סגור
צביקה שווימר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה (צילום: תמר מצפי)

אלקטרה מוצרי צריכה משהה את עבודות הקמת המפעל החדש באשקלון

החברה הייתה אמורה לחנוך את המפעל לייצור מערכות מיזוג וחימום ביתיות ותעשייתיות בתוך פחות משנתיים ולהעסיק בו כ-400 עובדים, אך בעקבות המעבר להפסד בתוצאות הכספיות היא מחשבת כעת מסלול מחדש

שנה לאחר הנחת אבן הפינה, אלקטרה מוצרי צריכה משהה את עבודות הקמת המפעל החדש באשקלון למשך כמה חודשים, כדי לחשב מסלול מחדש. החברה פירסמה הבוקר את התוצאות הכספיות לשנת 2023 ודיווחה על מעבר להפסד של 101 מיליון שקל.
החברה חווה ירידה בביקושים למשאבות חום בשוק האירופאי, וגם השפעות שינויים רגולטורים בישראל ובאירופה (הפחתת פליטת גזי חממה) צפויים להשפיע על הביקושים.
המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הביאה להתייקרות הגז הטבעי באירופה והדבר הוביל לעלייה בביקושים בשנים האחרונות. אבל מהמחצית השניה של שנת 2023 חלה ירידה במחירי הגז הטבעי לאור דרכים חלופיות שנמצאו להובלת הגז לאירופה וגם לאור המיתון באירופה. באלקטרה חוששים כעת שהשינויים הללו עלולים להוביל לקיטון בביקוש למשאבות החום שמייצרת החברה. בנוסף, אירופה נמצאת בתהליך מתקדם של מעבר לשימוש בגז ידידותי לסביבה ובשנת 2027 אמורה לעבור למוצרים מבוססי גז פרופן, בעוד שהמוצרים שמייצרת כיום אלקטרה במפעל המזגנים שלה בראשון לציון כוללים גם שימוש בגזי חממה שיהיו אסורים לשיווק באירופה בתוך מספר שנים בודדות, ולכן אם תבקש החברה לשווק באירופה, היא תידרש לבצע שינויים נוספים בקווי הייצור. אלא שכעת, בטווח הקצר, חווה החברה ירידה בביקושים והיא בוחנת את ההשפעות על היקפי ההזמנות באירופה לשנתיים הקרובות ואת הכדאיות הכלכלית בייצור מוצרים בישראל.
בסוף 2019 קיבלה אלקטרה צריכה החלטה להעתיק את המפעל לייצור מערכות מיזוג אוויר מראשון לציון לאשקלון, באזור התעשיה הדרומי של העיר על שטח של 32 דונם. המפעל אמור לייצר מערכות מיזוג וחימום ביתיות ותעשייתיות. אלקטרה צריכה מכרה 40% מהמפעל לקונצרן בוש העולמי, בתמורה ל-35 מיליון שקל, והקמת המפעל הוערכה בהשקעה כספית של כ-140 מיליון שקל, כולל סכום רכישת הקרקע. המפעל אמור היה להיחנך בתוך פחות משנתיים ולהעסיק כ-400 עובדים.
במפעל הדרומי אמורה היתה החברה לייצר בין היתר מערכות חימום תת קרקעיות, תחום שכבר היום החברה עוסקת בו ומשווקת מערכות כאלו ב-14 מדינות באירופה. באלקטרה העריכו כי משבר האקלים המעמיק ומשבר הגז באירופה ימשיכו להגדיל את הביקוש למערכות חימום וקירור של החברה, וקיוו כי באמצעות השותפות עם בוש יגיעו לייצור ושיווק של מאות אלפי יחידות בשנה. הקמת המפעל היוותה עוגן צמיחה משמעותי מבחינתה של אלקטרה צריכה, ששאפה להפוך לחברה גלובלית ולכבוש 10% משוק משאבות החום באירופה. היא אף חתמה על הסכמים אסטרטגיים ארוכי טווח עם חברות באירופה וקיוותה כי המפעל יניב לה הכנסות של 600 מיליון שקל מייצוא בלבד עד שנת 2027. לאור התחזיות האופטימיות והחתימה על ההסכמים עם חברות באירופה החברה אף הגדילה את קווי היצור.