סגור
שיחת זום
שיחת זום. בקרוב - מערך משלים של שיעורים דיגיטליים בהתאמה אישית (גטי)

משרד החינוך מציע: שיעורי עזר מקוונים במקום מורים שחסרים

המשרד יפתח בית ספר מקוון שישמש לשיעורי עזר למתקשים ושיעורי העשרה למתקדמים, אבל גם כדי להתגבר על המחסור במורים. לטענתו, בית הספר הווירטואלי יסייע לסגור פערים אבל הניסיון מראה שלימודים מקוונים רק מרחיבים אותם

משרד החינוך יפתח בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ד 2023/4) לראשונה בית ספר וירטואלי חינמי בו צפויים בשלב ראשון ללמוד כ-180 אלף תלמידים ותלמידות מכל רחבי הארץ, החל מכיתה ז' ועד כיתה י"ב. לדברי מנכ"ל המשרד אסף צלאל מדובר במערך משלים של שיעורים דיגיטליים בהתאמה אישית, שיכלול אפשרות של חזרה על החומר בכיתות, הרחבה, שעורים פרטיים למתקשים ואף קורסים עם קרדיט אקדמי שיהוו תחליף לבגרות. כן ישמש בית הספר הווירטואלי כפתרון למחסור במורים אם באמצעות לימודים מרוחק לבתי ספר ביחוד בפריפריה שאין להם מורה במקצוע ואם בפתיחת מגמות לימוד אזוריות.
השיעורים בבית הספר הווירטואלי יועברו בשפה העברית והערבית בידי מורים ומורות מומחים במקצועות לימוד שונים ובכלל זאת מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה. במשרד אומרים שהשימוש בסביבת למידה טכנולוגית מתקדמת, תאפשר לתלמידים לפתח כישורי למידה ומיומנויות למידה עצמאיים ותאפשר למורים לבצע מעקב שוטף אחר קצב ההתקדמות של התלמידים.
בפועל הניסיון מהקורונה מוכיח שדווקא תלמידים מהפריפריה והחברה הערבית מתקשים יותר להשתמש בשירותים וירטואליים. עוד אמר צלאל שבשל היכולת להשתמש בסרטונים שוב ושוב זה צפוי להיות פרויקט יעיל במיוחד במונחי עלות תועלת.
שר החינוך, יואב קיש, אמר ש"בית הספר יעניק שירותי תגבור לימודיים ללא כל עלות שיאפשרו לתלמיד לקבל סיוע בכלל המקצועות מכל מקום ובכל זמן. המהלך יקל על ההוצאות הרבות איתם מתמודדים ההורים, ויעניק לתלמיד ללא קשר ליכולות הכלכליות של הוריו את האפשרות לקבל הזדמנות שווה להצליח בכל מקצוע בו יבחר".
צלאל אמר ש"בית הספר הווירטואלי מאפשר לנו להנגיש שירותי חינוך מתקדמים ושוויוניים לכלל התלמידים, בדגש על תלמידי הפריפריה ותלמידי החברה הערבית. באופן זה מערכת החינוך תצמצם את הפערים החברתיים ותאפשר הזדמנות שווה לכל תלמידה ותלמיד".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ש"אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה האינטרנטית שהולכת ומתפתחת כדי להעניק חינוך מותאם לכל ילד וילדה. יהודים וערבים, חרדים וחילונים, באמצעות תכניות לימוד עם המורים והמורות הטובים ביותר. אני רוצה שההורים יכירו את זה". לדבריו, "יש כאן דבר בפוטנציה שיכול להיות מהפכני. כלומר, כל תלמיד ותלמידה יוכלו ללמוד טוב יותר באמצעות הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, כולל בינה מלאכותית".
שרת החינוך לשעבר, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, אמרה בתגובה שמדובר ב"בלון של פייק, המערך הווירטואלי כבר קיים. חלאס למחזר, תחדשו". לדבריה, "הכל פייק בממשלת נתניהו. מערך וירטואלי קיים עוד לפני שאני הגעתי למשרד והמשיך להתרחב בתקופת הקורונה ולאחריה. ‏אם בחמישה בלונים עסקינן אז אצל נתניהו זה מעשה בשישה בלונים - אתה הבלון השישי, המלא באוויר חם של פייק שלא נגמר".