מחלוקת על הטבה שניתנה למורים מאיימת בשיבוש שנת הלימודים הקרובה
משרדי החינוך והאוצר לא חידשו הטבה למורים שהוענקה ב־2022 והבטיחה למורים לבצע 5 שעות שהיה מהבית בתמורה למעבר לשבוע עבודה מקוצר. ארגוני המורים: "לא נאפשר כל שינוי חד־צדדי בתנאי העסקת המורים"
סכסוך עבודה חדש מאיים להביא לשיבושים במערכת החינוך בתחילת שנת הלימודים. זאת סביב המחלוקת בין ארגוני המורים למשרדי החינוך והאוצר בשאלה האם זכאים המורים בבתי הספר התיכוניים וחטיבות הביניים שעברו לשבוע של חמישה ימי לימוד, להמשיך ליהנות מההטבה של 5 שעות שהיה מהבית. בינתיים ארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה ראשון בראש העין שם עוברים התיכונים לחמישה ימי עבודה בשבוע בלי ההטבה.
בניגוד למשק רוב מערכת החינוך עדיין פועלת שישה ימים בשבוע. עד תחילת שנת הלימודים תשפ"ג (2022/3) עברו רק שליש מבתי הספר התיכוניים וחטיבות הביניים לשבוע עבודה מקוצר של חמישה ימים (א-ה).
בראשית אותה שנה הגיעה שרת החינוך אז יפעת שאשא ביטון לסיכום עם ארגוני המורים לפיו בתי ספר תיכונים וכן מקיפים עם חטיבות ביניים שירצו בכך יוכלו לעבור לשבוע עבודה של חמישה ימים ללא הפחתה של מספר שעות הלימוד. בתמורה יתאפשר למורים לבצע חמש מתוך עשר שעות שהיה מהבית ולא בבית ספר.
חורים במערכת השעות
המהלך עורר התנגדות אצל חלק מאנשי החינוך שטענו שלא ייתכן לקצר את שבוע הלימודים דווקא לאחר סגרי הקורונה וכי מי שיפגעו יהיו החלשים. הסיכום עוגן במכתב שהוציאה סמנכ"לית משרד החינוך ומנהלת המנהל הפדגוגי אינה זלצמן.
המכתב הציג את ההטבה כזמנית אבל הנושא לא היה לגמרי ברור. ההערכה היא שמאות בתי ספר עברו בינתיים לחמישה ימי לימוד וברבים מהם נוצלה ההטבה. הכוונה היתה להפוך את ימי שישי לימים לפעילות חברתית וערכית אבל הכוונות האלו נשארו על הנייר בין היתר בשל חילופי השרים.
מנכ"ל ארגון מנהלי בתי הספר מנהיגים גיל מושקוביץ מאשים במכתב שהוציא ב־16 ביולי את משרדי החינוך והאוצר בבריחה מקבלת החלטה. במכתב למנהלים הוא כותב ש"הגם ששוררת תמימות דעים בקרב הגורמים הרשמיים - מתעכבים ונמנעים בכירי משרד החינוך והאוצר מהוצאת הבהרות רשמיות ובכך משאירים את השטח בכאוס ומותירים את המנהלים להתמודד שוב לבדם מול מערכות לחצים בלתי סבירות".
מושקוביץ כותב שהמכתב של זלצמן אינו תקף עוד "ואת שעות השהיה של עובדי ההוראה יש לשבץ לפי צרכי המערכת בלבד". מושקוביץ אמר אתמול לכלכליסט כי "אין לנו אג'נדה לפגוע בתנאי העסקה של מורים אבל שעות שהיה מהבית הופכות את שיבוץ מערכת השעות לכמעט בלתי אפשרי, כי הן יוצרות חורים במערכת השעות של מורים".
במכתב שהוציא יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז ב־20 ביולי נאמר ש"ביצוע 5 שעות שהיה מהבית היה תנאי יסוד להסכמה שניתנה לשרת החינוך. כעת משרד האוצר מתנגד לסיכום זה מסיבות שצריכות להדאיג את כולנו. משרד האוצר מעוניין להביא לביטול הלימודים ביום שישי תוך ויתור על שעות ההוראה ביום זה כדי לחסוך כספים". ארז כותב שייתכן שכוונת המשרד להתגבר כך על המחסור במורים.
יישום ההחלטה מוסמס
כיוון שאת מורי חטיבות הביניים מייצגת הסתדרות המורים מדובר בנושא שבו הממשלה חייבת להתמודד עם שני ארגוני המורים. במכתב למורים שהוציאה מנכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ביום חמישי האחרון נכתב כי "לא התקבלה כל הודעה על שינוי ממנכ"ל משרד החינוך ועל כן מתכונת העבודה של 5 שעות שהיה מהבית נשארת על כנה".
לדברי בן דויד "הסתדרות המורים לא תאפשר כל שינוי חד־צדדי בתנאי העסקתם של המורים". היא מבהירה למנהלים ש"אין להתייחס להודעות אחרות בנושא זה", כלומר למכתב של מנהיגים.
במשרד האוצר מתבססים בין היתר על העובדה שהפעם האחרונה שבה יצא חוזר מנכ"ל משרד החינוך בעניין היתה בתשפ"ג. מנקודת מבטם ניתנה תקופה לעבודת מטה לקביעת כללים למעבר לשבוע עבודה מקוצר והיא בוזבזה. בפועל, סביר להניח שפרקליטי ארגוני המורים יטענו שהעובדה שההסדר נמשך ללא הוראה כתובה מוכיחה שמדובר בזכות מוקנית.
ממשרדי האוצר והחינוך לא נמסרה תגובה.






























