סגור
אביעד שניידרמן מייסד משותף ומנכ"ל Aura Air
מנכ"ל אורה סמארט אייר, אביעד שניידרמן

נגמר האוויר: אורה סמארט אייר נקלעה לחדלות פירעון בשל חובות של 49 מיליון שקל

החברה שעוסקת בפיתוח מכשירים לטיהור אוויר פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה דחופה למתן צו לפתיחת הליכים; בין הסיבות למצב אליו נקלעה היא מונה את סביבת הריבית הגבוהה, לקוחות שמסרבים לשלם וביטול מיזוג מתוכנן עם חברת מולקיול האמריקאית; בין משקיעיה: יונתן קולבר ויובל ברונשטיין, שהיה מנכ"ל עזריאלי

חברת אורה סמארט אייר הציבורית, אשר עוסקת בפיתוח מכשירים לטיהור אוויר, הגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה דחופה למתן צו לפתיחת הליכים ולהפעלת החברה לזמן קצר לשם הבראתה, זאת לאחר שנקלעה לחדלות פירעון בעקבות חובות של כ-49 מיליון שקל. מהבקשה עולה כי בין נושיה נמנים בנק מזרחי, לו חבה החברה כ-10 מיליון שקל. כן קיים חוב לעובדים בסך נטען של כ-370 אלף שקל. בעקבות הגשת הבקשה צנחה מניית החברה ב-21.5% במסחר בבורסת תל אביב.
אורה סמארט אייר היא סטארט-אפ ציבורי שהוקם בשנת 2018. ביוני 2021 הונפקה החברה ומאז נסחרות מניותיה בבורסה לניירות ערך בתל אביב כאשר 51.62% ממניותיה מוחזקים בידי הציבור והיתר על ידי בעלי עניין בחברה. נכון למועד זה, מעסיקה החברה 12 עובדים בישראל. המנכ"ל הוא אביעד שניידרמן ובין המשקיעים בחברה נמנים אנשי העסקים יונתן קולבר ויובל ברונשטיין, שהיה בעבר מנכ"ל קבוצת עזריאלי.
מהבקשה עולה כי מהקמתה של החברה ועד להנפקתה הושקעו בה על ידי בעלי מניותיה ומשקיעים אחרים סכום מצטבר של למעלה מ-8 מיליון דולר.
במסגרת הבקשה שהגישה החברה באמצעות עורכי הדין שי גליקמן ויונתן גמרניק היא טענה כי היא נחשבת למובילה בתחומה ופיתחה טכנולוגיה חדשנית וייחודית של סינון וטיהור אוויר בסביבה תוך מבנית. לפי התיאור שמסרה, "מוצרי החברה מסונכרנים לפלטפורמה טכנולוגית ייחודית, אשר גם היא פרי פיתוחה של החברה, והם מאפשרים למשתמש הקצה לנהל את פעולת המוצר".
החברה טוענת כי הבקשה מוגשת בדחיפות, וזאת לנוכח חדלות הפירעון החריפה שאליה נקלעה, וכן לנוכח איום ממשי שנשקף לקיומה והצורך הדחוף במינוי נאמנים הנדרשים לאיתור משקיע או רוכש בטווח הזמן המיידי והצלת נכסיה ופעילותה.
החברה מציינת כי מטבע הדברים דווקא התפרצות נגיף הקורונה הביאה לגידול משמעותי בהכנסותיה וכך היא סגרה את שנת 2021 במחזור הכנסות של כ-11.5 מיליון דולר, זאת בהשוואה להכנסות של כ-3.78 מיליון דולר בלבד בשנת 2020. החברה מציינת עוד כי בין בגורמים שהובילו אותה לקשיים ניתן למנות את המיתון הגלובלי וסביבת הריבית הגבוהה שהובילה לעלייה בעלויות המימון; קשיים בגביית לקוחות שממאנים לשלם את יתרת חובם כלפי החברה ועוד. כמו כן עסקת מיזוג עם חברה ציבורית אמריקאית בשם מולקיול בוטלה. לפיכך לא נותר לחברה מנוס אלא לעתור להגנתו של בית המשפט.
השופטת נועה גרוסמן ביקשה מהממונה על חדלות הפירעון למסור את תגובתו עד מחר.