סגור
Dun's 100

ללא שבב – תעשיית השבבים והאנרגיה כזירה מרכזית בקרב המעצמות

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין הולכת ומחריפה כאשר המעצמות משתמשות בסנקציות מגוונות כדי לצאת עם ידן על העליונה. בחודש האחרון המיקוד עבר לזירת השבבים, "המאבק בין המעצמות הולך ומחריף, וזהו משבר שמייצר הזדמנויות עסקיות גדולות", אומר מושיאל ביטון, מנכ"ל משותף בחברת אדיוניקס, "זו תקופה היסטורית למי שעוסק בתחום השבבים והאנרגיה"

הכלכלה העולמית נושאת עיניה לחודש אוגוסט תוך הבנה שהולך להיות חם מהרגיל, והכוונה היא לא למזג האוויר, אלא לעליית המדרגה במלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין. מתחילת החודש יכנס לתוקף בסין האיסור על יצוא של שני חומרי גלם קריטיים לייצור שבבים: גליום וגרמניום.
לכאורה, נשמע כמו עוד שלב במלחמת הסחר בין המעצמות שהחלה כבר לפני מספר שנים, מה עוד שמדובר על חומרי גלם הניתנים לייצור גם במדינות אחרות, ובארצות הברית יש מאגרים גדולים של חומרי הגלם הללו. אולם, ההחלטה של סין היא משמעותית מאוד ועשויה לפגוע קשות בכלכלה האמריקאית, ואף מעבר לכך, בכלכלה העולמית.
"עולם הטכנולוגיה ובעצם הכלכלה בעידן הנוכחי תלויה בשבבים, וללא ייצור שבבים רגילים ומתקדמים העולם ייכנס לבעיה, שגם אם היא ניתנת לפתרון תוך פרק זמן מסוים, היא תייצר בטווח המיידי משבר שיפגע בכלכלה האמריקאית והעולמית", מסביר מושיאל ביטון, מנכ"ל ומייסד חברת אדיוניקס (Addionics), המפתחת טכנולוגיה לשיפור ביצועי סוללות לרכבים חשמליים, "במרוצת השנים, העדיף המערב להשאיר בידי סין את תעשיית החציבה, העיבוד והאספקה של מתכות מזהמות בגלל שיקולים כלכליים. בסין היה זול יותר, וגם בגלל שיקולים הקשורים לאיכות הסביבה. מדובר על מתכות מזהמות ולמערב היה נוח שהעבודה 'המלוכלכת' לא תיעשה אצלו אלא בחצר האחורית של העולם. כיום סין אחראית לשני שליש מאספקת גרמניום העולמית, ומעל ל-95% מאספקת גליום. עכשיו דמיינו מה יקרה לתעשיית ייצור השבבים ברגע שחומרי הגלם הללו, שהם חלק מכל שבב שמיוצר, לא יגיעו כלל לארצות הברית. המחסור הגדול יקפיץ מחירים במידה ניכרת, מאחר וסין תוכל לנווט את השוק העולמי כפי שהיא רוצה ומפעלים המייצרים מכוניות, טלפונים ניידים, מחשבים וכל מכונה שהיא, יסבלו מקושי אדיר לייצר מוצרים חדשים. הדבר יגרום לקשיי אספקה, ממש כמו בתקופת הקורונה, להעלאות מחירים, וכמובן לפיטורים, ומאיים מאוד על התאוששות הכלכלה האמריקאית והעולמית".

"בארצות הברית מחפשים פתרונות, דבר שמייצר הזדמנויות לתעשיות טכנולוגיות ישראליות"

מלחמת הסחר בין המעצמות בלטה מאוד בתקופת שלטונו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ולאחר הפסדו בבחירות הסברה הייתה שזירת מלחמת הסחר תירגע מעט, אך ההיפך הוא הנכון. הנשיא ג'ו ביידן המשיך את הקו המיליטנטי בקרב המעצמות מתוך הבנה שהתלות בסין מייצרת לארצות הברית בעיה אסטרטגית, "ארצות הברית היא המדינה שמשתמשת יותר מכל מדינה אחרת בשבבים, אך אחראית על 0% מהאספקה של גליום וגרמניום. התובנה הזאת הובילה את ארצות הברית לבצע שורה של פעולות שמטרתן הפסקת התלות בסין תוך חתירה לעצמאות שכוללת כרייה, אספקה וייצור של מתכות ומינרלים החיוניים למגזר המסחרי ולתעשיות הטכנולוגיה והייצור בארצות הברית", מסביר מושיאל ביטון, "ארצות הברית משקיעה מיליארדי דולרים בניסיון לאזן את תמונת המצב. הרי גם הייצור העולמי של השבבים נמצא בעיקר בטייוואן וקוריאה, כאשר ישנו חשש שסין תפתח במהלך מלחמתי נגד טיוואן. במקרה כזה, ארצות הברית תצטרך להתמודד עם סיטואציה בה הייצור העולמי נמצא במשבר חמור. ייקחו שנים רבות בכדי להגיע למצב שבו הכלכלה האמריקאית לא תלויה בסין, אבל כשארצות הברית מתמקדת במשימה כלשהיא, רואים את העוצמה האדירה שלה. הם מסבסדים בעשרות מיליארדים בניה של מפעלי ייצור שבבים ומחצבים בארצות הברית כדי לבזר את יכולות האספקה והייצור וכדי לעמוד באתגר שסין מייצרת כעת לכלכלה שלה. הפעולות הללו מביאות עמן הזדמנויות רבות ויוצאות דופן לכל מי שפועל בתחום השבבים, הסוללות, האנרגיה ועוד".
1 צפייה בגלריה
מושיאל ביטון
מושיאל ביטון
מושיאל ביטון
(צילום: יח"צ)

