סגור
שני נעדרים פצוע אשקלון עגורן קרס צוללים דרומית ל אשקלון אשקלון ב תחנה תחנת הכוח רוטנברג
קריסת מזח הפחם. יעלה ביוקר בבריאות תושבי האזור ( צלם: יוסי וייס, חברת החשמל)

מחדרה לאשקלון: קריסת מזח הפחם ברוטנברג תעלה לתושבים בבריאות ובפקקים כבדים

המשרד להגנת הסביבה אישר לחברת החשמל לשנע 6,000 טונות פחם ב-170 משאיות מדי יום, מתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לתחנת הכוח באשקלון. למהלך צפויות השלכות סביבתיות ובריאותיות כבדות

קריסת מזח הפחם בתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון ואי ההיערכות של משק החשמל להפסקת השימוש בפחם ומעבר לאנרגיה מתחדשת, עומדת לגבות מחיר כבד מהתושבים: באין פתרון אחר, המשרד להגנת הסביבה אישר לחברת החשמל לשנע 6,000 טונות פחם ב-170 משאיות ביום, מתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לתחנת הכוח באשקלון. לשינוע הפחם צפויות השלכות סביבתיות ובריאותיות כבדות.
בחודש מרץ, בשל מזג האוויר הסוער ורוחות של יותר מ-150 קמ״ש, קרס מזח הפחם המשרת את תחנת הכוח רוטנברג באשקלון. תיקון הנזק בשטח עלול להימשך חודשים ארוכים ולטענת משרד האנרגיה, חברת נגה וחברת חשמל לישראל, אי העברת פחם לתחנה באשקלון תייצר סיכון לפגיעה משמעותית באספקת החשמל בארץ. לכן, לעת עתה נדרשו הרשויות למצוא פתרון לאספקה סדירה של פחם לתחנת הכוח. זאת שעה שמשק החשמל בישראל עדיין נסמך במידה רבה על פחם בשל עיכובים בהסבת היחידות הפחמיות לגז וכך גם אי עמידה ביעדי האנרגיות המתחדשות.
המשרד להגנת הסביבה דיווח הבוקר כי ניפקו לחברת החשמל היתר פליטה שיאפשר לשנע פחם מתחנת הכוח ׳אורות רבין׳ לאשקלון. האישור יאפשר לחברת החשמל לשנע 6000 טון פחם באמצעות 170 משאיות ביום, ולגרום לזיהום אוויר כבד לא רק בשל השימוש בפחם, אלא בשל השימוש במשאיות גדולות שינועו בכבישים ברחבי הארץ. במשרד להגנת הסביבה לא ענו לשאלות ׳כלכליסט׳ בנוגע לתוספת תמותה ותחלואה אפשרית בשל זיהום האוויר הנוסף שייגרם בחודשים הקרובים, אך ציינו כי ״תחנת הכוח הפחמית אורות רבין היא המזהמת הגדולה ביותר ואחראית על פליטת מזהמי אוויר מסוגים שונים. בשנת 2016 קבע ראש שירותי בריאות במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי הזיהום מיחידות 1-4 בלבד מביא לתמותה עודפת של כ-35 אנשים‏ בחדרה‏ וכ-13 אנשים‏ בפרדס ‏חנה-כרכור בשנה (זו הערכת חסר, המבוססת על השפעת מזהם אחד בלבד וללא כימות השפעת הזיהום הנפלט מיחידות 5-6 באתר אורות רבין)״.
הממשלה לא עומדת בזמנים שנקבעו בעבר לצמצום השימוש בפחם והסבת היחידות הפחמיות לשימוש בגז, וקיים ספק באשר ליכולתה של המדינה לעמוד במועד שקבעה לסיום השימוש בפחם בישראל – שנת 2025. בנוסף, משק החשמל מתבסס על כ-10% בלבד של אנרגיה מתחדשת. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי תחנות אורות רבין ואשכול של חברת החשמל פועלות תחת היתרי פליטה שניתנו בשנת 2016, וכל מגבלות ההפעלה, לרבות הפסקת היחידות 1-4, היו ידועות לכלל הגורמים, לרבות רשות החשמל, חברת החשמל, מנהל המערכת ומשרד האנרגיה. ואולם, במהלך 7 השנים האחרונות, לא בוצעו הצעדים הנדרשים על ידי כל הגורמים להיערכות המחייבת כנדרש כדי ליישם סיכום זה, בניגוד להסכם ולדרישות חוק אוויר נקי.
המשרד להגנת הסביבה קבע כי עד לשיקום המזח, חברת השמל תעמוד במספר כללים בעת שינוע הפחם כדי להפחית את הנזק הסביבתי-בריאותי: אמצעים לצמצום פליטות: הרטבה רציפה, העמסת משאיות בגובה מינימלי, משטר רוחות, שטיפת גלגלי משאיות, קיבוע אזור ייעודי להעמסה, דרישה להתקנת מצלמה על אזור העמסה, דרישות לרישום ודיווח יומי באתר החברה על מספר המשאיות שהועמסו ונפח הפחם ששונע, ודיווח על אירועים חריגים, לצד בחינה תקופתית של החלופות השונות.