סגור
אמנון שעשוע מנכ"ל ומייסד מובילאיי במסיבת עיתונאים בתערוכת הטכנולוגיה CES
אמנון שעשוע. הראשון מבכירי המשק שקורא להחלפת הממשלה (צילום: Walden Kirsch/Intel Corporation)

דעה
אמנון שעשוע: הפתרון היחיד - החלפת הממשלה ומיד

כשההנהלה נכשלת כישלון חרוץ לאורך תקופה ארוכה, עלינו "לחתוך הפסדים". הפתרון היחיד למצב כרגע בישראל הוא החלפת הממשלה. הדרך לניצחון עוברת בכנסת

אזרחי ישראל מצויים במצב של אי ודאות מתמשך והולך מאז השבת של 7 באוקטובר. בלחימה יש אי ודאות טבעית: איך תתפתח הלחימה בדרום ומה מטרותיה הניתנות למדידה, האם הלחימה בצפון תתפתח למלחמה כוללת, איך תתנהל ההסברה, איך תתפתח התגובה של הקהילה הבינלאומית, ומיהם השחקנים שבסופו של יום נצטרך להתמודד איתם. אבל, לכל זאת הצטרף מימד חדש של אי ודאות, מהגרועים ביותר שמדינת ישראל חוותה אי פעם, שכולו נובע מוואקום מנהיגותי משווע.
הנחמה העצומה מנאומיו והנוכחות של נשיא ארה"ב חשפה את השבר הגדול - אנו אומה ללא אב. אף שעברו כבר 22 יום מאז תחילת הלחימה, הממשלה עדיין חלשה, לא מתפקדת, מתקשה לקבל החלטות ולפעול ביעילות. זו ממשלה שלא תפקדה בימי שגרה ועסקה בזוטות, קיטבה את העם והביאה אותנו לסיפה של מלחמת אחים.

חוסר כשירות מוחלט

מתחילת המלחמה ועד היום הממשלה מתגלה בחוסר כשירות מוחלט. מיותר לפרט את הרשימה הארוכה של הכשלים, הניתוק, וחוסר היכולת המשווע. יתרה מזו, ניגוד העניינים שמאפיין את הממשלה והעומד בראשה מעלה יותר מחשש כבד שהיא עסוקה בהסטת האחריות למחדל יותר מאשר בטובת המדינה - כל זאת במהלך מלחמה.
ישראל נמצאת בצומת קריטי שבו הצעדים שננקוט בחודשים הקרובים יקרינו על היכולת שלנו כמדינה להחזיר את תחושת הבטחון לתושבים, לשקם את ההרתעה ולקיים כלכלה חזקה. אלו צעדים שידרשו שינוי מציאות בדרום שישפיע על כל הזירות בתוך ישראל ומחוצה לה. לצעדים משני מציאות נדרשת הנהגה חפה מניגודי עניינים, הרואה אך ורק את טובת המדינה לנגד עיניה. הנהגה שאחדות העם לנגד עיניה - לא רק במהלך המלחמה אלא גם ביום שאחרי. דרוש ראש ממשלה שיוביל אותנו אל הניצחון תוך ביטול משרדי ממשלה מיותרים, חיזוק האמון ההדדי, המקצועיות וחיסול החשדנות והתועלתנות הפוליטית - לפחות עד סוף המלחמה.
כשההנהלה נכשלת כישלון חרוץ לאורך תקופה כה ארוכה, עלינו "לחתוך הפסדים" ומהר. הפתרון היחיד למצב השורר בישראל הוא החלפת הממשלה ומיד. נראה שראשה ורבים משריה לא בנתיב של קבלת אחריות והעברת המושכות, כך שהדרך היעילה ביותר להחליפה מבלי לגרום למשבר פוליטי שיקשה עוד יותר, היא באמצעות אי אמון קונסטרוקטיבי. על חברי הכנסת האחראים במשכן חלה החובה להוביל לממשלה רזה ומדויקת, בחילוף מהיר ויעיל. הציניות של השנים האחרונות אולי גרמה לנו לשכוח - אבל יש לנו נבחרי ציבור רבים ממפלגות רבות במשכן שטובת המדינה עומדת לנגד עיניהם. חלקם בעלי ניסיון רב במשרדי בממשלה החיוניים, וישנם גם כאלו המחזיקים בהם ברגעים אלו ויתפקדו טוב יותר באקלים חדש.

עוצמתנו ביכולת לשנות

אצל רבים יש חשש גדול ממהלך שכזה באמצע לחימה. עלינו לשאול את עצמנו אם החשש אינו נובע מסטגנציה מחשבתית ומהיצמדות עיקשת למוכר בזמני אי ודאות. אם אין כאן דבר אחד המתנהל כשורה, אז מדוע עלינו לחשוש משינוי? הטענה כי צעד שכזה יחליש אותנו מול אויבנו - היא שגויה. ישראל היא מדינה דמוקרטית, מתפקדת שיודעת להחליף את מנהליה כאשר אינם מספקים את הנדרש. זו עוצמתנו.
זאת ועוד, עלינו שוב לזכור ולא להתכחש לכך שלא רק אנחנו חשופים לחוסר התפקוד הממשלתי והפריכות המנהיגותית. זה זועק ולמרחוק, בין אם זה אל באוזני ידידינו ובין אם באוזני אויבנו.
אין זו הצעה פוליטית. אין מדובר פה בימין מול שמאל, בשמרנים מול ליברלים או בדתיים מול חילונים. אנחנו לא בסיטואציה בה אנו יכולים להרשות לעצמנו לדבר פוליטיקה. עלינו להביט כולנו במראה ולעשות את הדבר הנכון למדינה.
פרופ' אמנון שעשוע הוא מייסד מובילאיי וחתן פרס ישראל. הכתוב משקף את דעתו האישית