סגור

פרשנות
נדרש חוק ייעודי כדי להטיל סנקציות על אוליגרכים בישראל

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי ארה"ב ומדינות המערב", אולם נכון לעכשיו לישראל אין מנגנון חוקי להטלת סנקציות, ובהן על אוליגרכים רוסים

לישראל אין מנגנון חוקי להטלת סנקציות ובהן על אוליגרכים רוסים, וכתוצאה מכך, היא לא יכולה כעת להחרים רכוש כמו מטוסים, יאכטות או דירות ולהפעיל צעדים נגדם כפי שעושות מדינות המערב.


לפיכך, כדי שישראל תוכל לנקוט בסנקציות יש צורך בחקיקה מיוחדת בעניין, ולא נראה שזו מתרקמת. הכנסת יצאה אמנם לפגרת הפסח בשבוע שעבר, אך אם הממשלה רוצה בכך, היא תוכל לחוקק את החוק בעניין במהירות רבה, גם בפגרה.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
שר החוץ, יאיר לפיד: ""ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות" - האמנם?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דומה שלמקבלי ההחלטות בישראל לא אצה הדרך, ובינתיים, "ישראל הולכת בין הטיפות". מצד אחד היא לא רוצה להרגיז את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ומאידך היא לא רוצה להכעיס את ארה"ב ומדינות המערב.
שר החוץ יאיר לפיד אמר שלשום בהצהרה משותפת עם איוואן קורצ׳וק, שר החוץ של סלובקיה, במשרד החוץ בברטיסלבה, כי "ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי ארה"ב ומדינות המערב". משרד החוץ מרכז את הנושא, אבל למאמץ שותפים גם בנק ישראל, משרד האוצר, משרד הכלכלה, רשות שדות התעופה, משרד האנרגיה וגורמים נוספים. בראשות הצוות עומדת המשנה ליועץ המשפטי של משרד החוץ קרן שחר. הצוות הזה בעצם קובע את המדיניות שתופעל בישראל, אבל כאמור, די בזהירות.
הנה, השבוע נחת בישראל האוליגרך רומן אברמוביץ, שהוא אזרח ישראלי. בהיעדר צו מעצר או איסור אחר שימנע את כניסתו לישראל, לא ניתן היה לפעול כנגדו. גם המטוס שבו הגיע לא נכלל ברשימת המטוסים שארה"ב מעוניינת להחרים.
זאת ועוד. בינתיים, אין הנחייה חדשה למנוע נחיתת מטוסים פרטיים בישראל. משרד התחבורה בראשות השרה מרב מיכאלי המופקדת על רשות שדות התעופה פועל לפי ההנחיות בעניין של משרד החוץ. כך, אברמוביץ, שלפי ידיעות שהה בישראל 24 שעות בלבד, יכול היה להיכנס לארץ ולצאת באין מפריע.
באשר לבנקים, גם הם מתנהלים בזהירות. מחד, הם לא רוצים להיות מזוהים עם מי שמפר סנקציות, כי בכך יעוררו את זעמה של ארה"ב. הבנקים מבינים שהם לא יכולים לאפשר מצב שבו יהיו העברות כספים מסיביות של אוליגרכים לישראל. מאידך, הם לא רוצים לשמש מעקף לסנקציות.
מבנק ישראל נמסר כי "בנק ישראל מצוי בקשר שוטף עם כל הגורמים הרלוונטיים בארץ ובחו"ל בנוגע להתפתחויות הכלכליות השונות על רקע המצב באוקראינה. הבנק מנטר כל העת את ההתפתחויות במערכות התשלומים, בשווקים ובמערכת הפיננסית".