סגור
דובי אמיתי
דובי אמיתי (צילום: יאיר שגיא)

דובי אמיתי: "אם לא תהיה הקפאת מחירים, ניאלץ לפטר עובדים"

אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, אמר בוועדת הכספים: "אנחנו הולכים לקראת תהליך של התרסקות. הארנונה צפויה לעלות, שכר המינימום גם צפוי לעלות. מה נשאר לנו המעסיקים לעשות?" יו"ר הוועדה, משה גפני: המעסיקים, הממשלה, וההסתדרות צריכים לשבת יחד ולהגיע להבנות

"אם לא תהיה הקפאת מחירים, לא תהיה ברירה וניאלץ להיכנס לגל פיטורים", כך אמר היום דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, בדיון בוועדת הכספים שכותרתו 'גל הפיטורים במשק'. אמיתי המשמש כנציג המעסיקים אמר בדיון "אנחנו הולכים לקראת תהליך של התרסקות, אנחנו מבינים שרוצים לפרוץ את כל הסכמי השכר, והסכמי המסגרת. הארנונה גם צפויה לעלות, שכר המינימום גם צפוי לעלות. מה נשאר לנו המעסיקים לעשות? אם לא נקבל את ההתחייבות של הקפאת מחירים ועוד צעדים, לא תהיה לנו ברירה, וניאלץ להיכנס לגל פיטורים".
יצויין, כי למרות ההבטחה של הליכוד להקפאה מלאה של מחירי החשמל, המים, והארנונה, שר האוצר הנכנס לא הכריז על כוונתו ללכת להקפאה זו. לכלכליסט נודע, כי בדיונים שמתקיימים בימים האחרונים באוצר, סמוטריץ' הביע הבנה לכך שלא ניתן להיענות לדרישה כזו של הקפאה מלאה של המחירים, והנטייה היא ללכת לכיוון של האטה מסוימת בעליית המחיר. ההבנה הזו מגיעה הן בשל העובדה כי מדובר בעלות תקציבית של מיליארדים, הן בשל העובדה כי בסופו של דבר יהיה צורך להעלות את המחירים באופן חריף יותר והן בשל העובדה כי יש לשדר לכל השותפים הקואלציונים כי לקראת התקציב יהיה צורך להתפשר על הדרישות.
בתגובה אמר יו"ר הוועדה חבר הכנסת משה גפני: "זה צריך ללכת לכיוון של שולחן עגול בין המעסיקים, הממשלה, וההסתדרות. ועדת הכספים היא ועדה מאוד חברתית ולא ניתן יד לפיטורים של העובדים". אמיתי מצידו אמר כי הוא תומך בחתירה ל'שולחן עגול' ולהגיע ל'עסקת חבילה' בין הממשלה, המעסיקים, וההסתדרות. נציג ההסתדרות בדיון, אדם בלומברג אמר "אנחנו לא מזהים גל של פיטורים, כי אם בעיה נקודתית בכמה מפעלים, כמו 'מלט הרטוב' ומפעל 'להבים'".
על אף ששיעורי האבטלה בישראל נמוכים למדי (סביב 4%) ומספר המשרות הפנויות גבוה למדי, ועדת הכספים בחרה לקיים דיון על גל הפיטורים במשק, בשל היחלשות מסוימת בשוק העבודה, שנובעת ככל הנראה מהעלאת הריבית האגרסיבית והמיתון המסתמן. כמו גם בשל הידיעות על פיטורים בהייטק וסגירת מפעלים, דוגמת מפעל להבים. נציגת האוצר בדיון, נועה שוקרון, אמרה בהקשר זה, "אנחנו מעדיפים להסתכל על סך המועסקים בענף, גם בהייטק אנו רואים עלייה במספר המועסקים בענף ההייטק מחודש לחודש, המשמעות היא שגם אם יש אנשים שפוטרו, הם מצאו עבודה, ועוד באותו ענף".
במקביל, ח"כ מיכאל ביטון קרא לממשלה לתקצב "קרן להצלת מפעלים במצוקה" בהיקף של 2-3 מיליארד שקל. לדבריו, יש לאפשר לשר האוצר לקבל החלטות מיידיות בכדי להציל מפעלים המצויים בסיכון.
הדיון על גל הפיטורים במשק, התקיים על רקע הכוונה של הממשלה הנכנסת לפצל את זרוע העבודה במשרד הכלכלה, ולהעביר חלק מזרוע העבודה למשרד הרווחה. מנכ"לית זרוע העבודה, תאיר איפרגן, שנכחה בדיון, אמרה: "בזרוע יש 11 אגפים, שלושה מהם, האגף להכשרה מקצועית, מהט, ומינהל אוכלוסיות אמורת לעבור, והיתר אמור להישאר במשרד הכלכלה". כנציגה של הממשלה, איפרגן לא מתחה ביקורת פומבית על ההחלטה הזו, אך העמדה הרווחת בקרב גורמי המקצוע היא שאין לפצל את הגופים העוסקים בתעסוקה בממשלה. למעשה, בדו"ח 'תעסוקה 2030' הומלץ לאחד את כל הגופים העוסקים בתעסוקה לידי גוף אחד. עובדי זרוע העבודה מחו היום במשרד על הכוונה להעביר את הזרוע ולפצל אותה לשני משרדים שונים.