סגור
מחאה הפגנה נגד המהפכה המשפטית

חוקרי אקדמיה לעובדי ממשלה: "אל תתפטרו, הילחמו מבפנים"

המסמך שהופץ השבוע בין פקידים בכירים במשרדי הממשלה נוסח על ידי ד"ר יעל ברדה וד"ר גייל טלשיר ממטה המאבק האקדמיה, אשר מבקשות למנוע התפטרות המונית מתפקידים בכירים בשירות המדינה כאקט מחאה - משום שזה ישרת דווקא את מטרות ההפיכה המשטרית

מסמך שהופץ השבוע בין פקידים בכירים במשרדי הממשלה השונים קורא להם "לא להתפטר, לא לוותר, לא להפקיר להפיכה אף עמדה ציבורית – להילחם מבפנים!". המסמך נוסח על ידי ד"ר יעל ברדה וד"ר גייל טלשיר ממטה המאבק של האקדמיה. ברדה וטלשיר מבקשות למנוע התפטרות המונית מתפקידים בכירים בשירות המדינה כאקט מחאה משום שזה ישרת דווקא את מטרות ההפיכה המשטרית.
נייר העמדה נוסח בעקבות התפטרות מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל, ובו נטען "תורת הלחימה של פופוליזם בשלטון היא החלשה, החלפה וקעקוע של כל גורמי המקצוע, המומחים והגורמים הביקורתיים וריסוק המערך המוסדי והאזרחי המחויב לשירות כלל הציבור ולטוב המשותף".
ברדה חוקרת ממשל במעברים משטריים, וטלשייר חוקרת משבר הדמוקרטיה ושלטון נתניהו, שתיהן חברות סגל ומרצות באוניברסיטה העברית. "כלי מרכזי בהחלשת הדמוקרטיה הוא מינויים על בסיס נאמנות והרחקת המקצוענות", הן אומרות, "לכן כנשות מקצוע אנחנו קוראות לאנשים בתפקידים מקצועיים להישאר ולהילחם מבפנים".
המטה דן בדילמה האם לקרוא להתפטרות המונית כבר זמן רב. מדוע נייר העמדה הופץ דווקא עכשיו לבכירים במגזר הציבורי?
"הוצאנו את הנייר מחוץ לדיון הפנימי מהאקדמיה בגלל החוק לביטול עילת הסבירות. אחת המשמעויות הכי דרמטיות ונוראיות שלו היא שהדרג הפוליטי יכול להתעלם מהיועצים המשפטיים ומהדרג המקצועי. ולכן החיים שלהם יהיו עוד יותר מתסכלים מאשר הם היו עד עכשיו. עכשיו יש ממש אישור להתעלם מהם".
ביטול עילת הסבירות נועד להיפטר מהדרג המקצועי?
"יש 3 אנשים מרכזיים שבגינם העבירו את ביטול עילת הסבירות. אחד זה דרעי. נעזוב אותו רגע בצד. השני הוא אסי מסינג היועמ"ש של משרד האוצר והשלישי היא שלומית ברנע פרגו היועמ"שית של משרד ראש הממשלה. רצינו לשים את זה על השולחן ולהגיד חברים, האנשים האלה, שהכי הכי קשה להם כי מי שהם אמורים לעבוד תחתיו עוין אותם ומנסה לא לאפשר להם לעבוד ורואה בהם גורמים חתרניים, דווקא הם כן צריכים להישאר ולהיאבק מבפנים".
מינוי בכירים כממלאי מקום במקום מינוי קבע משרת את הממשלה?
"זה בדיוק הסיפור. אתה רואה את זה עם המפכ"לים ואתה תראה את זה עם הממלא מקום של צלאל, הכל נעשה דרך מינויים של ממלאי מקום, כי אז אתה כל הזמן צריך לרצות את זה שמינה אותך ואם לא יעיפו אותך. זה שוט שקיים כל הזמן".