סגור
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר ו בנימין נתניהו ראש הממשלה שידור חי יוקר המחיה
נתניהו וסמוטריץ', הערב (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

נתניהו וסמוטריץ': נקטין ההתייקרויות בחשמל ובמים, נקפיא הארנונה לשנה

הצעדים שהוצגו: הקפאת הארנונה לשנה, ביטול ההתייקרות האחרונה בדלק, וקיצוץ של 70% בעלייה בתעריפי החשמל והמים; עוד הוחלט על ביטול מוחלט של התייקרות בחשמל ל-100 אלף עסקים קטנים ובינוניים; נתניהו רמז: לא ניישם מיד את כל ההסכמים הקואליציוניים - בגלל העלות הגבוהה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ערכו הערב מסיבת עיתונאים בה הציגו שורה של צעדים כלכליים לטיפול בהתייקרויות במשק. בחודשים הקרובים המים היו צפויים להתייקר ב-3.5%, החשמל - ב-8.2%, והארנונה - ב-1.4%.
לפי התוכנית שהוצגה, תעריף הארנונה יוקפא לשנה; תבוטל ההתייקרות האחרונה בדלק (הפחתה של 10 אגורות לליטר); שיעור העלייה בתעריף החשמל לכלל האוכלוסייה יקוצץ ב-70%, כך שיעמוד על 2.5% בלבד; וההתייקרות בתעריף המים תקוצץ ב-70% לכלל האוכלוסייה.
עוד הוחלט על ביטול מוחלט של התייקרות בחשמל ל-100 אלף עסקים קטנים ובינוניים; ועל מענק כספי ל-300 אלף זכאי מענק חימום.
נתניהו אמר: "בשנה וחצי האחרונות המשק שלנו נכנס לסחרור אינפלציוני, האינפלציה והריבית בעקבותיה מרקיעות שחקים. כל עלייה בחשמל, מים, דלק, ארנונה, גוררת עליה נוספת. המחיר הזה משפיע על המשפחות וזה מגיע בסופו של דבר לדבר שכל משפחה מרגישה. המשכנתא עולה במאות שקלים, לחלק ב-1,000 שקלים לחודש. זה נטל גדול מאוד שצריך לטפל בו".
לדברי ראש הממשלה, "אנחנו עובדים במקביל עם צוותים של משרד האוצר ומשרד הכלכלה כדי לגבש תוכניות שונות, כולל למאבק במחירי הדיור והשלב הראשון בתוכנית חינוך חינם לגיל 0 עד 3, אבל אנחנו חייבים להתחיל את סיבוב הגלגל כבר עכשיו, ולא יכולים לחכות עד דיוני התקציב. לפעמים, במשבר צריך צעדים מיוחדים לפרק זמן קצוב. אנחנו לא משתגעים, עושים פעולות באופן שקול ואחריות, מכניסים מקלות בגלגלי האינפלציה".
נתניהו גם נשאל האם הוא לא חושש מהמסר שהעבירו סוכנויות דירוג האשראי, שלפיו החלשת מערכת המשפט עלולה לפגוע בדירוג של ישראל. "התשובה היא לא", אמר נתניהו, "לא נחליש את מערכת המשפט, נחזק את המערכות כולן. הדמוקרטיה ושלטון החוק תלויים באיזון נכון בין שלוש הרשויות. האיזון הזה הופר במידה ידועה במדינת ישראל, צריך להחזיר אותו בדרך אחראית".
מדבריו של נתניהו עולה כי הוא מתכוון לפנות אל ראשי מפלגות הקואליציה כדי למנוע את ישומם של כל הסעיפים התקציביים בהסכמים הקואליציוניים, שעלותם נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים. "אתם מבינים אותנו", אמר. נזכיר כי רק ההסכם עם יהדות התורה מגיע לכ-20 מיליארד שקל. ההסכמים כוללים בין היתר הגדלת תקציבי הישיבות, הקצאת כספים להתנחלויות, דיור לחרדים ועוד, צעדים שככל הנראה ייפרסו על פני כמה שנות תקציב. גם ישום הבטחת הבחירות של נתניהו לחינוך חינם מגיל אפס עד 3 צפויה להידחות, ובתקציב המדינה לשנים 2023-4 יוצע לכל היותר צעד קטן בכיוון.
