סגור
מתחם בתי הזיקוק של בזן ב חיפה
מתחם בתי הזיקוק של בזן בחיפה. בכנסת מואצת רפורמה לשינוי היתרי פליטה פעם בעשור (צילום: דניאל לבטובסקי)

המשרד להגנת הסביבה הנפיק היתר פליטה חדש לבזן - כולל הקלות נוספות

ההיתר הונפק ל-7 שנים, בסמוך למועד בו אמורה התעשייה הפטרוכימית להתפנות ממפרץ חיפה. בין ההקלות - קביעת רמת הזיהום בפחות נקודות דיגום. במקביל יוכנסו מצלמות פיקוח. מגמה ירוקה: "שנים שהמשרד להגנת הסביבה נותן למפעל הקלות חמורות על חשבון בריאות הציבור"

המשרד להגנת הסביבה הנפיק היתר פליטה חדש למפעל בזן שבמפרץ חיפה – תוקפו ל-7 שנים, עד סוף העשור שבו לפי החלטת הממשלה עתידה התעשייה הפטרוכימית להתפנות ממפרץ חיפה.
מועד הפינוי, אילו יצא לפועל – עוד רחוק, ולעת עתה נדרש המשרד להגנת הסביבה לפעול בכדי להפחית את זיהום האוויר בסביבת המפעל באמצעות היתר המגדיר את אופן הפעלת המתקנים המזהמים בו, תחנות הניטור והדיגום סביבו ועוד. למרות שלאורך השנים בז"ן הפרה פעמים רבות את היתר הפליטה שלה וגרמה לזיהום אוויר משמעותי בניגוד לחוק, כעת נראה שבהיתר החדש הצליח המפעל המזהם לקבל הקלות בהיתר הפליטה.
מספר נקודות הדיגום הסביבתי באזור המפעל – ירד. בשנת 2017 הקיפו את גדר בזן 12 נקודות דיגום. הן מדדו אחת לשבועיים פליטות בנזן, מזהם הנחשב למסרטן. לאורך השנים האחרונות ולאחר בקשות של המפעל עצמו, החל מספר הנקודות לרדת. בשנת 2019 היה מספר נקודות הדיגום 10, ובשנת 2022 – פחת ל-9. בשנת 2023, בבדיקה שנעשתה ב-7 נקודות דיגום, התגלו חריגות בשלוש מתוכן. למרות זאת, המשרד להגנת הסביבה קבע בהיתר כי יוצבו 6 נקודות דיגום בלבד.
במשרד להגנת הסביבה אומרים כי על סמך נתונים שהצטברו ונבדקו ולאור הקמת תחנת ניטור נוספת באזור התעשיה, הוחלט להסיר 4 נקודות דיגום שהראו עמידה בתקנים. בארגונים ״מגמה ירוקה״ ו״מנקים את מפרץ חיפה״ מדגישים כי הנקודות הוסרו לאחר תקופת הקורונה, בה עצימות הפעילות באזור המפעל פחתה, וכי הסרת נקודות הדיגום לא מאפשרת קבלת תמונה רחבה של מפת הזיהום באזור המפעל.
המשרד להגנת הסביבה מבצע מעת לעת בדיקות ודיגומי פתע במפעלים מזהמים, ובאלו מתגלות לא אחת חריגות משמעותיות. המפעלים לא יכולים להיערך לבדיקות מראש והן משקפות את המצב במפעל ביום יום. המשרד להגנת הסביבה הוסיף כעת למערך הדיגום ארובות חדשות שלא נדגמות בתדירות קבועה, אך הן יידגמו רק לאחר הודעה של שבוע מראש למפעל. לפי המשרד להגנת הסביבה ״יש לאפשר למפעל להתאים את הארובות לדיגום כך שיהיה תיקני, יעמוד בדרישות נוהל דיגום ארובה ויתבצע באופן בטיחותי״.
גם נוהל ההפעלה של מתקנים בהם מערכות הטיפול בגזי פליטה תקולים, ישונה. לכל מתקן מזהם מחובר מתקן לטיפול בפליטות. לפי ההיתר הישן, אם מתקן טיפול לא עובד, אין להפעיל את המתקן המזהם. בחלק מהמתקנים ניתן לחרוג מכך כל עוד זיהום תחמוצות החנקן שנפלט מהם לא יעבור על ערך של 200 מ״ג למטר קוב. כעת הוסרה המגבלה ומתקנים יוכלו לפעול גם כאשר טכנולוגיות הפחתת הפליטות תקולות, ללא מגבלת פליטות תחמוצות חנקן. לפי המשרד להגנת הסביבה, המגבלה הוסרה שכן ״מבחינת נתונים רב שנתיים, כמות התקלות היא נמוכה ומשכן בין חצי שעה לשעה״.
מההיתר החדש אף הושמטה הדרישה לביצוע מדידה שיטתית של רמת מטרד הריח מהמפעל. מטרדי ריח יכולים להעיד במקרים רבים גם על זיהום אוויר המלווה בריכוזים של חומרים רעילים, ולכן יש חשיבות רבה לניטורם. אילו יתעורר מפגע ריח, יוכל המשרד להחליט לבצע בדיקה נקודתית, אך המעקב השיטתי יבוטל.
תומר גרטל, רכז קשרי הממשל במגמה ירוקה, אומר כי "כבר שנים שבז"ן מפרה את היתר הפליטה, נכשלת בטיפול בחומרים מסוכנים וכלפי מנהליה הוגש כתב אישום פלילי, אך המשרד להגנת הסביבה נותן למפעל הקלות חמורות על חשבון בריאות הציבור. ההיתר מאפשר לבז"ן להפחית את נקודות הדיגום, שנה אחר שנה. במקום להחמיר את המגבלה על תחמוצות החנקן המסוכנות - הסירו אותה. אפילו דרישות בסיסיות כמו בדיקות ריח, נושא שמטריד כבר עשרות שנים את תושבי המפרץ, הוסרו מההיתר. אסור למשרד להפקיר את תושבי מפרץ חיפה לשבע שנים נוספות".
באיגוד ערים מפרץ חיפה דווקא מביעים שביעות רצון מתיקונים שהוכנסו להיתר או יעמדו לבחינה כעת על ידי המשרד להגנת הסביבה בעקבות הערותיהם. כך למשל, פיקוח באמצעות מצלמה טרמית. בעקבות הערות האיגוד, התחייב המשרד להגנת הסביבה לבחון כיצד להסדיר בהוראות רוחביות מצב שבו מפעלים כיום יכולים לערוך נתוני פליטות בטענה כי התרחשה ׳תקלה׳, מבלי להוכיח כי אכן התרחשה תקלה שכן אין לה הגדרה מדויקת. בנוסף, תיבחן האפשרות לדרוש ממפעלים לאגור את נתוני הניטור בדומה לאירופה, כך שלא יוכלו לערוך אותם.
בוועדת הפנים של הכנסת נדונה בימים אלו באופן מואץ רפורמה לשינוי במשטר ההיתרים הסביבתיים (רישוי סביבתי משולב). במסגרת השינויים, בין היתר, היתרי המפעלים המזהמים יאוחדו ויחודשו אחת לעשור במקום אחת ל-7 שנים. חוק אוויר נקי ישונה בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, ויהפוך ידידותי יותר למפעלים; הם לא ידרשו לעמוד בטכנולוגיות הפחתת הפליטות הטובות ביותר בשוק (BAT), אלא יוכלו לבחור מתוך סל טכנולוגיות לפי שיקולים כלכליים.
בזן בחרו שלא להגיב לדברים.