סגור

באוצר מקדמים קיצוץ רוחבי של 5% למימון הסכם המורים

באגף תקציבים מתכננים את הקיצוץ מתקציבי משרדי הממשלה למימון הסכם השכר עם המורים, שעלותו 4 מיליארד שקל ב־2023. משרד האוצר: נביא את המקור התקציבי לתוספות השכר עד אמצע נובמבר

הסכם השכר עם המורים צפוי לגרור קיצוץ רוחבי בהוצאות הממשלה כבר בשנה הבאה. ההסכם צפוי לעלות כ־4 מיליארד שקל ב־2023, ולפי החוק הממשלה לא יכולה להתחייב בהתחייבויות עתידיות בלי להצביע על מקור תקציבי למימונן. לכן באגף תקציבים במשרד האוצר מקדמים החלטת ממשלה לקיצוץ רוחבי של כ־5% מתקציבי המשרדים (ללא חלק התקציב המופנה לשכר, ולהתחייבויות כמו תשלומי הריבית). כל אחוז שווה כ־800 מיליון שקל.
שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון חתמו על ההסכם מול המורים בשם הממשלה, אולם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הבהירה כי לא יהיה ניתן לקיים את ההסכם לפני שיתבררו המקורות התקציביים למימונו.
בעקבות זאת שיגר היום (ב') מזכיר הממשלה שלום שלמה מכתב לליברמן ולשאשא ביטון, ובו הוא מבקש "להביא לממשלה בהקדם האפשרי את החלטת הממשלה הקובעת את המקורות התקציביים כדי להביא למימוש ההסכם בתקציב 2023".
שלמה רומז במכתבו כי השרים לא יוכלו ליישם את ההסכם באופן חלקי לפני שהם מצביעים על המקורות גם לשנת 2023. זאת אף שכעת מסתמן שעבור המענקים שאמורים להינתן למורים בנובמבר ובדצמבר השנה אין צורך בקיצוץ, שכן משרד החינוך יוכל לממן אותם באמצעות הסטות תקציב פנימיות.
אלא שכמו בכל קיצוץ רוחבי, ובמיוחד ערב בחירות, כבר עכשיו ניתן להבחין באלו המתנגדים לקיצוץ או לחלופין מבקשים להחריג את משרדיהם. כך למשל מסביבת שר הבריאות ניצן הורוביץ נמסר: "אנחנו מתנגדים לקיצוץ הרוחבי כולו, ובטח על משרד הבריאות".
לעומת זאת, במשרד הביטחון דווקא הפתיעו ומסרו ל"כלכליסט" כי אין בכוונתם להתנגד לקיצוץ הרוחבי.
התכנון המקורי של האוצר היה לדון במקורות למימון ההסכם יחד עם בניית תקציב 2023, אלא שכעת הממשלה כפופה לתקציב המשכי מצמצם. אף שברור כי תקציב 2023 יהיה גדול בהרבה ממה שהחוק הנוכחי מכתיב, יש צורך לבצע כעת קיצוץ כדי לממן את ההסכם.
על פי הנומרטור האחרון שפרסם משרד האוצר, יש פער של 21 מיליארד שקל בין התחייבויות הממשלה ל־2023 לבין התקציב ההמשכי לשנת 2023, שצפוי לעמוד על כ־452 מיליארד שקל.
לסכום זה יש להוסיף 4 מיליארד שקל של הסכם המורים. המשמעות היא שתחילת שנת 2023 תיפתח עם תקציב המשכי הנמוך ב־25 מיליארד שקל מהתחייבויות הממשלה.
בתחילת 2023 יהיה על החשב הכללי באוצר לנהל תקציב מהודק מאוד. ניהול זה צפוי לפגוע ברמת השירותים הממשלתיים לאזרח, והוא יימשך עד שיעבור תקציב לשנת 2023.
בסביבת שר האוצר מסרו בתגובה: "נביא את המקור התקציבי עד אמצע נובמבר בהתאם להנחיית היועמ"שית".