סגור
נער על קיר טיפוס
בעוד כמה שנים בני ימיר את אימוני הטיפוס לשירות בצה"ל (צילום: אמיתי גזית)

דעה
גיוס לכולם: החלום החילוני לא נחות מזה של החרדי

כשמדגישים את חשיבות לימודי התורה לחרדים, בעצם מקטינים את כל מה שחשוב למי שאינו חרדי. הפתרון הדמוקרטי לכך פשוט: חוק אחד לכולם

מגיל צעיר אנחנו מלמדים את הילדים לחלום ולהגשים. למרות זאת בעוד שנתיים הבת הבכורה שלי תזנח את החלום, תפרוש מהתעמלות אקרובטית ותתגייס. בעוד 4 שנים בני ימיר את אימוני הטיפוס שהוא כל כך אוהב למד"ס בטירונות, שנתיים אחר כך גם בת הזקונים תחליף את בגד ההתעמלות למדים. אין לי מושג לאילו הישגים הם היו יכולים להגיע אילולי חובת הגיוס, ולעולם לא אדע. הפעילות הספורטיבית nמלאת את חייהם, הם אפילו די טובים בה, אך הם יצטרכו לוותר עליה, פשוט כי זה החוק. עבור נער שעל קיר החדר שלו תמונות של מטפסי הרים, ולצידו תמיד תיק עם רתמה, נעליים וטבעות עם שם מוזר, זה וויתור שמצדיק כמה ימי אבל. עבור החברה זה אובדן של מטפס שאולי יום אחד היה מניף את דגל ישראל על פסגת האוורסט. נכון, יתכן שעם השחרור הוא יחזור לטפס אולי כתחביב, אבל יתכן שלא.
בני 18 נאלצים לגדוע פעילויות ספורטיביות, לימודיות או תרבותיות ולהתייצב לדגל. לעולם לא נדע כמה ספורטאים, מדענים, סופרים, זמרים או שחקני תיאטרון איבדנו כי באמצע הדרך הם נאלצו לוותר על הכל ולהתייצב בבקו"ם.
נשים רגע בצד את הדיון על הדם והדמעות שמשלמים הלוחמים. רוב המתגייסים לא ממלאים תפקיד קרבי ולא עונדים על החולצה סיכת סוף מסלול. רבים מהם ממלאים תפקיד זניח, נטול זוהר ולרוב גם די משעמם. במקרים הרבים האלה הצביטה על העיסוק שנשאר בבית כואבת בגלל התחושה של בזבוז זמן למען תפקיד נטול סיפוק.
כשמדגישים את חשיבות לימודי התורה בעיני חרדי, בעצם מקטינים את כל מה שחשוב למי שאינו חרדי. אולי נכונה הטענה שחילוני לא יבין זאת, אבל למטבע הזה יש גם צד שני. האם חרדי מבין את המחיר שמשלם חילוני עם גיוסו? אז מי צודק? הפתרון הדמוקרטי לכך פשוט: חוק אחד לכולם. אלו שממליצים לממשלה לפעול בחכמה ולא על פי הצדק, בעצם מבקשים להמשיך ולכופף את החוק באופן מפלה. אם צה"ל לא צריך את כולם שימיין הוא ויבחר את המתאימים לו ביותר מבין כל בני ה-18 על פי קריטריונים רלוונטיים למקצוע הצבאי וללא קשר לאורח החיים שלהם. אם הממשלה סבורה שיש לפטור משירות צבאי תלמידים, האופציה הזו צריכה להיות פתוחה לכולם. אחרת אין באמת דרך מוסרית, הוגנת ודמוקרטית להצדיק הפליה כל כך צורמת.