סגור
יוג'ין קנדל על רקע מתקן של מקורות
פרופ' יוג'ין קנדל על רקע המוביל הארצי ההפוך של מקורות (צילום: יובל חן, באדיבות מקורות)

יוג'ין קנדל יעמוד בראש ועדה לבחינת פעילות חברת מקורות

הוועדה תבחן בין היתר את האסדרה הכלכלית של מקורות ואת ההתייעלות האנרגטית בחברה. קנדל עמד בעבר בראש המועצה הלאומית לכלכלה וכן היה חבר בוועדת שישינסקי לקביעת תמלוגי הגז ובוועדת טרכטנברג שהוקמה לאחר מחאת 2011

רשות המים, בראשות יחזקאל ליפשיץ, הודיעה כי פרופ' יוג'ין קנדל יעמוד בראשות ועדה לבחינת פעילות חברת מקורות. הוועדה תבחן את האסדרה הכלכלית של מקורות, בהתחשבות באופן בו נקבע תעריף המים ושורת סוגיות נוספות במשק המים.
פרופ' יוג'ין קנדל, שנבחר לעמוד בראשות הוועדה, כיהן בשנים 2019-2015 כראש המועצה הלאומית לכלכלה ובראשות מספר וועדות ציבוריות. כמו כן, קנדל כיהן במספר ועדות ציבוריות בעבר, ביניהן ועדת ששינסקי לקביעת תמלוגי הגז וכן ועדת טרכטנברג שהוקמה לאחר המחאה החברתית בשנת 2011 במטרה להילחם ביוקר המחיה. בשנת 2013 עמד קנדל בוועדה שבחנה את הכדאיות הכלכלית של אנרגיות מתחדשות, נושא שבו תעסוק הוועדה הנוכחית גם כן. כיום מכהן קנדל כפרופסור לכלכלה בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית וכיו"ר Start-Up Nation Policy Institute (SNPI) המקדמת חברות הייטק ישראליות ברחבי העולם.
בין הנושאים שבהן תעסוק הוועדה הוא אופק התכנון של החברה. כיום, מקורות פועלת על פי תוכנית תלת-שנתית, כלומר בכל שלוש שנים החברה נדרשת לבקש אישורים למתקנים שברצונה להקים. זאת לעומת גופי תשתית אחרים בישראל, כגון הרכבת, הפועלים לפי תוכנית של חמש שנים, מה שמאפשר תכנון ארוך יותר.
כפי שצוין, נושא נוסף שתבחן הוועדה היא ההתייעלות האנרגטית של החברה. משק המים הוא צרכן המים האזרחי הגדול ביותר בישראל ומקורות לבדה צורכת כ-4% מסך החשמל המיוצר בישראל. תפקיד הוועדה יהיה לבחון כיצד מקורות תוכל לשפר את היעילות האנרגטית שלה, בין היתר על ידי שילוב פאנלים סולאריים במתקני החברה. עד היום יצא מכרז אחד להקמת פאנלים סולאריים על מתקני מקורות בהספק של 40 מגה-וואט, שבו זכתה חברת סינרג'י. עם זאת במתקנים של מקורות קיים פוטנציאל, על פי הערכה, להתגנת הספק של יותר מ-1 ג'יגה-וואט.
על פי גורם במשק המים, סוגיה נוספת שייתכן והוועדה תעסוק בה היא שאלת הדיבידנדים במשק המים. עד היום היה נהוג לראות במשק המים כמשק סגור – כלומר שכל ההכנסות מהתעריף הולכות להוצאות השוטפות של המשק ולהקמת תשתיות חדשות. עם זאת, חלק מתאגידי המים, לפחות אלו הרווחיים, העבירו בשנים האחרונות דיבידנד לעיריות, שהשתמשו בכספים במסגרת התקציב. מקורות, עד היום, לא העבירה הכנסה דומה למדינה. לפני כשבועיים ניסו ברשות החברות להוביל לחלוקת דיבידנד בגובה של 50 מיליון שקל ממקורות לתקציב המדינה. עם זאת, כחלק מהתוכנית להפחתת יוקר המחיה של שר האוצר וראש הממשלה, הוחלט על השארת הכספים במשק המים וייעודם להפחתת התעריף. שר האנרגיה ישראל כ"ץ אמר: "אני מברך על הקמת הוועדה וסמוך ובטוח, כי עבודתה תוביל לייעול משק המים, לפיתוחו ולקידומו ולבסוף אף תתרום להקטנת העלויות, דבר שיביא להקטנת תעריף המים לצרכן הישראלי".