בהמשך מסיבת העיתונאים התייחס נתניהו גם למתחים הפוליטיים בין הקואליציה לאופוזיציה, ואמר: "אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי. המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תיחרב. מהות הדמוקרטיה היא של ויכוחים, לרבות הנושא שאנחנו מתווכחים בו היום. הם לא נעשים עם קליעים, הם מוכרעים למעשה בקלפיות והצבעות בכנסת. בדמוקרטיה לא מסכימים, בדמוקרטיה מגיעים בסוף להכרעה.
"בדמוקרטיה לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, בדמוקרטיה האופוזיציה לא קרואת לשרי ממשלה 'נאצים' ולממשלה נבחרת ברוב קולות 'הרייך השלישי'. צריך להרגיע ומעל הכול - אין אלימות. אין היתר לאלימות, אין היתר לחסום כבישים ואין דברים אחרים שהם פוגעים באופן פולשני בזכויותיהם של האזרחים".
סמוטריץ' אמר במסיבת העיתונאים: "העולם כולו נמצא כעת במשבר כלכלי עמוק, שמתבטא בזינוק מחירים ועלייה חדה באינפלציה. יוקר המחיה איננו עוד סיסמה או כותרת, זה נושא משמעותי שמכביד על אזרחי ישראל ביום יום. אני ברוך השם אב למשפחה עם שבעה ילדים, גם אנחנו באופן אישי חווים את הקושי הזה כמו כל עם ישראל. המחירים עולים ומקשים על כולנו.
"אני ברוך השם לא יכול להתלונן, אבל אנחנו חייבים לתת מענה לכך ברמה לאומית. לכן, מהרגע שנכנסתי לתפקידי כשר אוצר של ישראל, ובתיאום עם ראש הממשלה, אני מטפל בנושא הזה בחרדת קודש. אני מבין ומודע למצוקה ופועל לילות כימים כדי לגבש פתרונות. יש משפחות שקשה להן יותר, וחובה עלינו לדאוג גם להן. לא נשלים עם מציאות שבה הורים לא מסוגלים לרשום את ילדם לחוג, לא נשלים בשום אופן עם מציאות שילדים ילכו לישון בבית בלי חימום בחורף".
שר האוצר אמר עוד: "נדון במשבר הדיור לקראת התקציב ונציג בעזרת השם תוכנית לשוק. האתגר הגדול שלנו הוא לשמור את קצב ההיצע. נראה ירידת מחירים בגלל הירידה בביקושים והעלייה בריבית, אבל האתגר הגדול יהיה לשמר את הביקושים ואת קצב התחלות הבנייה. הצעדים שלנו משיגים את המטרה של בלימת ההתייקרויות".
בגיבוש התכנית הנוכחית נוטל חלק מרכזי פרופ' אבי שמחון, אף שטרם מונה לתפקיד רשמי בממשלה. שמחון שימש בעבר כיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, וגיבש לנתניהו את התכנית הכלכלית בקמפיין הבחירות האחרון. שמחון דוגל בהקפאת מחירים "מחוללי אינפלציה", כדי למנוע את הסחרור האינפלציוני. עם זאת, בהחלטת הריבית האחרונה קרא נגיד בנק ישראל לשמור על מדיניות פיסקלית אחראית, ולהגדיל את הגירעון רק בשביל צעדים מעודדי צמיחה.
נזכיר כי אתמול אמר דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, כי "אם לא תהיה הקפאת מחירים, לא יהיה מנוס מפיטורי עובדים".