סגור

נציב תלונות הציבור: 20% מתלונות הקורונה השנה – סביב פרויקט כרטיסי המזון של דרעי

שר הפנים לשעבר חילק לפני הבחירות 700 מיליון שקל באמצעות הרשויות המקומיות ולא באמצעות משרד הרווחה על פי קריטריונים שנתנו העדפה לחרדים. התוצאה: 338 תלונות על כשלים בחלוקת הכרטיסים לעניים

20% מהתלונות לנציב תלונות הציבור הקשורות לקורונה הוגשו בנושא פרויקט חלוקת כרטיסי המזון של שר הפנים לשעבר אריה דרעי מש"ס. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בשבתו כנציב תלונות הציבור, על תלונות בנושא משבר הקורונה מהשנה האחרונה. כזכור, התעקש דרעי לחלק את 700 מיליון השקלים שהשיג למטרות ביטחון תזונתי באמצעות משרדו ולא באמצעות משרד הרווחה ונקבעו קריטריונים שמעניקים העדפה ברורה לציבור החרדי.
באמצע יולי 2020 אישרה הכנסת בחוק קופסת תקציב מיוחדת של 25 מיליארד שקל למטרות התמודדות עם משבר הקורונה. דרעי קיבל משר האוצר ישראל כץ, כתנאי לתמיכתו בקופסה, תקציב עתק במונחי רווחה של 700 מיליון שקל למטרות חלוקת כרטיסי מזון למשפחות רעבות. הוא גם דאג שמשרד הפנים יחלק את התקציב ולא משרד העבודה והרווחה שמתמחה בסיוע לחלשים.
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי יור שס 7.7.21
אריה דרעי יור שס 7.7.21
אריה דרעי
(צילום: אבי מועלם)
את עיקר המחלוקת סביב התקציבים עוררה החלטת דרעי לחלק את הכסף על פי הקריטריון של הנחה בארנונה בגובה של 70% ומעלה. בכך כיוון את המענקים לאוכלוסייה החרדית שמאוד מאורגנת בקבלת הנחות בארנונה. לפי חישוב שערכה התנועה לאיכות השלטון, 45% ממשקי הבית החרדים זכאים להנחה בארנונה, לעומת 25% מהערבים ו-4% בלבד מהיהודים הלא חרדים. למרות עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון, שלא התקבלה, הצליח דרעי לחלק חלק גדול מהכסף לפני הבחירות שנערכו במרץ השנה.
עכשיו מתברר שהניסיון לחלק את הכסף במהירות והשימוש ברשויות המקומיות לחלוקתו יצרו בעיות רבות. 338 תלונות, שהן 20% מהתלונות שהוגשו השנה בנושא קורונה היו בעניין כרטיסי המזון. חשוב לציין שמדובר באוכלוסייה חלשה שמתקשה במיצוי זכויות כלומר סביר להניח שהיקף הבעיות היה גדול בהרבה. לשם השוואה מספר התלונות בנושא כרטיסי המזון התקרב למספר התלונות שהוגשו באותה תקופה בנושא דמי אבטלה – 389 תלונות.
בין מסקנות נציב תלונות הציבור: הוצאת המיזם לפועל הוטלה על כמה גורמים שחלוקת הסמכויות ביניהם לא היתה ברורה לזכאים. מדובר ברשויות המקומיות שקבעו את הזכאים ובשתי עמותות שחילקו את הכרטיסים. נציגי הרשויות המקומיות שאיתם נפגשו אנשי הנציבות טענו שמסד הנתונים שברשותם "אינו מאפשר לאתר בצורה מיטבית את פרטי הזכאים". זמני ההמתנה למוקדים הטלפוניים של שתי העמותות שחילקו את הכרטיסים היו ארוכים במיוחד והקשו על הפונים למצות את זכויותיהם. התגלו ליקויים באופן חלקות הכרטיסים למשל שליחים שהגיעו לבתי הזכאים ללא הודעה מראש ועוד.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "המשרד הצליח להוציא לפועל פרויקט חסר תקדים בהיקפו ולחלק כרטיסי מזון לאוכלוסייה של 330 אלף משפחות - למעלה ממליון אזרחים, והם קיבלו אותם במשלוח לביתם. שיעור החלוקה לזכאים עומד על מעל ל-93% מסירה - נתון גבוה מאוד המצביע על הצלחת הפרויקט". לטענת המשרד, "מטבע הדברים, בפרויקט מורכב ובהיקף כזה, היו לעתים גם תקלות. משרד הפנים, יחד עם העמותות המפעילות, הקים מרכזי שירות ונתן מענה אישי לכל פנייה ועשה מאמצים גדולים לאתר זכאים אשר פרטיהם חסרים (כתובות או מספרי טלפון). כלל התלונות והפניות שנתקבלו בנציבות תלונות הציבור והועברו למשרד ולעמותות, טופלו עד למציאת פתרון".