סגור
התחנה המרכזית החדשה תחנה מרכזית חדשה תל אביב
התחנה המרכזית (צילום: רויטרס)

בלעדי
חולדאי הסיר את ההתנגדויות - והתחנה המרכזית תעבור למסוף פנורמה

משרד התחבורה מקדם תוכנית לפינוי התחנה דרך הוועדה לתשתיות לאומיות, בשתי פעימות. על פי התוכנית, הפינוי יחל ב־2023, אוטובוסים יופנו לארבעה מסופים חלופיים והתחנה תפסיק את פעילותה עד 2026. העירייה: "לא מתנגדים לתוכנית"

בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט" ביום שני הצהירה שרת התחבורה מרב מיכאלי כי "השבוע אנחנו חותמות על מזכר עם עיריית תל אביב שמוציא לפועל את התוכנית לפינוי התחנה המרכזית. פעימה אחת בתחילת 2024 ופעימה שנייה בתחילת 2026 — זה לא עיכוב זו פריסה". עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי מלבד מזכר הבנות עם העירייה, פועל משרד התחבורה לקדם תוכנית דרך הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שתאפשר את פינוי התחנה.
הכוונה לקדם תוכנית תשתיות לאומית (תת"ל) לתחנה המרכזית הופיעה בתשובת המדינה לעתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח בשם חברת האופוזיציה במועצת העירייה שולה קשת וארגון מגמה ירוקה. בתשובה מצוין כי במאי האחרון דנה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בפינוי התחנה המרכזית בתל אביב. לפי פרוטוקול הוועדה, משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת נתיבי איילון "מקדמים תוכנית לתשתית לאומית שתאפשר את פינוי התחנה המרכזית בתל אביב לאתר חלופי", ולצורך כך פועלים להכשיר את מתחם פנורמה לטובת מסוף תחבורה ציבורית, מהלך שלו התנגדה העירייה בעבר מטעמים סביבתיים.
לוח הזמנים של משרד התחבורה לפינוי התחנה המרכזית נחשף גם בתשובת המדינה. לפי משרד התחבורה, עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית. ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת היקף של כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכו'. הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור התת"ל, צפויה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו תאפשר את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית.
עד 2035 המדינה אמורה לסיים את הקמתה של התחנה החליפית באופן סופי במע"ר (מכרז עסקים ראשי) בן צבי. לאחר הקמת המע"ר צפוי להתקיים פינוי מלא של חניון הלוחמים ופנורמה.
עיריית תל אביב הגיבה גם לעתירה, ושם חזרה על הטענה כי בין משרד התחבורה לעירייה לא נחתמו הסכמים מחייבים אלא רק הסכמות כלליות ובחינת היתכנות. עוד נכתב כי קידום מתחם פנורמה מנוגד לתוכנית המתאר הקיימת. עם זאת, העירייה אינה מתנגדת להליך של קידום התוכנית בות"ל ומשתפת פעולה בשלב זה עם משרד התחבורה. לפני כחודשיים נציגי העירייה, ביניהם אופיר כהן מנהל הרשות לתחבורה בתל אביב, חתמו על המסמך "פרוגרמה להקמת מסוף פנורמה", ובחודש שעבר חתמו רשות מקרקעי ישראל והעירייה על "צו לשימוש ארעי במגרש ריק כמגרש חניה ציבורי" שנועד להסדיר את חניית האוטובוסים בפנורמה.
בשלב ראשון מתחם פנורמה צפוי לשמש כחניון עם עמדת הטענה ל־113 אוטובוסים חשמליים, ויהיו בו 24 מסופי העלאת נוסעים ו־8 מסופי הורדת נוסעים. המתחם אמור להכיל גם חניה לכ־500 אופניים ו־132 רכבים פרטיים. בשלב שני, מספר חניות האוטובוסים יורחב ל־259, ומספר עמדות הטעינה ל־229. עם זאת, נכתב כי החישמול אינו מתלה את פתיחת המתחם.
