סגור
חובות חשבונות פשיטת רגל חדלות פירעון
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון
חברת אספרו טכנולוגיות מידע צברה חובות של 25 מיליון שקל ומבקשת את הגנת בית המשפט

החברה המפתחת כלים וטכנולוגיות להדרכת מבקרים באתרי היסטוריה, מורשת ומוזיאונים טוענת כי נקלעה לקשיים בשל נגיף הקורונה, מלחמת חרבות ברזל ומלחמת רוסיה-אוקראינה. בעקבות הגשת בקשה לכינוס נכסים שהגישה נושה של החברה, מינה בית המשפט כונסי נכסים לאכיפת שעבודים

חברת "אספרו טכנולוגיות מידע" הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לצו פתיחת הליכים ומינוי נאמן לאחר שצברה חובות של כ-25 מיליון שקל.
אספרו טכנולוגיות מידע הוקמה בשנת 1992. החברה וחברות הבנות שלה עוסקות בתחום התיירות ובעיקר בפיתוח, ייצור, שיווק והפצת מערכות שמע (אודיו) אלקטרוניות רב-לשוניות, המציעות למבקרים הסברים והדרכות במוזיאונים, אתרי מורשת, מרכזי תרבות, סיורים רגליים ואטרקציות לתיירים ברחבי העולם לרבות תוכן מולטימדיה.
החברה פיתחה מכשירי שמע שאותם היא מוכרת או מחכירה ללקוחות החברה, שמפעילים אתרי מבקרים. כמו כן, החברה מייצרת תוכן הדרכתי לאתרים שונים ברחבי העולם במגוון שפות. חלק מן האתרים בהם החברה פועלת (בעצמה או באמצעות חברות הבנות) הם: הספרייה הלאומית; גבעת התחמושת; יד ושם; מוזיאון ישראל; פסל החירות בארה"ב; Tower of London באנגליה; מוזיאון המטרופוליטן.
במסגרת הבקשה מציינת החברה, באמצעות עוה"ד עמית פינס ועומר זלצברג ממשרד פישר ושות', כי היא מעסיקה 12 עובדים, מתוכם 6 במשרה חלקית בתפקיד של דיילים בחלק מן האתרים, לאחר שבמהלך השנה האחרונה יושמה תוכנית התייעלות שכללה בין היתר צמצום משמעותי בכוח האדם של החברה ובעלויות ההעסקה.
אספרו טכנולוגיות טוענת כי שילובם של שלושה גורמים עיקריים הובילו את החברה לחדלות פירעון: השפעות מגיפת נגיף הקורונה, אי התקיימות הנחות היסוד של החברה שעמדו בבסיס תוכנית התייעלות, והשפעות מלחמת 7 באוקטובר: "מלחמת 7 באוקטובר הקשתה גם היא על פעילות החברה – הן בצמצום הכנסות מלקוחות, לרבות בשל סגירת אתרים, והן בקשיי גבייה בלתי מבוטלים מלקוחות. גם מלחמת רוסיה-אוקראינה השפיעה על החברה בהינתן שהחברה העסיקה מפתחים מאוקראינה, פעלה עם משווק ברוסיה, וסבלה מעליות המחירים הכלל עולמיות שנגרמו בעטיה של מלחמה זו", נטען.
עוד עולה כי במסגרת פעילותה החברה נטלה הלוואה של 4 מיליון דולר ממגדלור קרן השקעות בעסקים בהתאם להסכם הלוואה מנובמבר 2019. להבטחת פירעון ההלוואה הועמדו בטוחות שונות ולרבות: שעבוד שוטף כללי על כל נכסי החברה, שעבוד קבוע על הון המניות הרשום של החברה שטרם נפרע ועוד. לפני כשבוע מגדלור הגישה לבית המשפט באמצעות עוה"ד אמנון ביס, עמית פרץ ודרור פייביש ממשרד גורניצקי ושות' בקשה לאכיפת שעבודים קבועים על חלק מן חברות הבנות ובהסכמת החברה ביום חמישי בית משפט מינה את עוה"ד ביס ופרץ ככונסי נכסים לאכיפת השעבוד. החברה מבקשת להדגיש במסגרת הבקשה שהגישה כי "אין בהגשת בקשה זו למתן צו פתיחת הליכים, אשר מוגשת בסמוך לבקשת הכינוס של מגדלור, כדי לחתור תחת הליך הכינוס של מגדלור או כדי לעכב אותו. בקשה זו למתן צו פתיחת הליכים נועדה להשלים את הליך הכינוס. החברה לא מבקשת לעכב את הליך הכינוס".