סגור
ניסוי טיל חץ 3 ב אלסקה ארה"ב צה"ל 1
ניסוי טיל חץ 3 (ארכיון) (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

ברקע ההפיכה המשטרית: עסקאות יצוא ביטחוניות בסכנת עיכוב וביטול

זאת בעקבות המשבר הפוליטי והיחסים המתוחים עם ארה"ב; הוקפאה מכירת טילים למפרץ ועסקה עם גרמניה ב-3.5 מיליארד יורו בסכנה; 1,000 עובדים ברפאל הזהירו כי הם עלולים לפרוש מפיתוח

במסגרת "יום השיתוק הלאומי" שעליו הכריזו בחמישי האחרון מובילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית, התקיימה לראשונה הפגנה שרוב משתתפיה הם עובדים בהווה ובעבר של התעשיות הביטחוניות. באותה הפגנה השתתפו כמה מאות מגמלאי החברה הממשלתית רפאל מערכות לחימה, שפיתחה ומייצרת מערכות הגנה פורצות דרך ובמרכזן מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל.
אלה הפגינו מול שערי מכון דוד, שנחשב לאחד מאתרי הפעילות המרכזיים של רפאל בצפון הארץ. בהפגנה, שבחלק הזמן אף חסמה את כביש 4 הסמוך, לקחו חלק גם עובדים בחברה, שקיבלו תגבורת מצד המנכ"ל לשעבר של החברה הביטחונית המתחרה, אלביט מערכות יוסי אקרמן שבא לחזק את רוחם של המוחים.
מנגד, הבהיר יו"ר ועד התעשייה האווירית, חבר מרכז הליכוד יאיר כץ לעובדים, כי מי מהם שיבקש להשתתף במחאה יוכל לעשות זאת בזמנו הפרטי ובכל מקרה החברה לא תירתם אליה בנימוק שמדובר ב"מחאה פוליטית".
בסוף השבוע מחאתם של עובדי רפאל התרחבה, והם הזהירו כי מוקדי ידע ועובדים שהם בעלי תפקידי מפתח יפרשו מהחברה וזאת מתוך מצוקה ערכית קשה שאליו יקלע ההון האנושי שאחראי על פיתוחים פורצי דרך. על המסר, שהופנה לנתניהו חתומים כ־1,000 מתוך כ־8,000 עובדים ברפאל. היוזמה להתארגנות זו באה בעקבות הצהרתו מסוף השבוע של נתניהו כי ימשיך בחקיקה.
"במצב של שגרה, 2023 אמורה להיות סנסציה גדולה ביצוא הביטחוני של ישראל בגלל אפקט אוקראינה שישפיע על המגרש כולו והחברות הישראליות אמורות להיות המרוויחות הגדולות ממנו. מדובר במיליארדים שיכולים לבוא לישראל בקלות. אבל למהלכי הממשלה מתחיל להיות אפקט מצנן על כל הפוטנציאל הזה". כך אמר ל"כלכליסט" בכיר בתעשיות הביטחוניות ובעל ניסיון של עשרות שנים בשוק. לדבריו, "כבר כעת יש פעולות שיווק שמוקפאות עד להודעה חדשה. זה קורה בכל החברות. רק עיוור לא יכול להבחין בשמים המתקדרים מעל אחד הענפים הצומחים והשוקקים במשק".

