סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת ממשלה 27.8.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: EPA/MENAHEM KAHANA / POOL)

פרשנות
ההספק של נתניהו: חורבן כפול תוך פחות משנה

בנימין נתניהו ייזכר כראש הממשלה שבתקופתו נהרסה המדינה פעמיים. בעשרת חודשי השיסוי והקרע של ההפיכה המשטרית ובשבת שחורה אחת של שמחת תורה עם מאות ואלפי נרצחים, פצועים וחטופים לעזה. בזמן שנתניהו מרבה לדבר על חוסן ואחדות מי שעוזר לדרום הם המתנדבים האנרכיסטים

1. הסתיימה מלחמת העצמאות
נתניהו ייזכר כראש הממשלה שבתקופתו נהרסה המדינה פעמיים. בעשרת חודשי השיסוי והקרע של ההפיכה המשטרית ובשבת שחורה אחת של שמחת תורה עם מאות ואלפי נרצחים, פצועים וחטופים. הספק מדהים ללא ספק. פעמיים בקדנציה אחת, פעמיים בתקופה של פחות משנה. שני ניסיונות חיסול במהלך כהונת נתניהו כראש ממשלה.
את השוואת האירוע ליום כיפור ניתן להחליף למלחמת עצמאות, למאמץ ההרואי לסלק את האויב שחדר לשטחנו. גם הקרבות בקיבוצים מזכירים את הקרבות מהתקופה ההיא. למשל, הקרב בניצנים שבו הופקר הקיבוץ מול הצבא המצרי. אתמול, כשדובר צה"ל דיווח (מספר פעמים, עד שזה התברר כסופי) שכוחות האויב סולקו משטחנו הרגשנו שמלחמת העצמאות הושלמה. הושלמה שוב.
2. מסיבת טב"ע
הסיפור הוא שכולנו נקלענו למסיבת טבע. טב"ע שזה טהראן-ביירות-עזה. לאירוע שהוא כנראה גדול יותר מתבוסת השבת השחורה. וזה הולך ומתברר בתסריטי וניתוחי המשך לא קלים. מצד אחד, התסריטים שמוזנים מחלק ניכר של בכירי ביטחון לשעבר ופרשנים – להוריד את הכפפות ולהיכנס בכל הכח לעזה. מצד שני, תסריטי הנגד. כמו זה שמזהיר מפני הכניסה הזו: "האסימון שצריך ליפול מהר מהר בקרב חבורת האידיוטים שיושבים בממשלה כרגע הוא שאסור בשום אופן לדרוך על המוקש הזה של כניסה קרקעית מאסיבית לעזה", נכתב באחד הפוסטים שהתגלגל אליי, "יש רק דרך אחת לנטרל את האיום: להבין שיש לנו עסק פה לא עם שלושה אויבים אלא עם אויב אחד בעל שלושה ראשים. בדיוק כמו הכלב המיתולוגי שומר הגיהנום – סרברוס. מה שאנחנו נלחמים בו עכשיו זו איראן. 100% איראן. וההבנה שאנחנו נלחמים באותו אויב ואין באמת דבר כזה ״חמאס וחיזבאללה״ אלא אלו פשוט שני ראשים של אותו כלב מזוויע מאותו גיהנום - היא המפתח הבסיסי לניצחון".
מסקנה זו מפי אלוף מיל. דוד עברי מופיעה בטור של אורי משגב: "להערכתי אנחנו פועלים לפי התוכנית האיראנית. האירוע האחרון הכואב יביא את ישראל להגיב בכניסה לעזה, ואז כשאנחנו מסובכים עמוק יתחילו חיזבאללה ואיו"ש. עזה היא המלכודת שאנחנו נכנסים אליה, לפי התוכנית האיראנית. עזה איננה איום קיומי וניתן לטפל בה מהאוויר ועל ידי לחץ כלכלי. אם ניכנס לעזה, המלכודת יכולה לגרום לאיום קיומי".
3. משנים את המזה"ת
סיפור הפיל האפריקאי שנולד עם העור של נתניהו מתגמד אל מול הפער הבלתי נתפס בין דימויו העצמי המגלומני, לבין ביצועיו בשטח. הפער שבין הקסם שמהלכות הצהרותיו לבין המציאות שמרסקת אותן. נתניהו התרגל לפזר את אבק כזביו על חסידיו השוטים שקונים ממנו הכל והוא משוכנע שכולם יאכלו מכפו כל הבל שיפזר לנוכח כל אינטרס אקראי. לאחר שכבר מוטט את החמאס אינספור פעמים, הוא החל להדהיר רכבות מסעודיה לגבעתיים, ועכשיו הוא הודיע במפגש עם ראשי רשויות בדרום ש"נשנה את המזרח התיכון".
