהיה מביא העדכון האוטומטי ובנוסף, בעוד יוקר המחיה עולה, השכר שווה פחות.
הקואליציה - לרבות מפלגות שדיברו בקול תרועה רמה על זכויות העובדים כשישבו באופוזיציה - לפתע בחרה לזנוח לחלוטין את העובדים החלשים במשק, אלה המשתכרים בשכר מינימום וייאלצו לבחור בין חשמל לתרופות. בפופוליזם זול הממשלה מכבה שריפות על חשבונם של העובדים והמפעלים. זאת הסיבה שיצאנו במהלך הדורש להעלות את שכר המינימום ל-7,000 שקל. כן, 7,000 שקל, היום זה אלף הדולר של פעם.

2 צפייה בגלריה
יואב שמחי יו"ר ההסתדרות הלאומית
יואב שמחי יו"ר ההסתדרות הלאומית
יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית

ולא רק שכר מינימום, אם ממשלת ישראל תפעל להוריד את מחירי החשמל, הדלק והתחבורה הציבורית היא תוכל לסייע לחלשים במשק ואפילו לסייע לבעלי המפעלים, בהידברות, תמורת הבטחה שלא להעלות מחירים. הבעיה היא שההצעות מצריכות עבודה אמיתית, רפורמות, פעולות, הידברות. הרבה יותר קל לשגר מכתב, לדחות את עליית המחירים בשלושה חודשים ולחכות עד שהפלסטר יתייבש וינשור כדי להדביק אחד חדש.
הציבור זועם, ובצדק, על היעדר המעש בממשלה, על הדיונים הארוכים שנגמרים ללא החלטה, על ההצהרות הבומבסטיות בלי תוכנית מאחוריהן, ובעיקר על הזלזול שמפגינים חברי הממשלה בבוחר הישראלי. הרי כשמאשימים את העסקים בהעלאת המחירים, למעשה מנסים לשים מסך עשן על כשלון אחר. זה ניסיון לגרום לציבור הישראלי להגיד לעצמו: "זה פשוט לא בגלל הממשלה", אבל אי אפשר להסתיר מהציבור הישראלי את האמת: הכדור אצל הממשלה, והיא יכולה להוריד את יוקר המחיה בהחלטות, לא בהפרחת עשן כלפי מקומות העבודה.
יואב שמחי הוא יו"ר ההסתדרות הלאומית
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.