סגור
עומס ו צפיפות הרכבת הקלה התחנה המרכזית ירושלים הקו האדום 25.2.25
הרכבת הקלה בירושלים (צילום: עמית שאבי)

אחרי יום שלם של שיבושים: הרכבת הקלה בירושלים שבה לפעילות

אתמול, לאחר שטרקטור פגע בתשתית החשמל של המסילה באזור בית הכרם, נגרמה השבתה מוחלטת של הקו האדום. בהמשך הרכבת חזרה לפעילות כמעט מלאה, אך תאונת דרכים באזור מחנה יהודה גרמה שוב לשיבוש בפעילותה במקטע שבין הר הרצל לשער שכם. הבוקר חזרה הרכבת לפעילות סדירה, עד ההשבתה הצפויה ב-21 במאי

לאחר יממה של שיבושים והשבתה לסירוגין, הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים שב הבוקר (ב') לעבוד באופן מלא. אתמול הושבת הקו באופן חלקי לאחר שטרקטור פגע בתשתית החשמל באזור תחנת החלוץ והשבית את כל הקו. שעות לאחר מכן, בזמן שהצוותים עדיין מנסים לתקן את התקלה, הקו חזר לעבוד באופן חלקי, אך אז התרחשה תאונה באזור מחנה יהודה ושוב נאלצו ברכבת להשבית מקטעים נוספים. הרכבת פעלה במתכונת שירות מפוצל, בין תחנת הר הרצל לתחנת הדסה עין כרם ובין תחנת נווה יעקב לתחנת שער שכם.
אלו אינן התקלות הראשונות ברכבת הקלה של ירושלים בתקופה האחרונה: מאז חזרתה לפעילות בסוף חודש פברואר לאחר שהושבתה לשבוע לצורך השלמת הארכת הקו האדום, היא חווה בעיות רבות. במרץ התרחשו מספר בעיות תשתית ותקלות ברמזורים, שעיכבו את הרכבת בחצי שעה עד שעה וחצי. בעקבות צמצום מספר המושבים בקרונות החדשים, נוסעים מדווחים על צפיפות שיא, בחלק מהמקרים הוצבו סדרנים שמנעו מנוסעים ממהרים לעלות על הקרון עקב עומס ואילצו אותם לפספס את הקו. השינויים גרמו גם לעיכובים רבים של הקו, בין היתר פער של כמעט 10 דקות בין הרכבות בשעות שיא בימי ראשון, זאת כאשר ההבטחה המקורית היתה לרכבת בכל 5-4.5 דקות, וההתחייבות לאחר הארכת קו המסילה היתה לקו בכל 6.5 דקות. חברת כפיר הסבירה אז כי בתקופת ההרצה נדרש כיול של המערכות, וכי השירות נמצא במגמת שיפור.
למעשה, הרכבת הקלה בירושלים היא מערכת מאוד עדינה, ונראה כי כל תקלה או חסימה קטנה, כמו במקרים של חפץ חשוד או הפגנה - אירועים שכיחים בירושלים - משביתה אותה לחלוטין. בשבוע שעבר חלו עיכובים ברכבת עקב הפגנות של חרדים מהפלג הירושלמי שחסמו כבישים והפריעו למסילה.
במקביל, נראה שגם התפעול של האירוע בזמן אמת אינו משתפר. רשימת האוטובוסים החלופיים שפורסמה הבוקר תואמת את הקווים הקבועים, שממילא עמוסים ביום ראשון בבוקר. במקום להפעיל שאטלים או לתגבר קווים באופן מיידי, הסתפקו במשרד התחבורה בהפניה של הציבור לתחבורה הציבורית הקיימת, זו שבימי שגרה בקושי מצליחה להתמודד עם העומס.
גם עבודות התשתית התכופות משבשות את לוח הנסיעות. ב-21 במאי יושבת המקטע המרכזי של הרכבת הקלה בירושלים, בין התחנה המרכזית לגבעת המבתר, והכאוס שמתרחש בכל תקלה הוא רק טעימה מהבלאגן התחבורתי שירושלים צפויה לחוות בחודשים אלו. גם השבוע תופסק תנועת הרכבות בין התחנה המרכזית לכיכר דניה למשך שלושה לילות החל מ-21:45 על מנת לבצע במקום עבודות חשמל באזור תחנת קריית משה, כהכנה לחיבור עליו יעבדו במקום בסוף החודש.