סגור
ChatGPT
ChatGPT (צילום: REUTERS/Florence Lo)

מחוללי המהפכה
המפץ הגדול של ה-ChatGPT: עדיין לא הפנמנו את משמעויות הבינה המלאכותית

השילוב בין היכולת של ChatGPT ללמוד לזהות דפוסים ולבצע תחזיות על סמך כמויות עצומות של נתונים, לבין האפשרות לעשות זאת בשפה טבעית, חולל את המפץ הגדול בבינה המלאכותית שאנחנו עדים לו עכשיו. הטכנולוגיה נגישה כמו שלא הייתה מעודה, ולכך צפויות השלכות עמוקות על מגוון רחב של תעשיות

תחום הבינה המלאכותית אינו חדש. התשתית הרעיונית ליצירת רשת עצבית מלאכותית הונחה כבר ב־1943. שבע שנים אחר כך פיתח המתמטיקאי אלן טיורינג את מבחן טיורינג, שבודק את יכולתה של מכונה להפגין התנהגות אינטליגנטית, שלא ניתן להבדיל בינה לבין אדם. המונח עצמו, בינה מלאכותית, נטבע ב־1956.
לאורך השנים, החוקרים הצליחו לפתח מערכות שמשחקות דמקה ומנצחות בשחמט ובשעשועוני טריוויה. אלגוריתם ההמלצות המפורסם של נטפליקס, אחד היישומים המוכרים ביותר של AI, נכנס לשימוש לראשונה כבר בסוף שנות ה־90. הוא התחיל כאלגוריתם פשוט המציע סרטים על סמך הבחירות הקודמות של המשתמש, ועם הזמן הפך להיות מתוחכם יותר ויותר, תוך שהוא משקלל מגוון גורמים כמו העדפות משתמש, היסטוריית צפייה ודירוגים. 
במהלך שנות ה־2000 התפתח התחום במהירות. גוגל הציגה עוזר וירטואלי שיכול להבין שאילתות בשפה טבעית, אמזון חשפה מודל בינה מלאכותית שפיתחה על מנת להפעיל את מערכת המלצת המוצרים שלה.
ועדיין, זה היה תחום שעניין ציבור מצומצם בלבד. קל להבין מדוע: בינה מלאכותית הייתה שפה של מכונות שמדברות זו עם זו, או עם קבוצה נבחרת ומצומצמת של חוקרים.
התקשורת עם המכונה הייתה נחלתם של מתמטיקאים, מתכנתים, גיקים, משוגעים לדבר, חובבי סדרות מד"ב הנלהבים או חרדים מאפשרות של "עליית המכונות".
כל זה השתנה בשנים האחרונות, לאחר שלתחום ה־AI נכנס שחקן חדש ומסעיר: ChatGPT. מודל זה, שהציגה חברת OpenAI לראשונה ב־2018, הציג פריצת דרך משמעותית בתחום עיבוד השפה הטבעית, ששינתה את הדרך שבה אנו מתקשרים עם טכנולוגיה. המודל משתמש בלמידה עמוקה כדי ליצור תגובות, הנראות כאילו נכתבו על ידי אדם.


זהו אחד מדגמי השפה הגדולים ביותר שנוצרו אי פעם, עם 175 מיליארד פרמטרים. קנה מידה עצום זה הוא שמאפשר לו לחולל תגובות הנשמעות טבעיות בהרבה מאלו של מודלים קודמים של שפות.
וכך, התקשורת עם המכונה השתנתה באופן ניכר. משפה הידועה ליודעי ח"ן בלבד, היא הפכה לקלה וטבעית לכולם, או לפחות לדוברי האנגלית. דוברי עברית יכולים ליהנות מהפלא בצורה חלקית בלבד, לפחות בינתיים.
השילוב בין היכולת של ChatGPT ללמוד לזהות דפוסים ולבצע תחזיות על סמך כמויות עצומות של נתונים, לצד היכולת שלנו לתקשר עם המכונה בשפה טבעית, חולל את המפץ שאנחנו עדים לו עכשיו. הטכנולוגיה נגישה כמו שלא הייתה מעודה, ולכך צפויות השלכות משמעותיות ועמוקות על מגוון רחב של תעשיות, החל משירות לקוחות ושיווק, עבור בעיתונות ויצירת תוכן וכלה בתעשיית התרופות והמחקר הרפואי.
זהו רגע מכונן שמעלה חששות רבים לגבי ההשלכות האתיות של AI. אלה כוללים נושאים כמו הטיה, פגיעה בפרטיות, ניצול לרעה והשפעה על תעסוקה. חששות אלה באו לידי ביטוי, בין היתר, בקריאתם של חוקרים ומומחי טכנולוגיה להשהות את ה"מירוץ המסוכן" לפיתוח בינה מלאכותית.
אם על ידי התערבות הרגולטור ואם באסדרה עצמית, חששות אלה יצטרכו לקבל מענה. איך ומתי זה יקרה, עדיין מוקדם לנבא. אך דבר אחד כבר בטוח: מעכשיו, שום דבר לא יהיה אותו דבר.