סגור
פרויקט של מקורות הולכת מי ים מותפלים ל כנרת מים התפלה הובלה הופכית
המוביל הארצי ההפוך (צילום: באדיבות מקורות)

בעלות של מיליארד שקל: מקורות ורשות המים החלו בהזרמת המים מהמוביל הארצי ההפוך

מטרת הפרויקט, שצפוי להיות מושלם ב-2029, היא להזרים את העודפים ממתקני ההתפלה ברחבי הארץ חזרה לכנרת כדי לשמור על מפלס האגם המשמש מקור מים בעתות חירום. היום נחנך השלב הראשון. עם סיום הפרויקט יוזרמו חזרה לכנרת עד כ-120 מיליון קוב בשנה

חברת מקורות ורשות המים השיקו היום (ג') את השלב הראשון של פרויקט המוביל הארצי ההפוך, שיוביל את העודפים ממתקני ההתפלה ברחבי הארץ חזרה לכנרת. עלות הפרויקט, על כל שלביו, היא כמיליארד שקל ובניית השלב הראשון נמשכה כשלוש שנים וחצי.
מטרת הפרויקט היא לאפשר שמירה על מפלס הכנרת, המשמש גם כמקור מים בזמני חירום. בעשור הקודם, רצף של שנות בצורת בין השנים 2013 ל-2018 הוביל לכך שמפלס הכנרת התקרב לגובה של 215- מטר, המכונה גם ה"קו השחור".

1 צפייה בגלריה
פרויקט של מקורות הולכת מי ים מותפלים ל כנרת מים התפלה הובלה הופכית
פרויקט של מקורות הולכת מי ים מותפלים ל כנרת מים התפלה הובלה הופכית
המוביל הארצי ההפוך. השלב השני צפוי להסתיים בשנת 2025 והשלישי מתוכנן ל-2029
(צילום: באדיבות מקורות)

השלב הראשון של הפרויקט, שהחל לפעול היום, כולל צינורות באורך 30 ק"מ מאזור תחנת אשכול ליד צומת המוביל ועד נחל צלמון. השלב הבא בפרויקט צפוי להסתיים סביב שנת 2025, באזור קיבוץ רביד. השלב האחרון, שמתוכנן לשנת 2029, כולל הקמה של תחנות שאיבת מים באזור ראש העין והובלתם חזרה לכנרת, בין היתר באמצעות צינור המוביל הארצי הקיים. לאחר מכן, יוכלו הצינורות להזרים חזרה לכנרת עד כ-120 מיליון קוב בשנה, בהתאם לצורך, לכמות המשקעים השנתית ולכמות העודפים ממתקני ההתפלה. ההזרמה שהחלה היום נועדה בעיקר לבחינת המערכות החדשות.
לדברי מנכ"ל מקורות עמית לנג, "משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הולידו פתרונות של "מחוץ לקופסה". מנהל רשות המים יחזקאל ליפשיץ אמר הבוקר שהמערכת החדשה תאפשר "לשמור על ימת הכנרת ולהמשיך לנהל את מקורות המים באופן מושכל".