סגור
דיון ועדת הכספים 6.3.24
דיון בוועדת הכספים, השבוע (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אחרי העיכובים: ועדת הכספים אישרה את תקציב 2024

הכנסת אמורה היתה לאשר את התקציב המתוקן ל-2024 עד 19 בפברואר - ואולם צפויה לאשרו רק ב-13 במרץ; ברקע לעיכוב: ניסיונותיו של שר האוצר סמוטריץ' להכניס כספים קואליציוניים לתקציב; כמה נושאים, בהם מיסוי נדל"ן והטלת מס פחמן, עדיין לא אושרו, והדיון עליהם יימשך בשבוע הבא

ועדת הכספים אישרה הלילה את העלאתו להצבעה בקריאה השנייה והשלישית של חוק תקציב המדינה המעודכן ל- 2024. הקואליציה דחתה את כל ההסתייגויות שהוגשו על ידי האופוזיציה. את הישיבה היום ניהל ח"כ ינון אזולאי (ש"ס).
גובה התקציב המעודכן הוא 582 מיליארד שקל, והגשתו נעשתה לנוכח הגידול בהוצאות הביטחוניות והאזרחיות, בעקבות מלחמת חרבות ברזל. המדובר בגידול של 68 מיליארד שקל לעומת תקציב 2024 המקורי, שאושר בכנסת במאי 2023. מערכת הביטחון קיבלה תוספת של 55 מיליארד שקל לעומת התקציב המקורי, ו-13 מיליארד שקל הופנו לסעיפים האזרחיים לשיקום יישובים, סיוע לתושבים ולנפגעים בעקבות המלחמה. הגירעון המתוכנן בתקציב יעמוד על 6.6% מהתוצר.
לתקציב נלוות תוכנית מאזנת הכוללת קיצוץ רוחבי בתקציב ובמקביל העלאת מסים. בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, והיום אישרה ועדת הבריאות את העלאת מס הבריאות ב-0.15% (באופן דיפרנציאלי) למימון מערכת בריאות הנפש.
הנושאים המרכזיים שטרם אושרו, וועדת הכספים תדון בהם בתחילת השבוע: מיסוי נדל"ן, הטלת מס פחמן, דחיית ביטול הפטור בדיוטי פרי על רכישת סיגריות, העלאת אגרות הרכב, וחיוב התקן תדלוק אוטומטי כתנאי לניכוי הוצאות הדלק.
הצעת חוק התקציב, וחוק התוכנית המאזנת (חוק ההסדרים) יוגשו למליאת הכנסת ביום שלישי הקרוב, והאישור בקריאה השנייה והשלישית צפוי ביום רביעי, 13 במרץ.
מדובר ב-3.5 שבועות לאחר המועד הרשמי שבו הכנסת היתה צריכה לאשר את התקציב המעודכן ל-2024. לפי החוק שחוקקה הכנסת בדצמבר 2023, הממשלה נדרשת להגיש את התקציב המעודכן לכנסת עד 20 בינואר, והמליאה היתה אמורה לאשרו עד 19 בפברואר.
סמוטריץ' איחר בהגשת התקציב, בעיקר במטרה להשיג אישור משפטי להעברת הכספים הקואליציוניים מסעיף הרזרבה לסעיפים הייעודיים בתקציב. החרדים דורשים בעיקר להכניס לתקציב 590 מיליון שקלים שנועדו לממן תוספת שכר למורות החרדיות, עם החלת הסכם "אופק חדש". ואולם הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד לפי שעה להעברת הכסף ליעדו בהיעדר אכיפה על לימודי ליבה.
הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס אמר ביום רביעי בוועדה כי אם חוות הדעת לא יאושרו עד לאישור התקציב במליאה, אזי לאחר שיתקבלו - יוגשו פניות תקציביות להעברת הכספים הקואליציוניים ליעדם. היקף הכספים הקואליציוניים ב-2024 יעמוד על 5.7 מיליארד שקל. גרדוס הזהיר אתמול את ועדת הכספים כי "נכון לשעה זו כמה צעדים טרם אושרו ואמורים להכניס כ-6 מיליארד שקל בשנים הקרובות, ויש להם חשיבות מכרעת לכלכלת ישראל".
ברגע האחרון לפני ההצבעה, התקבלה דרישת יו"ר סיעת עוצמה יהודית וחבר ועדת הכספים ח"כ יצחק קרויזר להעלות את תקציב ההסעות לתלמידים במערכות החינוך ב-100 מיליון שקל ל-2024.
כמו כן, בניגוד לחששות המוקדמים של ראשי מועצת המכינות, הוועדה החליטה כי תקצובן של 97 המכינות הקדם צבאיות יישאר על כנו ולא ייפגע גם במקרים בהם נדרשו ראשי המכינות להקדים את מחזורי הגיוס של תלמידים ממחזור אוגוסט למרץ הנוכחי בשל המלחמה.