סגור
כלא קציעות בית סוהר אסירים
כלא קציעות. בעל הצפיפות הגדולה ביותר (צילום: חיים הורנשטיין)

הצפיפות בבתי הכלא בעקבות המלחמה: 44% מהאסירים ללא תנאי מחיה מינימליים

על פי נתוני שב"ס, 8,537 אסירים מוחזקים בתנאי מחיה שאינם עומדים בפסיקת בג"ץ, 84% מתוכם אסירים ביטחוניים. מתחילת המלחמה נוספו 2,419 עצורים ואסירים למתקנים. בינואר צפוי להיפתח אגף חדש בכלא אלה עם כ-400 מקומות כליאה

הצפיפות הגואה בבתי הכלא בעקבות המעצרים הרבים במלחמת חרבות ברזל: 44% מהאסירים מוחזקים בתנאי כליאה שאינם עומדים בפסיקת בג"ץ למרחב מחיה מינימלי. כך עולה מנתונים מעודכנים של שירות בתי הסוהר שהוגשו לוועדה לביטחון לאומי בכנסת לקראת דיון בנושא בשבוע הבא.
מתוך כלל האסירים שמוחזקים בתנאי מחיה שאינם עומדים בפסיקת בג"ץ (8,537), 84% הם אסירים ביטחוניים (6,475), ו-16% הם אסירים פליליים (2,062).
על פי הנתונים, במתקני הכליאה ישנם 19,372 אסירים, מספר שהולך וגדל מדי יום בעקבות מבצעי מעצרים של כוחות הביטחון. מאז פרוץ המלחמה, נוספו למתקני הכליאה בישראל 2,419 עצורים ואסירים חדשים. כיום מתקני הכליאה נמצאים בחריגה של 4,872 אסירים מעל התקן שקבע המשרד לביטחון פנים בפברואר השנה (14,500 אסירים) על מנת לעמוד בפסיקת בג"ץ שהגדירה את מרחב מחיה מינימלי לאסירים.
על פי פילוח הנתונים, הצפיפות הגדולה ביותר היא במתקני הכליאה שבהם אגפים ביטחוניים גדולים - קציעות, ולאחר מכן לפי סדר יורד במתקנים עופר, מגידו, רמון ונפחא. נציין כי לאור הכרזת הממשלה על מצב חירום כליאתי, פסק בג"ץ בעתירה שהוגשה לאחר פרוץ המלחמה על ידי ארגוני זכויות אדם כי המדינה אינה מחויבת לעמוד בהוראות לעניין שטח מחיה מזערי לאסירים – לינה על מיטה ומזרון ולא על הרצפה, וכן מרחב של 4.5 מ"ר בתא הכולל שירותים ומקלחת, ו-4 מ"ר בתא שאינו כולל שירותים ומקלחת.
על פי הדיווח לכנסת, בשב"ס ובמשרד לביטחון פנים נוקטים בכמה צעדים כדי לנסות לצמצם את הצפיפות. הפתרון המשמעותי ביותר העומד כעת על הפרק הוא סיום בניית האגף החדש בכלא "אלה" שצפוי להיפתח בחודש ינואר, ויוסיף עוד כ-400 מקומות כליאה. "אלה" הינו אחד מארבעת בתי הסוהר במתחם אשל בבאר שבע. כיום הוא כלא ברמת ביטחון "בינונית", המשתרע על שטח של 50 דונם, ושטח בנוי של 26 אלף מ"ר. במתקן יש 13 אגפים. "אלה", שהוקם בשנים 2005–2009, הוא בית הכלא האחרון שנבנה, והוא תוכנן ונבנה על ידי איש העסקים לב לבייב, שתכנן להפעילו לפי מכרז להפרטת שירותי הכליאה כבית כלא פרטי. פרויקט זה נעצר על ידי בג"ץ.
שב"ס מציע שלושה פתרונות נוספים שכרגע לא מיושמים. הפתרון הראשון הוא חופשות מיוחדות לאסירים לקראת שחרור, שבגינו הופץ תזכיר חוק. הפתרון השני הוא הגדלת מכסת האסירים שישהו בפיקוח אלקטרוני מ-1,250 ל-1,750, הדורש שינוי חקיקה. עם זאת, כרגע גם המכסה הקיימת בחוק לא מוצתה.
הפתרון השלישי, ארוך הטווח, הוא משמרות בקהילה, המקודם מול שר המשפטים. כלומר, שאסירים ירצו את עונשם בבתים המנוהלים באופן פרטי ונמצאים בפיקוח המדינה, וזאת בהמשך להמלצות הצוות הבין- משרדי לבחינת חלופות לעונש מאסר מיולי 2021. על פי הדיווח לכנסת: "מדובר בפתרון בעל חשיבות רבה, בראש ובראשונה בהיבט שיקום, אך זהו פתרון ארוך טווח שלא ייתן מענה למצוקה הנוכחית".