באחד המשדרים רואיינה גברת משדרות שיודעת בדיוק מה צריך לעשות: "להשמיד את החמאס". בבחירות האחרונות לכנסת ה-25, שתי המפלגות המובילות בשדרות היו הליכוד והציונות הדתית. וביחד עם ש"ס הן זכו ל-65% של הבוחרים בעיר. יש לי הרגשה עמומה שגם בבחירות הבאות יקבלו נתניהו, סמוטריץ', בן גביר ודרעי אחוזים דומים בשדרות. בלי קשר לאוזלת ידה של הממשלה במתן מענה למצוקות המתגברות של הציבור. בלי קשר לעובדה שאת הסיוע החיוני בעת חירום יקבלו תושבי שדרות שוב מ"האחים לנשק". זו הטרגדיה הישראלית בתמציתה.
4. משנים את הוועדה לבחירת שופטים
שלושה ימים לאחר הפלישה הדרום נשמע לראשונה קולו של סגן ראש הממשלה, שר המשפטים, ומחולל ההפיכה המשטרית יריב לוין. "הלב של כולנו קרוע ומרוסק נוכח הטרגדיה העצומה שאנו עוברים", כותב לוין ומוסיף, "בימים אלה נדרש דבר נוסף - הקמת ממשלת חירום לאומית באופן מיידי, ואני עושה בימים האחרונים מאמץ גדול כדי שכך יקרה." ייתכן שהעובדה שזה לא קרה "באופן מיידי" קשורה למאמציו של לוין שחזקה עליו שיחשוף כל טריק ושטיק של בני גנץ בניסיונו לחדור אל ממשלת החירום.
ואם נחזור לענייני חולין. לוין צפוי להיתקל בעוד מכה. בעקבות פרישתה של הנשיאה אסתר חיות ב-16 לחודש, נותרנו עם שלושה שופטים גברים בוועדה לבחירת שופטים: עוזי פוגלמן (המשנה לנשיאה שיחליף את חיות), יצחק עמית ונעם סולברג. אבל, בגלל שחייב להיות ייצוג נשי גם בקרב נציגי השופטים בוועדה, אז סולברג יפנה את מקומו לדפנה ברק-ארז. אז תסולח לי הסטייה לענייני דיומא ותסולח ליריב לוין העובדה שלא הגיש במועד (ה-9.10) את תגובתו לעתירה לכינוס הוועדה לבחירת שופטים שמתוכננת לדיון ב-22 לחודש. בכל מקרה, חשוב לעדכן שבהרכב הנוכחי של הוועדה הרוב נגד לוין יגדל לאחר פרישת הנשיאה חיות כשהשופטת ה"ליברלית" תחליף את השופט "השמרן".
5. משנים את המחאה
המהירות שבה חישבה המחאה מסלול מחדש הוא מדהים. ה"אנרכיסטים" הצדיקו את כינויים. אנרכיסט בהגדרה הוא מי שכופר בממסדי הסדר הקיים, ואכן פעילי המחאה, בראשות "האחים לנשק", החליטו לכפור בחוסר האונים, באוזלת היד, בגרירת הרגליים של ממסדי הסדר הקיים ולתת תשובות למצוקות תושבי הדרום. במקום שאין ממשלה השתדל להיות איש, ניתן לומר בפראפראזה על הפסוק "ובמקום שאין אנשים - השתדל להיות איש".
ויש את גדעון אביטל-אפשטיין שלחם ב-1973 בחווה הסינית. אחרי המלחמה למד משפטים והקים משרד עורכי דין משגשג. ואז עזב את העיסוק המשפטי והתמסר לכתיבה על מלחמת יום הכיפורים. בהמשך למה שעשה מוטי אשכנזי ב-1973, פתח אביטל-אפשטיין בשביתה מול משרד ראש הממשלה בתל אביב בקריאה לראש הממשלה נתניהו להתפטר. וזה הסתיים בדיווח הבא: "מפגין נגד נתניהו בן 71 נדחף באלימות לכביש ע״י רפ״ק מאיר סוויסה נחבל קשות בראשו ופונה לאיכילוב".