סגור

בלעדי
בועז יונה ביקש פטור מחובות: "שמח ששיחק המזל לרוכשי הדירות בחפציבה, אבל מה איתי?"

מנכ"ל ובעלי קבוצת הנדל"ן חפציבה שקרסה ב-2007 פנה לבית המשפט המחוזי שדן בתיק פשיטת הרגל שלו, וביקש לפטור אותו מחובותיו, "מחירי הדירות קפצו במקומות מסוימים גם ביותר מ-250 אחוז, אבל מה איתי? לא מגיע למשפחתי לראות אותי מחייך"? כתב במכתב שהוגש לביהמ"ש עם פרוץ הקורונה ונחשף עתה. השבוע הכנ"ר הודיע כי "אין מקום לדון בבקשת בועז יונה למתן הפטר"

עם פרוץ מגיפת הקורונה במרץ 2020 יזם הנדל"ן לשעבר בועז יונה פנה במכתב אישי לבית המשפט המחוזי בירושלים ולשופט אביגדור דורות, שדן בתיק פשיטת הרגל שלו מזה כמעט 15 שנים, וביקש שוב לתת לו הפטר. כלומר, לפטור אותו מחובותיו. השבוע הבהירה לו המדינה שזה לא עתיד לקרות בקרוב.
"לא נראה לי שזה יהיה מידתי ונכון להשאיר אותי בכל השנים של החקירות במצב של פושט רגל", כתב יונה במכתב שהוגש במסגרת נספח לבקשה שהגיש במרץ 2020 ונחשף עתה. יש לשער שחלקים במכתב לא ממש ימצאו חן בעיניי הנושים או רוכשי הדירות בתיק בו נטען כי היקף החובות שנתבעו הוא בסך של כ-1.8 מיליארד שקל. "לא נראה לי הגיוני וראוי שאדם, שעם כל ההכפשות עליו בנה שכונות שלמות לאזרחי ישראל ושילם את חובו לחברה, צריך לסיים את חייו כפושט רגל עד יום מותו ללא כל תועלת לנושים".
עוד ציין יונה במכתבו: "אני מאוד שמח ששיחק לכל רוכשי הדירות שרכשו בחפציבה המזל שהמחירים מ-2007 קפצו במקומות מסוימים גם בכ-250 אחוז ואף יותר (מה שעוזר מאוד לדיירים שנטלו משכנתאות). אבל כבודו, מה קורה איתי? עם משפחתי? היום אני כבר סבא. לא מגיע להם לראות אותי גם מחייך חיוך אמיתי.. שילמתי את חובי לחברה. אין לי דבר או חצי דבר... איפה הצדק?.. לא ברור לי למה לא מגיע גם לי שיקצבו לי את העונש. גם לרוצחים קוצבים את זמנם, לכן כבוד השופט נראה לי שהגיע הזמן שגם לי יקצבו את שנותיי כפושט רגל... די! כבוד השופט - כלו כוחותיי".
בועז יונה, מי שהיה מנכ"ל ובעלי קבוצת הנדל"ן מהגדולות בישראל, חפציבה, והורשע בעבירות מרמה וגניבה שהביאו לקריסה המהדהדת של חפציבה בשנת 2007 ולפגיעה באלפי רוכשי דירות, עוכב לחקירה בתחילת ינואר 2022 בחשד לעבירות של הונאת נושים, מרמה במסגרת הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. מנגד, טענו באי כוחו כי הטענות נגד יונה ממוחזרות ועד כה בתי המשפט לא מצאו ממש בטענות שהועלו כנגד יונה וכי הוא פועל כדין.
יונה (61) חשוד כי פעל כביכול לאורך שנים על מנת להסתיר את הכנסותיו ונכסיו – בסכום כולל שנאמד בעשרות מיליוני שקלים - מפני הנושים שלו במהלך הליכי פשיטת הרגל. קבוצת חפציבה קרסה ב-2007 וכנגד יונה אישית נפתח תיק פשיטת רגל והוא הוכרז פושט רגל. החובות שנתבעו מיונה במסגרת הליכי פשיטת הרגל בהם הוא מצוי, מסתכמים ב-1.8 מיליארד שקל, בין השאר לכל הבנקים הגדולים.
קבוצת חפציבה, שתחתיה פעלו כמה חברות, היתה בראשית שנות האלפיים אחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל. קריסתה טלטלה את הענף כולו. נגד יונה הוגש כתב אישום בפרשה ובמסגרת הסדר טיעון שנחתם עמו ביולי 2008 הוא הודה בשורה של עבירות פליליות. בית המשפט המחוזי גזר על יונה שבע שנות מאסר ותשלום קנס של 8 מיליון שקל ללקוחותיו, שהופחת בערעור בעליון ל-4 מיליון שקל. במרץ 2012 הוא שוחרר לאחר שנוכה שלישי ממאסרו על התנהגות טובה ועקב צפיפות בבתי הסוהר.
1 צפייה בגלריה
בועז יונה במרכז אחרי שנלכד ב איטליה והובא ל ישראל אוגוסט 2007
בועז יונה במרכז אחרי שנלכד ב איטליה והובא ל ישראל אוגוסט 2007
בועז יונה במרכז אחרי שנלכד והובא לישראל אוגוסט 2007
(צילום: ניר כפרי )

"מנקה בתי שימוש ופחי אשפה"