פתיחת המפעלים וקווי הייצור של חומרי גלם, שבבים ואמצעים טכנולוגיים רבים, כולל סוללות, בארצות הברית, יצרו גם לחברת אדיוניקס הזדמנויות עסקיות. בעולם הסוללות נעשה שימוש רב בשכבות דקות של נחושת ואלומיניום דו מימדיות, מהן מורכבות האלקטרודות. אדיוניקס אשר מפתחת טכנולוגיה לשיפור ביצועי סוללות תוך התמקדות במבנה הסוללה, פיתחה שיטת ייצור ייחודית המצליחה להפיק בדיוק רב את אותן מתכות, אך במבנה תלת מימדי, המאפשר קבלת ביצועים טובים יותר, ומותאם לייצור המוני בעלות נמוכה יותר המייצרת כדאיות כלכלית, "עולם הסוללות מושפע מאוד מחומרי גלם כמו נחושת, ליתיום, קובלט ומתכות יקרות נוספות. בסוללות, הדומיננטיות של סין היא כה גדולה שבארצות הברית מבינים שבעולם המודרני, אם הם לא יוכלו לספק ולייצר סוללות בעצמם, תעשיות שלמות יקרסו והמדינה תספוג מכה כלכלית אדירה. וכך, סוללות, אנרגיה סולארית, תעשיית השבבים, דברים שארצות הברית לא ייצרה במשך עשרות שנים, חוזרים למרכז הבמה", אומר מושיאל ביטון. "עכשיו מתחילה תעשייה של ייצור סוללות בארצות הברית. חברות שחששו בעבר להיכנס לתחום ולהילחם מול הסינים, מקבלות מענקים שמייצרים כדאיות כלכלית בייצור".
גם אדיוניקס נמצאת כעת במגעים לפתיחת מפעל בארצות הברית, "החסמים העיקריים בסוללות, הם המחיר והביצועים. המוצר שלנו מאפשר שיפור ניכר בשני הפרמטרים הללו, ולכן מאפשר קפיצת מדרגה בתחום. אנחנו בקשר עם חברות אמריקאיות ואירופאיות, אשר כבר בשלב הזה מבצעות אינטגרציה של הרכיב שלנו במפעלים שלהן. שוק הרכב העולמי, בדגש על ארה"ב, משווע לפתרונות מקומיים כתחליף למוצרים של החברות הסיניות, שצומחות בקצב מהיר". לדברי ביטון, ההתעוררות של השוק האמריקאי יחד עם הסבסוד של ממשלת ארצות הברית גורמים לכך שישנה כדאיות כלכלית לייצר סוללות, שבבים וכו' על אדמת ארצות הברית. ארה"ב מצידה, מנסה לייצר יתרון טכנולוגי כדי לתת מענה לתחרות עם מחירי הייצור בסין על ידי פיתוחים ויכולות ייצור מתקדמות. "אין למערב שום סיכוי להתחרות בייצור הסיני אם יעשה רק העתק-הדבק למפעלים הסיניים, לכן חובה עליו לייצר יתרונות דרך חדשנות ואיכות תוך כדי שמירה על מחיר תחרותי. בתחום הסוללות, טכנולוגיות חדשות יהיו חייבות להציג הורדה של מחיר הסוללה או למשל, הגדלה של היעילות והאנרגיה (כלומר הגדלת זמן שימוש או טווח נסיעה) במידה ניכרת. טכנולוגיות המתמקדות בייצור, אשר יאפשרו הגדלת תפוקה של המפעלים על ידי שיפור יעילות, תוך כדי הפחתת עלויות ייצור – יתנו סיבות מצוינות לחברות רכב, קונצרנים גדולים ואפילו מדינות, להשקיע בהן ולאמץ אותן בהקדם".
ראיון עם מושיאל ביטון, מנכ"ל משותף בחברת אדיוניקס
d&b – לדעת להחליט