מה תחליט ממשלת גרמניה לגבי הטילים

שלוש החברות הביטחוניות המרכזיות שמובילות את היצוא הביטחוני של ישראל הן התעשייה האווירית ורפאל, שבבעלות מלאה של המדינה, ואלביט מערכות, חברה ציבורית שבשליטת מיקי פדרמן. ב־2021 היצוא הביטחוני של ישראל הסתכם ב־11.3 מיליארד דולר, סכום שנחשב לשיא של כל הזמנים. נתוני היצוא לשנת 2022 שיפורסמו בקרוב צפויים להיות בהיקף דומה לפחות, אם לא גבוה יותר. ב־2021 כלל הייצוא של ישראל - סחורות ושירותים - היה 165 מיליארד דולר. צבר ההזמנות של שלוש החברות הביטחוניות הגדולות הוא הגדול ביותר בכל הזמנים. התעשייה האווירית עם צבר של כ־16 מיליארד דולר, אלביט עם כ־15 מיליארד דולר ורפאל עם צבר הזמנות של כ־33 מיליארד שקל. האם כל זה ייעצר השנה? באופן רשמי, בתעשיות הביטחוניות משדרים מסרים של עסקים כרגיל שחפים מכל התייחסות ישירה או עקיפה להשפעה האפשרית של חוסר היציבות בישראל על פעילותן העסקית, אך בשיחות סגורות עולים החששות.
עיניים ישראליות רבות נשואות אל גרמניה שמנהלת עם משרד הביטחון מו"מ לקראת רכש של טילי הגנה מסוג חץ 3 מתוצרת התעשייה האווירית ב־3.5 מיליארד יורו. בכירים בתעשיות הביטחוניות אומרים כי אי־הוודאות והיעדר היציבות בישראל עלולים להשפיע על המוטיבציה של גרמניה לקיים את העסקה. גרמניה זקוקה לטילים אלה כחלק מבניית מערך הגנה אמין אל מול האיומים שמזמנת לה רוסיה, אך בעיצומו של המו"מ הרגיש הזה ישראל עוברת תהליך דרמטי של שינוי - שלילי ומדאיג.
העסקה למכירת טילי חץ לגרמניה טעונה אישורים מצד ארה"ב, שכן הממשל האמריקאי מימן חלקים ניכרים מתוכנית הפיתוח שלהם. לפי שעה, הממשל האמריקאי אישר לישראל ולגרמניה להתקדם למו"מ מפורט על העסקה. עם השלמת המו"מ, ישראל תידרש לאישור נוסף מצד הממשל לביצוע העסקה עצמה. "בינתיים ביידן לא נפגש עם ראש הממשלה נתניהו. הוא לא שבע נחת ממה שקורה כאן. הוא יכול להחזיק בעסקת החץ מנוף לחץ על ישראל", הזהיר בכיר ביטחוני. . בשוק הזה אין ואקום. איפה שמערכת ישראלית לא תהיה - תיכנס מערכת אחרת".

נדחו ביקורי משלחות רכש בישראל

בעוד תרחיש כזה באשר לעסקה המתגבשת עם גרמניה גורם לכאבי בטן של בכירים במערכת הביטחון, בכמה מדינות ערביות שנרמלו בשנים האחרונות את יחסיהן עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם הוקפאו כמה עסקאות ביטחוניות גדולות. אחת מהן קשורה למכירת טילי הגנה מתקדמים למדינה במפרץ, בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים. ברקע של הקפאת העסקה עומדות האמירות חסרות התקדים מצד שר בממשלת ישראל על "שריפת חווארה" והפוגרום היהודי שנעשה בה.
בתגובה לאי־היציבות בישראל, משלחת רכש מאחת ממדינות המפרץ דחתה ביקור שהייתה אמורה לקיים בימים אלה בתעשייה האווירית, במסגרת הליכי בחינה מקדימים לקראת רכש של כלי רכב צבאיים. ההסבר הרשמי הוא אילוצים בשל הרמדאן אבל מהצד השני, כשביקור המשלחת תואם ונקבע - מועד הרמדאן היה ידוע וגלוי. "רוחות רעות מכל הכיוונים. אנשים מתחילים לצמצם מגעים, רוצים לראות קודם מה קורה אצלנו. לקוחות, אנשי קשר שלי בכל מיני מקומות בעולם אומרים לי שישראל נהיית מדינה מטורפת", סיפר בכיר בתעשייה.
"אנשי השיווק בדרגי הביניים של החברות הביטחוניות, אלה שמקיימים את הקשר האמיתי עם השטח ומביאים את העסקאות, עומדים לפני מבול של שאלות מצד לקוחות שלא מבינים מה עובר על ישראל. לא צריך להיות אנליסט מבריק כדי להבין שבמצב פוליטי כזה קשה מאוד לקדם עסקת ענק מול מדינה שנמצאת במרחק של נגיעה ממשבר חוקתי", אמר בדאגה בכיר בתעשיות הביטחוניות.
"הלוואי שאתבדה", הוסיף. "אבל אם לא נחזור לעצמנו במהירות, 2023 עלולה להיות שנת ההחמצה הגדולה שלנו וזה יהיה אסון. במקום לבצר את מעמדה כיצואנית ביטחונית מובילה בעולם, ישראל עלולה לאבד עסקאות שהיא השקיעה בהן שנים ארוכות של עמל. וזה מבלי לדבר בכלל על מצבים של 'חרם אפור' - על עסקאות שבהן בכלל לא נהיה בתמונה בלי שמישהו יגיד ויסביר לנו למה".