עוד כתב יונה: "כבוד השופט ניהלתי אימפריית בנייה שייצרה כ-1,000 דירות בשנה שרובן היה לזוגות צעירים. עבדתי ימים כלילות רק כדי לעמוד בהתחייבויות. בין יום הפכתי להיות אסיר שמנקה בין היתר בתי שימוש ופחי אשפה".
יונה מתייחס במכתבו ממרץ 2020 לחקירות הכנ"ר, עוד בטרם עוכב לחקירה בינואר האחרון על ידי חוקרי המשטרה וחוקרי היחידה הארצית לחקירות של הממונה על חדלות פירעון בחשד להונאת נושים. "בשנה האחרונה מאז כניסת החקירות האינטנסיביות השתנו לנו החיים... לדאבוני אין לי מקצוע, לאחר שהשתחררתי מהכלא היה לי קשה מאוד למצוא עבודה הייתי תקופה מסוימת מנוי באול ג'ובס, ולא היה מקום שהסכים להעסיק אותי. התמזל מזלי שמצאתי שני מעסיקים שהסכימו שאעבוד אצלם.... אני מבקש שהחוקרים ימשיכו לחקור... ואם יתגלה משהו שבמקרה שייך לי יילקח לקופת הכינוס". והחוקרים אכן המשיכו לחקור.
בהודעה שהגיש לפני מספר ימים הכנ"ר לבית משפט באמצעות עו"ד ציפי סלומון-דרמר מצוין כי "התנהלה מזה תקופה חקירה סמויה כנגד בועז יונה בחשד לביצוע עבירות פליליות על פי פקודת פשיטת הרגל. ב-3 בינואר 2022 הפכה החקירה לגלויה. ברי, כי עתה, משהפכה החקירה לגלויה ונוכח החשד לביצוע עבירות על פי פקודת פשיטת הרגל ועד להתבהרות החשדות, אין מקום לדון בבקשת בועז יונה למתן הפטר" .

"מדובר בסכום כסף מגוחך"

בתוך כך נודע כי המנהל המיוחד, עו"ד יצחק מולכו הגיש לפני מספר ימים לבית המשפט בקשה להורות על תפיסת סך של 900 יורו במזומן שנמצאו בביתו של יונה והעברתם לקופת פשיטת הרגל. מולכו מציין בבקשה כי הכספים נתפסו ומדובר בכספים שפושט הרגל יונה לא דיווח עליהם. תגובתו של יונה לא אחרה לבוא. באמצעות עו"ד רון סמוראי הגיש השבוע יונה תגובה במסגרתה טען כי יש לדחות הבקשה. "עסקינן בבקשה קנטרנית שהיא חלק מתהליך התעמרות של ממש בחייב. מעבר לעובדה שמדובר בסכום כסף מגוחך, שכלל אינו מצדיק את הגשת הבקשה, אזי אין מדובר בכספים של בועז יונה...ב-3 בינואר 2022 פשטו חוקרי הכנ"ר על ביתם של תמר ובועז יונה. בניגוד לנטען על ידי המנהל המיוחד אין מדובר בחקירה סמויה שהפכה גלויה אלא בחקירה שהיא גלויה ממרץ 2019, מועד בו פשטו חוקרי הכנ"ר על ביתו של החייב...עסקינן בחקירה הנמשכת כבר שלוש שנים, ללא כול תוצאות".
עוד נטען בתגובתו כי הכסף שנתפס הוא של תמר יונה. "כזכור, הגברת תמר יונה אינה פושטת רגל, היא עובדת ומשתכרת ורשאית לחיות ולעשות בכספיה כראות עיניה. הסכום שנתפס ברשות תמר יונה לא חייב דיווח מיוחד כלשהו...האם יש הוראה חוקית המונעת המרה של מטבע ישראלי למט"ח?... מדובר בפעולה בריונית, מתעמרת, משפילה ואין מאחריה כל מטרה לבד מהטרדה ופגיעה במשפחת בועז יונה אך ורק לשם הפגנת כוח, הכול משום שהחייב ביקש לסיים את ההליכים בעניינו – הליכים שנמשכים כבר יותר מ-15 שנים", נטען.
בא כוחו של בועז יונה, עו"ד רון סמוראי מסר בתגובה: "הליכי פשיטת הרגל של בועז יונה נמשכים מעל 15 שנים ללא כל תכלית. כל נכסיו מומשו לפני שנים רבות והוא שילם גם פיצוי בסך 4 מיליון שקל, שנפסק לשם פיצוי רוכשי הדירות. בניגוד לנטען על ידי הכונס הרשמי, החקירה החלה בתחילת 2019 לאחר שיונה ביקש לסיים את ההליכים בעניינו. מסיבה לא ברורה, מסרבים הכנ"ר והמנהל המיוחד להרפות ממנו ומגלגלים חקירה במשך שלוש שנים ארוכות מבלי שיש בה ממצאים ממשיים ושעלותה גבוהה מתועלתה. לבועז יונה לא נותרו נכסים להסתיר והוא אינו מסתיר נכסים וכופר בחשדות המיוחסים לו. אין לנו ספק כי גם סבב חקירות זה יסתיים ללא תוצאות. אנו סבורים כי אין כל סיבה לנהל הליכי פשיטת רגל נגד אדם משך 15 שנים, וגם לבועז יונה מגיע לנסות ולשקם את חייו וחיי משפחתו לאחר שנים כה רבות".
מהממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים נמסר: "ענייניו של בועז יונה נידונים בבית המשפט. לעמדת הכונס הרשמי אין מקום לאפשר לחייב שהותיר אחריו נושים רבים ואשר חובותיו נוצרו במרמה, לקבל הפטר מחובותיו בטרם תמוצה החקירה הפלילית בעניינו שעניינה, בין היתר, חשד לביצוע עבירות פשיטת רגל והסתרת נכסים במטרה להימנע מפירעון החובות לנושיו".