סגור
נמל המפרץ ב חיפה מופעל על ידי חברת  SIPG  הסינית
נמל המפרץ בחיפה. ניתן לפרוק בו מטען כללי (צילום: אלעד גרשגורן)

ביה"ד: אין להשבית את הנמלים הממשלתיים בשל פריקת מטען כללי בנמלים הפרטיים

לפי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, פריקת המטען הכללי ברציפי הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד אינה מהווה עילה מוצדקת להשבתת מקביליהם הוותיקים על ידי ההסתדרות; המאבק בין הצדדים סביבה הסוגייה נמשך מאז ראשית השנה

בית הדין הארצי לעבודה קבע היום (ג') כי פריקת מטען כללי על ידי הנמלים הפרטיים ברציפיהם אינה מהווה עילה מוצדקת להשבתת הנמלים הוותיקים על ידי ההסתדרות. כתוצאה מכך, הסתדרות העובדים הכללית לא תוכל להשבית את הנמלים הממשלתיים אשדוד וחיפה, כמו גם את חברות התעבורה הימית ששייכות לחברת נמלי ישראל (חנ"י) הממשלתית, כחלק ממאבקן בנמל המפרץ שבחיפה שמופעל על ידי חברת SIPG ונמל הדרום שבאשדוד שמופעל על ידי חברת TIL.
המאבק המשפטי בין הצדדים נמשך כבר מחודש ינואר, וזאת בעקבות סכסוך עבודה שהכריזה ההסתדרות נגד כוונת נמל המפרץ לפרוק מטען כללי ברציפיו. במהלך השנה האחרונה, המאבק המשפטי תפח וגדל כאשר משרד התחבורה אישר באפריל לנמלים הפרטיים לפרוק מטען כללי ברציפים שעד כה נשארו ריקים. כמו כן, מול ההסתדרות התייצבו ארגונים כמו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר וזאת לצד המדינה וחברות הנמל עצמן.
בפסק הדין, שניתן על ידי סגן הנשיאה של בית הדין לעבודה אילן איטח, נכתב כי "על דעת כלל חברי ההרכב, בקשות ינואר ובקשות אפריל מתקבלות כאמור בסעיף 61 לעמדת סגן הנשיאה. לפיכך, נקיטת צעדים ארגוניים מכוח הכרזת ינואר ו/או מכוח הכרזת אפריל - אסורה, ועל עובדי חברות הנמל הוותיקות, עובדי חברות התעבורה ועובדי חנ"י להמשיך בקיום עבודה מלאה, סדירה ותקינה, לרבות מתן שירותי ים לאניות מטען כללי שיעדן הוא איזה מהנמלים החדשים באיזה מהרציפים שהותר להם השימוש בו, ועל ההסתדרות להפעיל את כוחה הארגוני לשם כך".
יש לציין כי פסק הדין אינו מונע שביתה באופן כללי בנמלים, אלא רק בהקשר של פריקת המטען הכללי בנמלים החדשים. עם זאת, נכתב כי יש לשמור על שקע תעשייתי בכל מקרה שאינו הפרטה, פיטורים קולקטיביים או הרעה בתנאי ההעסקה הקיימים.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: "היינו הראשונים לעתור נגד התנהלות ההסתדרות, ואנו שמחים שבית המשפט קיבל את עמדתנו שיש לפתוח את הרציפים הפרטיים בנמלים החדשים למטען כללי. מדובר ברציפים חיוניים להורדת העומס, העלויות העצומות וצמצום העיכובים בקבלת חומרי גלם שהובילו לפגיעה ממשית בפעילות היצרנית של התעשייה הישראלית. בהחלטתו בית המשפט תרם למאבק ביוקר המחיה, שבין השאר נגרם בשל הפקקים בנמלים, שהגיעו בשיא ל-90 אוניות שחיכו מחוץ לנמלי ישראל לפריקה. אנו מקווים שהמדינה תתן כעת אישור קבוע להמשך הפעילות של הרציפים החדשים, כך שנמלי המפרץ והדרום יוכלו להשקיע בציוד יקר ואיכותי שיאפשר עלייה בהיקף ויעילות הפריקה".