סגור
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (צילום: יואב דודקביץ)

בעקבות התנגדות יועמ"שית הכנסת: רוטמן ייאלץ לחוקק את חוק היועמ"שים בנתיב הרגיל

שגית אפיק קבעה כי לא ניתן לחוקק את הצעת החוק של יו"ר ועדת החוקה כהצעת חוק של הוועדה, ולכן יש לחוקקה כהצעת חוק פרטית. בעקבות זאת רוטמן הודיע כי לא יקדם בשלב זה את ההצעה דרך הוועדה. לצד זאת, אפיק אישרה שניתן לחוקק כהצעת חוק של ועדת החוקה את ההצעה של רוטמן לרפורמה במערכת המשפט

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, קבעה היום (ד') כי לא ניתן לחוקק כהצעת חוק של ועדת החוקה, חוק ומשפט את הצעת החוק המשנה את מעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, שהוגשה על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית). המשמעות: יש לחוקקה כהצעת חוק פרטית, שצריכה לעבור גם קריאה טרומית לפני שמגיעה לשלוש ההצבעות במליאת הכנסת. בעקבות זאת רוטמן השיב לה כי כבר החליט שלא לקדם בשלב זה את ההצעה דרך הוועדה.
הצעת החוק האמורה מציעה לאפשר לשרים למנות יועצים משפטיים כמשרות אמון, בלא צורך להיות מחויבים לחוות הדעת של היועצים המשפטיים במשרדים. אפיק כתבה לרוטמן כי "על פניו נראה כי סוגיית מעמדו ותפקידו של היועץ המשפטי לממשלה, שאינם מוסדרים בחקיקה כיום, הולמת יותר הסדרה בחקיקה רגילה ולא בחוק יסוד, וקביעתו של הסדר זה בחוק יסוד הממשלה נראית כמעט מאולצת".
לצד זאת, אפיק אישרה שניתן לחוקק כהצעת חוק של ועדת החוקה את הצעת חוק יסוד השפיטה, כך שתהיה טעונה הצבעה בשלוש קריאות בלבד במליאה. מדובר בהצעה העוסקת בין היתר בשינוי הדרך לבחירת שופטים, חקיקת "פסקת התגברות" וצמצום עילת הסבירות של בג"ץ. "אמנם הליך של הצעת חוק מטעם ועדה בכלל וקידום הצעה לתיקון חוק יסוד כהצעה מטעם ועדה בפרט אינם מתרחשים תדיר, אך אין בכך כדי לקבוע שחל איסור לקדם את הנושאים כאמור בדרך של הצעת חוק מטעם הוועדה", כתבה אפיק.
עם זאת, אפיק קבעה כי "כיוון שבהצעת החוק מוצע לתקן הסדרים רבי שנים, ומכיוון שעסקינן בנושא אשר מעורר מחלוקת ציבורית עזה, הרי שהדבר מחייב ביתר שאת שהליך הכנת הצעת החוק לקריאה הראשונה ייעשה תוך שמיעת ושקילת כל העמדות כך שיתקיים דיון משמעותי על כלל הסוגיות והשלכותיהן כפי שהועלו על ידי כלל המשתתפים בדיונים, וכל זאת באופן שיאפשר לחברי הכנסת לשקול את נושאי ההצעה בכובד ראש, כך שהתוצר הסופי שיונח על שולחן הכנסת להצבעה בקריאה הראשונה יהיה תוצר הדומה לתוצר של הצעת חוק ממשלתית שטרם הנחתה על שלחן הכנסת עוברת תהליך ממושך בממשלה. לפיכך לצד האפשרות לקיים את הדיונים בהצעת חוק זו מטעם הוועדה, יהיה עליך להקפיד על שימוש נאות בדרך זו תוך קיום דיוני עומק ביחס לכלל הסוגיות שייכללו בנוסח לקריאה הראשונה".
רוטמן שיגר בתגובה מכתב אל אפיק שבו ציין כי אינו שותף לעמדתה ביחס לחקיקת חוק היועצים המשפטיים וכי "שיקול הדעת המצוי ביד הכנסת, לרבות בידי ועדת החוקה, בדבר הנושאים המתאימים לחקיקה כחוק יסוד הינו כמובן רחב ביותר". עם זאת, הוא ציין כי כבר הודיע בוועדה כי בשלב זה לא יקדם את הצעת החוק הזו במסלול של הצעת חוק מטעם הוועדה.
עוד הודיע רוטמן שבכוונתו להמשיך לקדם את הצעת החוק לרפורמה משפטית דרך הוועדה. יצוין כי הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה הודיע שיוכל להגיש חוות דעת בעניינה רק ביום ראשון הקרוב. עוד בטרם קבלת עמדתו, קיים רוטמן בתחילת השבוע שני דיונים של הוועדה בהצעת החוק הזו.
שר המשפטים יריב לוין צפוי להציג בסוף פברואר 2023 לקריאה ראשונה את הצעת החוק לרפורמה במערכת המשפט. בקואליציה מבקשים להשלים את החקיקה בקריאה השנייה והשלישית עד סוף מרץ 2023 (מועד יציאת הכנסת לפגרת הפסח). מדובר בלוח זמנים שאפתני לנוכח ההתנגדויות הרבות להצעת החוק, ולפיכך ועדת החוקה תתכנס לדיונים מרתוניים. בקואליציה מבקשים לחוקק את הצעת החוק הזו עוד בטרם חקיקת חוק תקציב המדינה, המיועדת לסוף מאי 2023.