סגור

בלעדי
עסקת החץ עם אירופה שוברת שיאים: תגדל ל־3 מיליארד יורו

העסקה בין התעשייה האווירית לגרמניה ו־14 מדינות נוספות ממתינה לאישור אמריקאי. אם תאושר כפי שצפוי, העסקה תהפוך לעסקת הייצוא הביטחוני הגדולה ביותר אי פעם של ישראל

משרד ההגנה האמריקאי דן כעת בבקשות ממשרד הביטחון בתל אביב וממשרד ההגנה בברלין לקבלת אישור למכירת המערכת חץ 3 של התעשייה האווירית לגרמניה. שווי העסקה צפוי לגדול מ־2 מיליארד ל־3 מיליארד יורו. האישור האמריקאי נדרש משום שהפנטגון מימן לישראל את עיקר עלויות הפיתוח וההצטיידות במערכת ליירוט טילים בליסטיים, ויש לו זכות וטו על מכירת המערכת.
1 צפייה בגלריה
שיגור טיל חץ 3 ניסוי בסיס פלמחים
שיגור טיל חץ 3 ניסוי בסיס פלמחים
משגר חץ 3
(צילום: משרד הביטחון)
ארה"ב סירבה בעבר לאפשר לתעשייה האווירית לייצא את החץ למדינות כמו דרום קוריאה, אך בישראל ובגרמניה מעריכים כי לא תסרב לעסקה בין שתי מדינות ברית קרובות אליה, על רקע המלחמה באוקראינה, ותוך מילוי הדרישה האמריקאית להעלאת ההוצאות הביטחוניות האירופיות. בנוסף צפויה בואינג לייצר חלק מרכיבי הטיל, כשם שהיא עושה בייצור הטילים עבור חיל האוויר הישראלי, והגרמנים ירכשו במקביל סוללות נוספות של מערכת הפטריוט האמריקאית.
הגדלת העסקה מגיעה בעקבות הצטרפותן של 14 מדינות אירופיות נוספות בתחילת החודש ליוזמת "מגן שמיים אירופי", מה שיהפוך אותה לעסקת הייצוא הביטחוני הגדולה ביותר אי פעם של ישראל. השיא הקודם הושג ב־2017, כאשר נחתמה העסקה הראשונה למכירת מערכת הברק־8 להודו, בסך 1.6 מיליארד דולר.
הגרמנים הציבו לוח זמנים מהיר יחסית לעסקאות ביטחוניות אחרות, ומבקשים שכבר ב־2025 תוצב מערכת הגנה מבצעית בארצם. לוח הזמנים יביא לכך שלפחות בשלב הראשון לא ייפתח באירופה פס ייצור עבור מיירטי החץ למדינות היבשת, כפי שקרה למשל כאשר רבות ממדינות נאט"ו רכשו מרפאל את הטיל הנ"ט גיל, והייצור ימשיך להתבצע במפעל מל"מ של התעשייה האווירית בבאר יעקב.
תע"א עובדת כיום על הדור הבא של מערכת היירוט, חץ 4, שצפויה להיות מפותחת ביחד עם לוקהיד מרטין האמריקאית, אך עסקת החץ עם גרמניה עשויה לשלב בה חברות גרמניות, לקראת רכישה גם של הדור הבא של המערכת בידי הגרמנים.