סגור

אתגרי רשות הרגולציה: יותר שקיפות, פחות לוביסטים

שלושה אתגרים מרכזיים יקבעו איזה חותם תטביע רשות הרגולציה: להניע את משרדי הממשלה להעמיק חקר לפני כל חקיקה; להחיל אמות מידה של שקיפות על עבודת הממשלה ולחשוף השפעת לוביסטים; להביא בחשבון שיקולי הגנה על הסביבה

בשבוע שעבר מונה לראשונה ראש רשות רגולציה, גוף שתפקידו להיות מעין מבוגר אחראי על משרדי הממשלה: לוודא שהחוקים והתקנות שהם מגבשים יגיעו לעולם לאחר עבודה מקצועית ולאחר שנבחנו כל ההשפעות האפשריות. יואל בריס, לשעבר היועץ המשפטי של משרד האוצר, נבחר לראש הרשות, שצפויה להעסיק 50 עובדים, ולהתחיל לפעול ב־1 בינואר 2023. שינוי דרכי עבודה של פקידי ממשלה הוא משימה מורכבת, שמלבד הבנה מקצועית תדרוש מבריס גם הבנה פוליטית.
לבריס ניסיון עשיר בליווי רפורמות ענק ממשלתיות (הרפורמה בקרנות הפנסיה הוותיקות ב־2003, הרפורמה בשוק ההון ב־2005, הסדרת הרגולציה על פעילות פיננסית חוץ־מוסדית) ובתהליכי עבודה וניהול מו"מ בין משרדי ממשלה. עם זאת, יש החוששים ש־20 שנות עבודה באוצר יובילו אותו להטות את הכף לטובת עמדת האוצר במקרה של מחלוקת, או לכל הפחות יצבעו אותו כנציג של האוצר ויקשו על שאר המשרדים לתת בו אמון.
שלושה אתגרים מרכזיים יקבעו איזה חותם תטביע רשות הרגולציה: עד כמה היא תצליח להעמיק את עבודת משרדי הממשלה לפני כל חקיקה; עד כמה היא תביא בחשבון שיקולי הגנה על הסביבה; ועד כמה היא תצליח להחיל שקיפות על עבודתה ועל עבודה משרדי הממשלה.
החלטת ממשלה מ־2014 מחייבת את כל המשרדים לפרט את המוטיבציה מאחורי כל חוק או תקנה, כולל שיתוף הציבור, ולקיים שיח עם כל מי שהדבר משפיע עליו. את כל התהליך הזה המשרד נדרש לפרט בדו"ח RIA ("חקיקה חכמה") ולפרסם לציבור הרחב. אלא שלפי דו"ח של הצוות הבין־משרדי לרגולציה חכמה, ב־2020 רק 64% מהחוקים והתקנות עברו את התהליך הזה.
"ככל שהרגולציה בעלת השפעה משמעותית יותר על המשק, כך תהליך הגיבוש שלה ברמה נמוכה יותר", נכתב בדו"ח של עמותת "רווח נקי". דוגמה לכך היא ההחלטה לחייב הורים להתקין מערכת בטיחות למניעת שכחת ילדים ברכב. בדו"ח ה־RIA של ההחלטה לא ניתנה שום דוגמה לכך שהמהלך הוכיח את עצמו במדינות אחרות, ולא נבחנו כראוי חלופות זולות יותר. ההחלטה נבלמה בסופו של דבר בעקבות לחץ ציבורי.
לפי הדו"ח של הצוות הבין־משרדי לטיוב רגולציה, בשנים 2018-2016 פוטנציאל החיסכון על ידי תהליכי טיוב רגולציה עמד על 4.1 מיליארד שקל, אך מכיוון שמרבית התוכניות לא יושמו כראוי - החיסכון בפועל היה 2.35 מיליארד שקל בלבד.
עד סוף השנה רשות הרגולציה צריכה לפרסם למשרדי הממשלה הנחיות לביצוע מחקר מקדים לכל החלטה חדשה, בתקווה שהדבר יוביל לחוקים ולתקנות מנומקים יותר והגיוניים יותר. ככל שהיעדים של רשות הרגולציה יהיו ניתנים למדידה, יגדלו סיכויי הצלחתה.
יועצים משפטיים של שישה משרדי ממשלה וח"כים מהצד השמאלי הביעו חשש כי רשות הרגולציה, שתורכב בעיקר מנציגי משרדי האוצר והמשפטים, תדחק לשוליים שיקולים כמו הגנה על הסביבה או על בריאות הציבור לטובת שיקולים כלכליים. ההחלטות הבאות של רשות הרגולציה הולכות לקבוע עד כמה החשש הזה יתגשם.
ההנחיות החדשות שהרשות תפרסם לכל משרדי הממשלה יכולות להתמקד בחישוב ההשפעה הכלכלית של חוקים חדשים, סיכונים וחלופות אפשריות, אך הן גם יכולות לחייב את המשרדים לחשב את ההשפעה על הסביבה, למשל לחשב היקפי פליטת פחמן או יצירת אשפה שהחוקים החדשים יגררו. הדגש שהרשות תשים על כל הנחיה הוא שיקבע עד כמה משרדי הממשלה יתחשבו בה. אין ספק שמשרדי הממשלה חייבים לבחון טוב יותר את ההשפעות הכלכליות של כל רגולציה חדשה, ולבדוק דרכים יצירתיות להפחתת אכיפה, אבל לרשות יש גם הזדמנות לוודא שכל משרד יבחן אינטרסים ציבוריים נוספים.
לרשות הרגולציה יש פוטנציאל להגדיל במידה ניכרת את השקיפות בעבודת הממשלה, ולצמצם את השפעות הלוביסטים. על פי חוק הרגולציה, הרשות נדרשת בחודשים הקרובים לקבוע כיצד תפרסם את רשימת הגורמים שהיתה איתם בקשר בעת בחינת עבודתם של משרדי הממשלה. אם הרשות תחליט לקחת סעיף זה ברצינות, ותקבע למשל שהיא נדרשת לפרסם בתדירות גבוהה רשימה של כל הגורמים שפנו אליה ואת נושא השיחה עמם, היא תוכל לצמצם את היכולת של גורמים חיצוניים להשפיע עליה.
בנוסף לכך לרשות הרגולציה יש הכוח להחיל שקיפות דומה על שאר משרדי הממשלה. היא יכולה לחייב כל משרד לפרסם את הגורמים שעמם נועד במהלך תהליך החקיקה, ולפרט מאיפה הגיעו מקורות המידע שעליו הסתמך. מידתה השקיפות תיקבע בתחילת דרכה של הרשות, ולאחר מכן כבר יהיה לה הרבה יותר קשה לחייב את המשרדים להגביר את השקיפות. לבריס יש כעת הזדמנות ליישם את כוונת המחוקקים, ולכוון זרקור ענק על בעלי האינטרס הזרים שמנסים להשפיע על החלטות משרדי הממשלה.