סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת הממשלה 25.6.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו. הבלונים נקרעים (צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)

פרשנות
בסוף זה חוזר אליו: "מעשה בחמישה בלונים" בגרסת נתניהו

ראש הממשלה הקריא בשבוע שעבר במליאת הכנסת את הסיפור מאת מרים רות בגרסה הפוליטית שלו תוך שהוא לועג לראשי האופוזיציה; אבל הוא עצמו מפריח את הבלונים - גם לעבר שותפיו בקואליציה, בית המשפט, הציבור וארה"ב; האינטרס הוא לכבות שריפות, אבל הכלונים עלולים להיקרע; זה לא יעצור אותו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הקריא בשבוע שעבר במליאת הכנסת את הסיפור "מעשה בחמישה בלונים", שאותם הקדיש לראשי מפלגות האופוזיציה: יאיר לפיד, בני גנץ, מרב מיכאלי, איווט (כך פנה אליו) ליברמן, ומנסור (בלי להזכיר את שם משפחתו - עבאס).
בסופו, קרא לצהלות והצחוקים של הח"כים מהקואליציה "בום טראח. מה קרה? הבלון התפוצץ. הבלון נקרע".
מי שעקב באחרונה אחר נתניהו, יכול לגלות שהוא מפריח בלונים לא רק לעבר האופוזיציה, אלא גם לעבר שותפיו בקואליציה, בית המשפט והציבור. נתניהו בעצם מסובב את כולם, ובכל פעם מפריח בלון למאן דהוא לפי האינטרס המיידי שלו, להרגיע את מי שלו מוקדש הבלון.
לפי הסיפור המקורי שכתבה מרים רות כל הילדים וכל הבלונים יצאו לטיול.
נתניהו הפריח בשבוע שעבר את הבלון הראשון, הכחול, לממשל האמריקאי. בראיון מקיף לעיתון האמריקאי ה"וול סטריט ג'ורנל", הכריז לגבי חוק פסקת ההתגברות (שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ) - "זה בחוץ". כלומר לא יחוקק כחלק צעדי ההפיכה המשפטית שאותם חזר לקדם במרץ. "העפתי את זה", הודיע והבהיר שהוא ימשיך לקדם את התוכנית כולה. עוד הודיע כי התוכנית המקורית (של שר המשפטים יריב לוין לפיה יהיה רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים) לא תמומש. "נעשה לא נחזור למתווה המקורי, נעשה משהו אחר". אבל הוא לא יודע איך. הבלון הזה נועד להרגיע את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (שהזמין את הנשיא יצחק הרצוג לבית הלבן באמצע יולי) ולזכות גם הוא בהזמנה ממנו.
הבלון השני, הצהוב, מפריח נתניהו לאריה דרעי, לבצלאל סמוטריץ' ולאיתמר בן גביר. נתניהו אמנם מבקש לרכך את הנוסח של הצעת החוק סביב עילת הסבירות שנדון בשבוע שעבר בוועדת החוקה (למורת רוחם שקובלים שזה מה שייצא מהרפורמה בסופו של דבר). אבל כל נוסח שיחוקק יאפשר בסופו של דבר לדרעי לחזור לשולחן הממשלה.
הבלון השלישי, הסגול, נשלח ליצחק גולדקנופף ומשה גפני בהבטחה לחקיקת "חוק גיוס", שיאפשר פטור גורף המוני לתלמידי הישיבות. השניים כועסים עליו שנסוג מההסכם הקואליציוני לחקיקת חוק פסקת ההתגברות, שתמנע את ביטול החוק. במפלגות החרדיות טוענים שהם בעצם בני ערובה בידיו לחקיקת ההפיכה, כשאת פסקת ההתגברות (שהתפוצצה כמו בלון) הוציא נתניהו החוצה.
הבלון הרביעי, הירוק, משגר נתניהו לחבריו בליכוד, לבית המשפט המחוזי בירושלים וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. לאחר שהשופטים במשפטו הציעו "לשקול חזרה מסעיף השוחד" בתיק 4000 הוא מאותת שהוא לא מתכוון לפרוש. אם יריב לוין מתכנן להחליף אותו, הוא יצטרך להמתין. נתניהו גם אינו מתכוון לוותר על הורדת סעיף השוחד (כמו גם הרחקה מהפוליטיקה) בהסדר טיעון, אם יהיה.
הבלון החמישי, האדום, הוא מפריח לעבר המוני המפגינים, ו"חצי העם" תוך שהוא מאותת שהוא שועט קדימה. זאת למרות, שבמתק שפתיים הכריז בראיון בשבוע שעבר ש"אני קשוב לרחשי הציבור". האמנם?
נתניהו עצמו עדיין לא יודע לאיזה כיוון ולמי הוא ימשיך להפריח בלונים כדי להשיג את יעדיו. אם יתמיד בבלונים לביידן, יכעסו עליו שותפיו לקואליציה, אף שהם יודעים שכעת אין להם אלטרנטיבה שלטונית.
לכן הוא מפריח הרבה בלונים, לכל עבר. אבל, כמו בסיפור המקורי: "בום טראח מה קרה? הבלון התפוצץ הבלון נקרע". בסופו של דבר כל הבלונים שלו עלולים להתפוצץ לו בפרצוף.
העובדה שהוא לא מקפיא מהלכי ההפיכה המשפטית משסעת את העם, הדולר מזנק, חברות דירוג האשראי שאינן אוהבות חוסר ודאות מתמשך עלולות להוריד את דירוג האשראי. המשמעות היא שהציבור והמשק ניזוקים. נוסף על כך, המצב הביטחוני מחריף, ביטחון הפנים "על הפנים" והמפכ"ל בדרך הביתה.
נתניהו בפנותו אל כל אחד ראשי האופוזיציה ניחם אותם "מחר תנפח לך בלון אחר". לא נורא. גם נתניהו ינפח בלון אחר וחוזר חלילה.