סגור
שירה גרינברג כלכלנית ראשית ב משרד אוצר
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג. תפקיד חשוב בבניית התקציב (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרסום ראשון
כהונתה של שירה גרינברג ככלכלנית הראשית באוצר תוארך בחצי שנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לנציב שירות המדינה בבקשה להאריך את כהונת גרינברג, שהיתה אמורה להסתיים במוצאי השבת הקרובה, לפחות עד תום תהליך התקציב. הנציב צפוי לאשר את הבקשה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להאריך את כהונתה של הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, בעוד כשישה חודשים.
מינויה של גרינברג היה אמור לפקוע כבר במוצאי שבת הקרובה, ושר האוצר החליט להאריך את כהונתה לפחות עד תום תהליך התקציב הקרוב. לשם קבלת ההארכה, פנה סמוטריץ' היום (ה') לנציב שירות המדינה, שצפוי לאשר את בקשת ההארכה. נזכיר כי מינוי קבע לתפקיד הכלכלנית הראשית דורש אישור ממשלה.
תפקידה של הכלכלנית הראשית הוא חשוב במיוחד דווקא בראשית בניית התקציב. במהלך תקופה זו מגבש אגף הכלכלנית הראשית את תחזית ההכנסות של קופת המדינה בשנות התקציב הקרובות. תחזית ההכנסות משפיעה על גודל התקציב, על גובה הגירעון ועל היכולת לבטל מסים.
תחזית ההכנסות האחרונה שפורסמה לשנת 2023 היתה אופטימית במיוחד, ולימדה על הכנסות בהיקף של כ-478 מיליארד שקל לקופת המדינה, זאת לאחר שהתחזית עודכנה בשיעור עצום של כ-60 מיליארד שקל. עם זאת, תחזית ההכנסות העדכנית צפויה להיות נמוכה בהרבה, אחרי שכלל הגופים הכלכליים הפחיתו את תחזית הצמיחה לשנת 2023. בשנת 2022 העריכו באגף הכלכלנית הראשית את ההכנסות באופן שמרני, בסכום הנמוך ב-60 מיליארד שקל מההכנסות בפועל.
המינוי הבא בדחיפותו הוא לתפקיד יו"ר רשות ניירות ערך. ענת גואטה הודיעה היום כי תסיים את תפקידה ב-15 בינואר כצפוי, ותעמיד את עצמה לטובת המחליף לתקופה שתידרש לכך. לסמוטריץ' אין יכולת למצוא מחליפה לגואטה בפרק הזמן שנותר, ולכן הוא יצטרך לבחון את האפשרות לבקש ממנה להאריך את כהונתה. נכון לעת עתה, טרם נעשתה פנייה כזו מכיוונו של סמוטריץ', וניתן להעריך שהיא תיעשה בשבוע הבא.
בסוף ינואר יצטרך סמוטריץ' למצוא ממלא מקום לקובי בר נתן בתפקיד הממונה על השכר. בר נתן הודיע כי יעזוב בסוף ינואר, וככל הנראה הוא לא ירצה להישאר בתפקידו עד למינוי קבע. סמוטריץ' יצטרך לבחור את אחד מסגניו של בר נתן לתפקיד הממונה על השכר, כשהמועמד המוביל הוא אפי מלכין. תפקיד הממונה על השכר הוא תפקיד חשוב במיוחד לגיבוש התקציב הקרוב, שכן במסגרת התקציב יצטרכו להיסגר הסכמי שכר בעלות תקציבית גבוהה.
עד אמצע מרץ יצטרך סמוטריץ' למצוא מחליף לערן יעקב, ראש רשות המסים. אלא שלמינוי ראש רשות המסים יש צורך בהקמת ועדת איתור, וקשה להאמין שזו תסיים את עבודתה עד אמצע מרץ. בנוסף לכך יש יתרון לכך שבמהלך בניית התקציב תהיה יציבות בתוך רשות המסים, שכן חלק מהתקציב אמור לכלול רפורמות מיסוי בכלל, ורפורמות למלחמה בהון השחור בפרט. לכן יש סיכוי לא מבוטל כי סמוטריץ' יבחר לפנות אל ערן יעקב בבקשה שיישאר בתפקידו לתקופה נוספת.