מי שמחזיק ברוב שטחי התחנה המרכזית, וב־16 מסופי תחבורה נוספים בארץ, היא חברת נצבא שבבעלות קובי מימון. בימים האחרונים מתנהל מאבק בין נצבא לבין משרד התחבורה הנוגע לדמי השכירות שהמשרד משלם על המסופים השונים, ושיאו בהודעות פינוי שנשלחו לחלק ממפעילות התחבורה הציבורית הפועלות בהן בטענה שהסכמי השכירות הסתיימו. לנצבא יש אינטרס להשביח את שטחי הנדל"ן האסטרטגיים שבהם היא מחזיקה, ולכן בחברה מעדיפים לצמצם את הפעילות התחבורתית בהם.
במקרה של התחנה המרכזית בתל אביב, לנצבא יש אינטרס להאיץ את הפינוי ככל שניתן. גורמים המעורבים בנושא אומרים כי נצבא אף פועלת להזניח את המתחם כדי להוריד את ערכו ולקנות את החנויות שאינן בבעלותה, אך בנצבא טוענים כי העובדה שלא פעלו לסגור את התחנה המרכזית כבר בשנה שעברה מוכיחה אחרת.
הסאגה סביב פינוי התחנה המרכזית בתל אביב נמשכת כבר כמה שנים, ובאוקטובר האחרון הודיעה שרת התחבורה מיכאלי כי התחנה תפונה עד סוף שנת 2023. פחות מחודשיים לאחר מכן, ב־31 בדצמבר 2021, הודיעו מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהגיעו להסכמה על פינוי התחנה, אבל שהפינוי יתרחש רק עד 2026, שלוש שנים מאוחר מהכרזתה המקורית של מיכאלי. מאז נחשף כי הצדדים לא חתמו על אף הסכם מחייב.
פעילות התחנה המרכזית צפויה לעבור כאמור למע"ר בן צבי, הנמצא בין דרום תל אביב לחולון. עם זאת, הקמת המע"ר מתעכבת מפני שיש כוונה להפוך אותו להאב תחבורתי שיכלול תחנת רכבת קלה של הקו ירוק, תחנת מטרו ותחנת אוטובוסים — והעבודה על המתחם צפויה להסתיים רק ב־2035.
עד אז, מבקשים במשרד התחבורה לפנות את רוב פעילות התחנה המרכזית למסוף פנורמה הסמוך וגובל בשכונות נווה עופר וקריית שלום, ולמסוף קטן יותר ברחוב החרש הסמוך לתחנת הרכבת ההגנה. עיריית תל אביב מתנגדת למעבר של פעילות התחנה המרכזית לפנורמה שכן זה "אתר טבע עירוני". בממשלה לעומת זאת טוענים כי אין שם שום אתר טבע, וכי חולדאי מתנגד לכך מסיבות פוליטיות הקשורות לבחירות המקומיות המתקרבות.
בעקבות אי הוודאות סביב מועד פינוי התחנה, הוגשו נגד עיריית תל אביב והמדינה שתי עתירות. עתירה אחת הוגשה על ידי אדם טבע ודין שדרשו מהשרה להגנת הסביבה להכריז על איזור התחנה המרכזית כעל איזור מוכה זיהום. הכוונה לקדם תוכנית תשתיות לאומית חדשה בות"ל הופיעה כאמור בתשובת המדינה לעתירה שהוגשה בחודש אפריל האחרון לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי שולה קשת - יו"ר הוועד המקומי של שכונת נווה שאנן ומנכ"לית תנועת אחותי, חברי מועצה ופעילים במטה המאבק לפינוי התחנה וארגון מגמה ירוקה. בעתירה דרשו הארגונים השונים שעיריית תל אביב והממשלה יקיימו את המתווה לפינוי התחנה המרכזית עד 2023 או שיחתמו על מתווה חלופי שיבטיח את פינוי התחנה עד למועד זה. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד גיל גן־מור מהאגודה לזכויות האזרח.
מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה כי "העירייה אינה מתנגדת לקידום תת"ל שיאפשר הפעלת המקום כמסוף תחבורה זמני, בדומה למסופים רדינג, ארלוזורוב וכו'".