סגור
יריב לוין שר המשפטים
שר המשפטים יריב לוין (צילום: שלו שלום)

בעקבות המלחמה: מועד ההתיישנות להגשת תביעות צפוי להארכה של 9 חודשים לפחות

שר המשפטים יריב לוין אישר לפרסם להערות הציבור תזכיר חוק שיאריך את תקופת ההתיישנות שעומדת כיום על שבע שנים, וזאת ביחס לתביעות אזרחיות שאינן בתחום המקרקעין; במקרים שמדובר בתביעות של מפונה, איש כוחות הביטחון ובן משפחה של נפגעים - ההארכה תהיה עד 18 חודשים

שר המשפטים, יריב לוין, אישר לפרסם להערות הציבור תזכיר חוק ההתיישנות (מלחמת חרבות ברזל) אשר נועד לתת מענה לסיכון של התיישנות בתביעות אזרחיות.
לפי התזכיר, מוצע כי ניתן יהיה להאריך בתשעה חודשים לפחות את מועד ההתיישנות להגשת תביעות (שאינן בתחם המקרקעין). כמו כן, אם התובע הוא בן משפחה של נרצחי או נפגעי פעולות האיבה שהתרחשו החל מה-7 באוקטובר, מפונה או איש כוחות הביטחון ובני משפחתו - תושעה תביעתם לתקופה של עד 18 חודשים מיום כניסת התיקון לתוקף.
תקופת ההתיישנות לפי החוק בתביעות שאינן במקרקעין, היא שבע שנים מיום היווצרות עילת התביעה (בתביעות במקרקעין התקופות ארוכות יותר). החשש הוא כי מצב החירום והלחימה ימנע מחלקים ניכרים של הציבור להגיש תביעות בתקופה זו כך שמירוץ ההתיישנות יימשך והתביעה עלולה להתיישן.
בנוסף, עקב ההשלכות החריגות של מצב החירום על הסיכון להתיישנות תביעות, מוצע לאפשר החיאה של תביעות שהתיישנו בתקופה שבין 7 באוקטובר ועד לחקיקת התיקון, במקרים מסוימים המצדיקים זאת – באופן אוטומטי עבור תביעות של נפגעי המלחמה, ובהחלטת בית משפט במקרים של הציבור הכללי, אם שוכנע כי נבצר מן התובע להגיש את התביעה בגלל מצב החירום.
התיקון גובש על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) במשרד המשפטים בראשות עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.